Jak řešit problémové situace ve škole?

Dobrá atmosféra ve škole a bezpečný prostor je klíčem k lepším výsledkům i vztahům mezi učitelem a žákem. Jak ale bezpečný prostor vytvořit? A jak konstruktivně zvládnout problémové situace, které mohou ve škole nastat? Cílem námětu je, aby učitelé získali náhled na možné změny dosavadního přístupu k žákům s využitím technik pro podporu participace žáků na výuce, principů formativního hodnocení a respektujícího způsobu komunikace. Zároveň je důležité, aby učitelé věnovali více pozornosti vlastním emocím, situacím, které je stresují a využívali častěji techniky pro podporu duševní hygieny. To vše nabízíme v metodických listech, které směřují pozornost na budování lepší školy pro všechny.

Jak řešit problémové situace ve škole?

Cíle námětu:

  • učitel získá přehled o různých způsobech tvorby funkčních třídních pravidel
  • učitel porozumí významu změny komunikace se žákem
  • učitel získá přehled o možnostech podpory týmové spolupráce mezi žáky
  • učitel porozumí vlastním obranným mechanismům a obranným mechanismům žáků
  • učitel aktivně v modelové situaci a v praxi využije techniky k hlubší sebereflexi (emocí, pedagogických situací)
  • učitel si procvičí práci s cílovými kompetencemi, což podpoří efektivitu jeho pedagogické práce
  • učitel porozumí důsledkům neetického přístupu k žákům
  • učitel v modelové situaci a v praxi využije respektující způsob komunikace
  • učitel získá tipy pro edukační praxi k nahrazení nefunkčních postupů (např. jednotvárné domácí úkoly, jednotvárné písemné testy) pestřejšími postupy jak pro opakování, tak k ověření žákovských kompetencí
  • učitel si vyzkouší techniky osobnostního rozvoje pro zvýšení efektivity pedagogické práce
  • učitel si aktivně vyzkouší v modelové situaci a praxi metody k sebereflexi emocí
  • učitel aktivně při plánování výuky použije cílové kompetence/zamýšlené cíle výuky

Videa k námětu

Materiály k námětu

Celkové metodika: Jak řešit problémové situace ve škole

Metodika slouží jako průvodce námětem Jak řešit problémové situace ve škole. Vysvětluje strukturu metodických listů a jak s nimi efektivně pracovat.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak se vyhnout srovnávání mezi žáky

Metodický list ukazuje dopad nevhodného srovnávání na psychiku žáků. Učitelům nabízí způsoby, které neetickému srovnávání žáků pomáhají předcházet. Rovněž učitelům připomene principy Daltonského plánu, který se „srovnáváním“ žáků pracuje.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak se vyhnout práci za trest

Metodický list učitelům nabízí aktivity pro zvýšení motivace žáků k dodržení pravidel. Vede učitele k volbě specifické komunikace, navázání vztahu se žákem, k hledání porozumění, co by žákovi pomohlo (z pohledu žáka).
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak předcházet zabavování věcí

Metodický list se pokusí nabídnout učitelům konstruktivní postupy ke zvládnutí stále se opakujícího porušování pravidel. Rovněž se zaměří na efektivní nastavení pravidel (a analýzu důsledků jejich porušování).
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak podporovat odpovědnost žáků

Metodický list se zaměřuje na to, jak společnou komunikaci podporovat, jaké techniky je vhodné používat pro budování týmové spolupráce. Zároveň ukazuje na negativní důsledky používání kolektivních trestů a nabízí učitelům tipy, jak podpořit vlastní odpovědnost žáků za dodržování pravidel.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak na empatickou komunikaci - předcházení křiku

Metodické doporučení učitelům nabízí další z řady cvičení zaměřených na reflexi a sebereflexi, nabízí „první pomoc“ pro situace, které svádějí k užití hlasitějších projevů (techniky duševní hygieny, dechové techniky), a rovněž příklady respektující komunikace, které lze použít v „konfliktní“ situaci
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak na empatickou komunikaci - posmívání a ironizace

Metodický list je zaměřený na sebereflexi emocí v různých situacích. Dále budou ukázány příklady vhodných a nevhodných formulací pro komunikaci se žákem a metodický list přidá rovněž tipy, jak se v praxi zdárně vypořádat s empatickou a taktní komunikací.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak snížit strach žáků

Metodický list se zaměřuje na sebereflexi emocí učitele (různé emoce jsou vyvolány různými situacemi), následuje podobné cvičení zaměřené na reflexi emocí žáků. Učiteli jsou kladeny otázky k zamyšlení, a také co by mohl příště udělat jinak.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak předcházet používání zákazů

Metodický list nabízí návrhy pro práci s třídními pravidly, učitelé se seznámí s několika možnostmi, jak efektivně pravidla se žáky vytvořit.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak efektivně ověřovat školní znalosti

Metodický list nabízí pestré způsoby ověřování cílových kompetencí tak, aby ověřování smysluplně korespondovalo s tím, co je uvažováno v edukačním plánu. Učitelé si rovněž na praktickém cvičení zopakují edukačně adekvátní nastavování kompetencí v konkrétním učebním procesu.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak jinak na příkazy

Metodický list se zaměřuje na procvičení respektující komunikace při práci se žáky. Učitelům je nabídnuta technika k hlubší sebereflexi – sebereflexivní monitoring.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak efektivně využívat domácí procvičování

V metodickém listu je poukazováno jak na benefity domácího procvičování, tak i na rizika, která z nevhodného způsobu zadávání „domácích úkolů“ mohou vyplývat. List ukazuje učitelům inspirativní návrhy, jak pojmout zadání úkolů moderně, učitelé si mohou tuto oblast procvičit i při nabízené aktivitě.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

ČT edu nejsou pouze videa

1 146

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání