Jak se dělá dobrá škola

Jak funguje škola, kde nejsou tradiční předměty ani pětačtyřicetiminutovky? Jiří Havelka provází sérií o tom, co čeká děti v současných školách.

Zde najdete všechny materiály k tomuto pořadu

Předměty:

Pracovní listy

70 listů

Techniky pro zmírnění stresu

Stres nás dokáže úplně ochromit. Znáte techniky, které pomohou uklidnit? Návodné ilustrace představí různá cvičení, se kterými stresové situace zvládnete. Materiály vytvořili žáci ZŠ Na Líše s pomocí nadačního fondu Flaminia a terapeutů ze Života na klíč.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví

Článek: Školní wellbeing může přispívat k prevenci školního neúspěchu

Psycholožka a autorka okruhu Školní wellbeing do třídnických hodin Markéta Švamberk Šauerová sepsala, jaké benefity může žákům přinést výuka o duševním zdraví a osobnostním rozvoji.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Metodický list: Rozvoj sebehodnocení a vrstevnického hodnocení

Jak u žáků rozvíjet dovednost sebehodnocení? Co je fonogestika a jak probíhá hodnocení na škále? Nejen to přibližuje tento metodický list. Autorkou textu je Veronika Laufková. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
30 minut

Metodický list: Losování žáků (no hands up)

Jednou ze základních technik zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků jsou tzv. „losovátka/špachtličky“. Jak je zařadit do svých hodin? Techniku představuje následující metodický materiál. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Vrstevnické hodnocení

Vrstevnické hodnocení vychází z autonomního hodnocení a tzv. vrstevnického učení, resp. vrstevnické pomoci při učení. Jak na vrstevnické učení? Přiblíží tento metodický list. Autorkou textu je Veronika Laufková. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
20 minut

Metodický list: Komunikační překážky: Poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům

Přečtěte si o dvanácti komunikačních blocích, které jsou překážkou v další komunikaci: zpomalí, naruší či zastaví oboustrannou komunikaci, která je nezbytná k tomu, aby učitel mohl žákovi pomoci. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Komunikační překážky: Co otevírá komunikaci?

Co otevírá komunikaci s žáky? Jak jim naslouchat? Přečtěte si k tématu více v tomto metodickém materiálu. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Článek: Zkušenosti s výukou v malotřídní škole. Vrstevnické učení a malotřídka

Jaká je výuka v malotřídních školách? Jak se na výuku v tomto typu školy připravují pedagogové? Přečtěte si článek, kde své zkušenosti sdílí ředitelka a učitelka z malotřídky J. Rybová.
1. stupeň ZŠ
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Komunikační překážky: Uvážlivé používání chvály

Nejenom výtky a obviňování, ale rovněž chvála může mít protichůdný efekt na dětské a žákovské sebepojetí. Přečtěte si k tématu více v tomto metodickém materiálu. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
10 minut

Úvodní metodika ke školnímu wellbeingu

V úvodní metodice si vysvětlíme, jak s celým okruhem školního wellbeingu pracovat.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Řešení a metodický list: Putování s Janem Amosem pro 3. ročník (vrstevnické učení)

Řešení a metodika k pracovnímu listu Putování s Janem Amosem. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
30 minut

Řešení a metodický list: Putování s Janem Amosem pro 5. ročník (vrstevnické učení)

Řešení a metodika k pracovnímu listu Putování s Janem Amosem. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
30 minut

Řešení a metodický list: Putování s Janem Amosem pro 4. ročník (vrstevnické učení)

Řešení a metodika k pracovnímu listu Putování s Janem Amosem. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Putování s Janem Amosem pro 5. ročník (vrstevnické učení)

Vědí vaši žáci, kdo byl Jan Amos Komenský? Pomocí pracovního listu si tohoto významného reformátora školství a „učitele národů“ můžete představit. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
45 minut

Pracovní list: Putování s Janem Amosem pro 4. ročník (vrstevnické učení)

Vědí vaši žáci, kdo byl Jan Amos Komenský? Pomocí pracovního listu si tohoto významného reformátora školství a „učitele národů“ můžete představit. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
45 minut

Pracovní list: Putování s Janem Amosem pro 3. ročník (vrstevnické učení)

Vědí vaši žáci, kdo byl Jan Amos Komenský? Pomocí pracovního listu si tohoto významného reformátora školství a „učitele národů“ můžete představit. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
45 minut

Pracovní list: Reflexe projektu

Cílem následujících aktivit je, aby se žáci učili hodnotit projekt již v jeho průběhu. Pokud narazí na problematické oblasti, měli by je zkusili řešit, případně upravit harmonogram a cíle projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Reflexe projektu

Cílem následujících aktivit je, aby se žáci učili hodnotit projekt již v jeho průběhu. Pokud narazí na problematické oblasti, měli by je zkusili řešit, případně upravit harmonogram a cíle projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Základní principy projektového vyučování – výběr tématu projektu

Cílem tohoto pracovního listu je první příprava na projektovou výuku samotnou. V rámci aktivit si žáci vyberou téma svého projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Základní principy projektového vyučování – výběr tématu projektu

