Web ČT edu obsahuje tisíce pečlivě vybraných videí pro více než dvě stovky různých témat. Jak ale s videy pracovat, aby se v učení stávaly opravdu užitečným doplňkem? A jak najít ta správná?
V tomto článku jsme pro vás shrnuli tipy našich učitelů na to, jak s ČT edu pracovat doma, ve škole nebo při distanční výuce. Na konci stránky najdete také obecné pracovní listy pro jednotlivé stupně vzdělávání.
A pokud vás napadnou další tipy a rady na to, jak videa ve výuce používat, dejte nám vědět na e-mail ctedu@ceskatelevize.cz. A my je sem rádi doplníme.
Dorazil ze školy úkol nastudovat konkrétní téma? Možná na ČT edu najdete video, které vám pomůže ho vysvětlit nebo zatraktivnit.
Skvělé je, když pak na samotné zhlédnutí navážou další aktivity. Nechte dítě, aby video vlastními slovy shrnulo. Ptejte se ho na to, co bylo důležité a co bylo méně podstatné.
Videa mohou dětem pomoci opakovat už probranou látku… V dějepisu například už od pravěku až po moderní dějiny.
Zadejte dítěti, aby na ČT edu samo našlo video, které se mu nyní hodí do školní přípravy. A bavte se s ním o tom, proč zvolilo právě to.
Vyberte sami video, které navazuje na téma, jež má vaše dítě prozkoumat, a zadejte mu konkrétní informaci, kterou v něm má vyhledat.
Inspirujte se také tipy pro učitele, které jsme sepsali níže. I ty mohou být pro domácí výuku užitečné…
Tipy pro učitele
Chcete s žáky probrat konkrétní téma? Zkuste se podívat, jestli na ČT edu není video, které by ho mohlo přiblížit a osvětlit.
Žáci pak mohou z videa vypsat to, co považují za nejpodstatnější. A procvičí si tak nejen probíranou látku, ale i práci s informacemi.
Informace načerpané ve videu pak mohou doplnit i z dalších volně dostupných zdrojů a učebnic.
Fakta versus domněnky. Zadejte žákům video vhodné pro to, aby v něm mohli nejen vyhledávat fakta, ale aby mohli označit i to, co je pouze domněnkou. Jak ji validovat? Opět mohou zapojit učebnice i další zdroje.
Realita a televizní fikce. Řada videí na ČT edu pojednává o reálných událostech či osobnostech, a to i v hraných formátech. Takové video pak může nejen doplnit probíranou látku, ale může sloužit i k prohloubení mediálních dovedností – jak se reálné jevy liší od jejich zpracování a proč? Jak jinak by šla daná látka zpracovat?
Jazyková práce s videem – jaké lexikum se ve videu používá? Jaká je jeho stylová charakteristika? Najdou žáci hovorové výrazy? Dialekt?
Spojení s praktickou mediální výchovou: zadejte žákům video jako inspiraci, například životopisný medailon, a nechte je, aby s využitím vlastní technologie zpracovali podobný formát o jiné osobnosti. Výsledky pak můžete sdílet s ostatními.
Inspirace – našli jste video o konkrétním jevu, například Útlum dolů na Ostravsku, co kdyby žáci dohledali v dalších dostupných zdrojích informace o útlumu důlní těžby i v jiných regionech, v Evropě nebo ještě širším regionu? Jaké další aspekty s sebou tento jev nese?
Zadejte žákům, aby se sami pokusili na webu najít video, které by se hodilo k probírané látce. A nechte je jejich volbu zdůvodnit.
Videa mohou v této chvíli alespoň částečně nahradit chemické či fyzikální pokusy, které jste zvyklí předvádět v hodinách.
Pokud zadáváte úkol „na dálku“, můžete žákům poslat název videa a cestu, jak se k němu dostanou. Nebo jim zašlete přímo zkopírovanou URL adresu konkrétního videa.
To stejné můžete udělat i se skupinou videí. Můžete poslat odkaz například na všechna videa z pořadu Bankovkovi nebo všechna videa k tématu Mechanika kapalin a plynů.
Tipy pro žáky
Videa lze využít nejen proto, že se chcete dozvědět něco nového, ale i pro lepší pochopení látky, kterou ve škole probíráte, nebo k procvičení. Výhodou je, že můžete pracovat vlastním tempem, video zastavit nebo opakovaně přehrát.
Informace jsou ve videu podány v krátkém čase. Nebudete tak muset procházet nekonečné on-line zdroje, z nichž leckteré ani nejsou spolehlivé.
Připravujete referát, projekt nebo ročníkovou práci? Podívejte se na ČT edu, jestli nenajdete vhodné video pro své téma.
Pokud budete do školy připravovat prezentaci, oživte ji videem z ČT edu.
Tipy pro ovládání ČT edu
Videa na ČT edu můžete procházet podle toho, pod jaký spadají stupeň, předmět nebo k jakému se vážou tématu. Provázaný systém filtrů vám pak pomůže co nejrychleji se dostat k tomu, co by vás mohlo zajímat.
Každý stupeň vzdělávání má „svoji“ barvu. Barevné linky u jednotlivých videí vám pak na první pohled napoví, kam si video zařadit.
Nemusíte pracovat jen s krátkými videi, tedy vybranými pasážemi z pořadů, ale můžete zhlédnout i pořady celé. Stačí kliknout na tlačítko „Přehrát celý pořad“, které je umístěné na každé stránce konkrétního videa.
Pokud vás nějaké video baví, klikněte na štítek s názvem pořadu, ze kterého pochází. A prozkoumejte, zda ČT edu nabízí z daného pořadu, filmu nebo seriálu i další videa.
Doplňující informace
Vzhledem k tomu, že jsme v této mimořádné situaci spustili ČT edu o mnoho měsíců dříve, než jsme původně plánovali, není ještě obsah ČT edu finální, budeme jej dále rozvíjet a doplňovat.
Občas nyní může docházet i k některým technickým komplikacím. Omluvte je, prosím. Budeme se snažit je co nejdříve napravit.
Pokud pro nás máte tipy na zlepšení, budeme za ně rádi! Podělte se o ně s námi, prosím, na e-mailu ctedu@ceskatelevize.cz.
Obecný pracovní list k samostatné práci žáka 1. stupně základní školy