02:41
Doktor Notička pomůže pošťákovi z písně Jede, jede poštovský panáček získat ztracenou sebedůvěru. Co asi tak trápí poštovní doručovatele? Písnička Dopis od kapely Chinaski je o tom, co vše takový dopis může obsahovat a jak může vypadat.
04:01
Český spisovatel Martin Reiner se rozhodl podlehnout svému obdivu k Ivanu Blatnému. Napsal životopisný román, v němž mapuje život tohoto významného českého básníka. V reportáži Reiner hovoří o vzniku díla a seznamuje s místy a historkami, které se váží k životu Blatného.
01:57
Seriál Slovíčka nám v tomto díle vysvětlí a ukáže, co to jsou mimikry. Mimikry slouží šelmám k oklamání oběti, například když chce tygr ulovit zebru, splyne s okolím. A zebra zase naopak používá své pruhy jako mimikry, aby splynula se stádem - a z dálky je v podstatě neviditelná. Mimikry zkrátka slouží jako klam v boji s nepřítelem. Nápady přírody jsou prostě nepřekonatelné!
07:14
Co když mám správně jenom část otázky? Jak se opravit, když se spletu? Je možné jít s body do mínusu? Možná i vás napadají podobné otázky k hodnocení didaktického testu z češtiny. Tak se podívejte, jaké odpovědi dostali naši maturanti a udělejte si jasno ve formální stránce testu. Byla by velká škoda, kdybyste jen kvůli špatně zaškrtnutému políčku přišli o cenné body. A žádný strach, dáte to!
08:25
Jsou tytéž osoby autorka a vypravěčka a je novela Macocha osobní zpovědí Petry Hůlové? Na tyto otázky a na mnohé další odpovídá literární teoretik a kritik Petr A. Bílek. Na knize oceňuje mimo jiné širokou jazykovou škálu a dynamičnost vyprávění.
05:51
Našim maturantům vyvstala při vyplňování záznamového archu k didaktickému testu celá řada otázek. Jak správně zapisovat odpovědi, co dělat, když zaškrtnete špatnou odpověď a proč se nesmí vyplňovat záznamový arch gumovacím perem? Nejen to se dozvíte ve videu.
07:44
Maturiní test ověřuje také to, jestli dovedete rozlišit základní typy promluv v češtině. A aby toho nebylo zas tak málo, při řešení takových úloh potřebujete také rozlišit vypravěče a postavy. Podívejte se na ukázky možných postupů při řešení modelové úlohy včetně komentáře případných chyb při řešení. Mimo jiné se také dozvíte, co to ty typy promluv vlastně jsou...
10:45
Ve vztahu k maturitnímu testu se za výstavbou textu a jazykovou soudržností skrývá uspořádací úloha. Jejím principem je stanovit správné pořadí zpřeházených úseků textu. Podívejte se na možné cesty k řešení takové úlohy a rozhodně si povšimněte záludnosti v jejím bodování v závěru videa.
08:56
Podívejte se na ukázky možných strategií řešení modelové úlohy, v níž mají maturanti prokázat, že rozpoznají v textu expresivní výrazy. V tomto případě pracují z ukázkou z uměleckého textu. Při posuzování expresivity je vždy potřeba posuzovat kontext užití daného výrazu.
12:20
Ani funkčním stylům se nejspíše v maturitním testu nevyhnete. Pojďte si zopakovat, jaké funkční styly existují a co je charakterizuje. S funkčně stylovou charakteristikou textu totiž budete při řešení testu pracovat. Ve videu uvidíte různé strategie řešení takových úloh, a to včetně rizik některých strategií.
07:27
V maturitním testu narazíte na úlohy, při jejichž řešení vás čeká práce se dvěma texty. Bývá to tak, že jeden text obsahuje nějaké odborné informace, kterým musíte porozumět, abyste je mohli použít při práci s druhým textem. Podívejte se, jak postupovat při řešení tohoto typu úloh.
09:41
Důležitou čtenářskou dovedností je rozeznání toho, co je v textu subjektivní a co naopak objektivní. Aneb jinak - jako čtenář musím rozlišit, zda to, co je mi sdělováno, je konstatováním faktu, nebo jestli jde o vyjádření názoru či domněnky. Podívejte se, jak může v maturitním testu být ověřována tato dovednost a jak takovou úlohu řešit.