Cílem tohoto metodického doporučení je první příprava na projektovou výuku samotnou. Příprava první hodiny, tedy samotného úvodu do projektu, je klíčová.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Prezentace výsledků projektu

Tento pracovní list představuje žákům techniku prezentace ve výtahu. Ta nachází své uplatnění nejen v projektovém řízení, ale v komunikaci obecně, například v managementu, reklamě apod. Rozvíjí měkké dovednosti a klíčové kompetence žáků.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Prezentace výsledků projektu

Toto metodické doporučení představuje techniku prezentace ve výtahu. Ta nachází své uplatnění nejen v projektovém řízení, ale v komunikaci obecně, například v managementu, reklamě apod. Rozvíjí měkké dovednosti a klíčové kompetence žáků.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Checklist

Pro mnohé žáky může být checklist nástrojem, který je bude motivovat k další práci na projektu. Zároveň slouží jako kontrola práce na projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Checklist

Pro mnohé žáky může být checklist nástrojem, který je bude motivovat k další práci na projektu. Zároveň slouží jako kontrola práce na projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Prezentace projektového záměru

Cílem následujících aktivit je, aby si žáci definovali vlastní kritéria pro správnou prezentaci projektového záměru. Také si svůj projektový záměr obhájí před spolužáky, mohou získat zpětnou vazbu a doporučení, která mohou následně zapracovat.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Prezentace projektového záměru

Cílem následujících aktivit je, aby si žáci definovali vlastní kritéria pro správnou prezentaci projektového záměru. Také si svůj projektový záměr obhájí před spolužáky, mohou získat zpětnou vazbu a doporučení, která mohou následně zapracovat.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Dopad projektu

Cílem tohoto pracovního listu je, abych žáci v základu porozuměli dopadu projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodický list: Dopad projektu

Cílem tohoto metodického doporučení je, abych žáci v základu porozuměli dopadu projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Cílová skupina

Cílem tohoto pracovního listu je, aby se žáci naučili definovat jednotlivé cílové skupiny svých projektů. Každá cílová skupina může vstupovat do projektu se zcela jiným očekáváním a projekt na ni bude mít následně jiný dopad.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Cílová skupina

Cílem tohoto metodického doporučení je, aby se žáci naučili definovat jednotlivé cílové skupiny svých projektů. Každá cílová skupina může vstupovat do projektu se zcela jiným očekáváním a projekt na ni bude mít následně jiný dopad.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Úvod k projektové práci

Pro mnohé žáky je oblast projektových prací zcela novou, proto je potřeba se intenzivněji věnovat úvodu do tématu. Cílem tohoto pracovního listu je aktivita, při které se žáci mohou zamyslet nad svými zkušenostmi s projekty.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Úvod k projektové práci

Pro mnohé žáky je oblast projektových prací zcela novou, proto je potřeba se intenzivněji věnovat úvodu do tématu. Cílem tohoto metodického doporučení je realizace úvodní hodiny, kdy se žáci mohou zamyslet nad svými zkušenostmi s projekty.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Můj plán do nepohody

Jak postupovat v náročných životních situacích? Jak si pomoct sám a kde hledat pomoc, když si nevím rady?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak na umění spolupráce

Zde najdete metodický list na téma jak na umění spolupráce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak na umění spolupráce

Zde najdete pracovní list na téma jak na umění spolupráce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: 10 principů formativního hodnocení

Dokument představí sedm situací, se kterými se můžete potkat ve "formativní" třídě. Dále přiblíží, co je a co naopak není formativní hodnocení. Materiál vznikl ve spolupráci organizací EDUin a Učitel naživo.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Pro pedagogy
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Jak si dobře rozvrhnout čas

Zde najdete metodický list na téma jak si dobře rozvrhnout čas.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak si dobře rozvrhnout čas

Zde najdete pracovní list na téma jak si dobře rozvrhnout čas.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak se vypořádat se stresem

Zde najdete pracovní list na téma jak se vypořádat se stresem.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak se vypořádat se stresem

Zde najdete metodický list na téma jak se vypořádat se stresem.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak se adaptovat na změny

Zde najdete metodický list na téma jak se adaptovat na změny.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak se adaptovat na změny

Zde najdete pracovní list na téma jak se adaptovat na změny.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak říct NE prokrastinaci

Zde najdete metodický list na téma jak říct ne prokrastinaci.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak říct NE prokrastinaci

Zde najdete pracovní list na téma jak říct ne prokrastinaci.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak poznat své silné stránky

Zde najdete metodický list na téma jak poznat své silné stránky.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak poznat své silné stránky

Zde najdete pracovní list na téma jak poznat své silné stránky.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak porozumět svým emocím

Zde najdete metodický list na téma jak porozumět svým emocím.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak porozumět svým emocím

Zde najdete pracovní list na téma jak porozumět svým emocím.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak pomoci svému duševnímu zdraví

Zde najdete metodický list na téma jak pomoci svému duševnímu zdraví.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak pomoci svému duševnímu zdraví

Zde najdete pracovní list na téma jak pomoci svému duševnímu zdraví.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak na osobnostní rozvoj

Zde najdete pracovní list na téma osobnostní rozvoj žáků.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak na osobnostní rozvoj

Zde najdete metodický list na téma osobnostní rozvoj žáků.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak zvládnout studijní zátěž

Pomocí metodického listu poradíte žákům, jak zvládnout studijní zátěž, jak předcházet studijnímu neúspěchu a jakou zvolit efektivní metodu pro podporu učení.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak zvládnout studijní zátěž

Co ve škole může způsobovat stres? A jak se mu dá čelit? Žáci pomocí pracovního listu zjistí, že každý vnímáme stres jinak a také nám ho můžou způsobovat odlišné situace. V cvičeních se zaměříme na metody, které pomohou žákům zvládat stresové situace lépe.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pro pedagogy: Známky, nebo...

Materiál je určen pro učitele, kteří se zamýšlejí nad vlastní výukou a hledají cesty k jejímu zlepšení. Jeho prostřednictvím můžou zreflektovat svůj pohled na problematiku školního hodnocení.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
20 minut

Badatelský dějepis: ML - Jací byli lidé?

Metodický list k lekci badatelského dějepisu od Romana Göttlichera. Lekce se věnuje dobové perspektivě, anachronismu a nabourání stereotypů.
Střední škola
Dějepis

Školní wellbeing: Výroba portfolia 2

Zde najdete vzor, který může žákům sloužit jako úvodní strana jejich portfolia. Portfolio představuje základní složku významných materiálů, poskytuje žákovi efektivní možnost pro sebehodnocení a pomáhá podporovat jeho motivaci. Je tedy i důležitou součástí podpory duševní spokojenosti.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Školní wellbeing: Výroba portfolia 1

Zde najdete vzor, který může žákům sloužit jako úvodní strana jejich portfolia. Portfolio představuje základní složku významných materiálů, poskytuje žákovi efektivní možnost pro sebehodnocení a pomáhá podporovat jeho motivaci. Je tedy i důležitou součástí podpory duševní spokojenosti.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Badatelský dějepis: PL - Jací byli lidé?

Pracovní list k lekci badatelského dějepisu od Romana Göttlichera. Lekce se věnuje dobové perspektivě, anachronismu a nabourání stereotypů.
Střední škola
Dějepis

Badatelská lekce: Kroužkování tulipánů

Jak vlastně rostou tráva a rostliny? Na to se zaměříme v dnešní lekci. Autorem materiálu je portál Badatelé.cz, děkujeme.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Badatelská lekce: Kyselé sladké pití

Co je to pH? A jaký vliv má na naše zdraví pití sladkých nápojů? Tím se budeme zabývat v dnešní lekci. Autorem materiálu je portál Badatelé.cz, děkujeme.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Badatelská lekce: Malý Archimédes

Proč jedna sklenička plave na hladině, zatímco totožná sklenička klesá ke dnu? Na to se podíváme v dnešní lekci. Autorem materiálu je portál Badatelé.cz, děkujeme.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Badatelská lekce: Mechy

Dneska se podíváme zblízka na mechy. Jaké jsou jejich druhy a k čemu v přírodě slouží? Autorem materiálu je portál Badatelé.cz, děkujeme.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Badatelská lekce: Měření délky

Pojďme si změřit, jak je dlouhý stůl, vysoká tabule nebo široká nástěnka. Autorem materiálu je portál Badatelé.cz, děkujeme.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Matematika

Badatelská lekce: Řekni mi, co žereš

Co je to potravní řetězec a co má společného s přírodní rovnováhou? To se dozvíme v dnešní lekci. Autorem materiálu je portál Badatelé.cz, děkujeme.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Badatelská lekce: Vápník v půdě

V dnešní lekci se podíváme, co se skrývá v půdě. Autorem materiálu je portál Badatelé.cz, děkujeme.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Školní wellbeing: Mozaika školního týdne 2

Součástí projektu je využití i takzvaného týdeníku – obdoby deníku. Jeho zapisování vede k samostatné sebereflexi a plánování, které je velmi důležitou součástí podpory wellbeingu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Školní wellbeing: Mozaika školního týdne 1

Součástí projektu je využití i takzvaného týdeníku – obdoby deníku. Jeho zapisování vede k samostatné sebereflexi a plánování, které je velmi důležitou součástí podpory wellbeingu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Badatelská lekce: Šiška

V této badatelské lekci se vydáme do lesa, kde se všude kolem nás nachází spousta materiálu, který si zaslouží naši pozornost. Autorem materiálu je portál Badatelé.cz, děkujeme.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Ochránce: 12 ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce - publikace

Publikace Step by Step ČR a Gender Studies, o.p.s. nabízí učitelům konkrétní nástroje, jak ve svých třídách vytvářet férové prostředí a poskytovat všem dětem stejné příležitosti k učení. 12 metod, které umožňují vyučujícím lépe rozpoznávat a poskytovat příležitosti pro učení.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

ČT edu nejsou pouze videa

1 137

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání