Násilí v rodině

Domov by měl být bezpečný, ale někdy tomu tak není. Jak reagovat, když víme o násilí? Jak podpořit dítě nebo spolužáka, aniž bychom situaci zhoršili?

Pedagog

Dozvěděl/a jsem se, že některé dítě v mé třídě zažívá domácí násilí

Podle chování dítěte máte obavu, že by doma mohlo zažívat něco, co ho ohrožuje, případně se vám s tímto podezřením svěřil některý ze spolužáků dítěte či přímo dítě samotné. Co dělat?

  • Jak postupovat?

    • arrow-right

      Předejte řešení případu odbornému personálu školy – školnímu psychologovi, preventistovi nebo sociálnímu pedagogovi.

    • arrow-right

      Pokud nikdo takový není ve vaší škole k dispozici, obraťte se s žádostí o radu, jak situaci řešit, na vedení školy, případně se můžete anonymně poradit na některé z krizových či poradenských linek.

    • arrow-right

      Pamatujte na svou oznamovací povinnost. Pokud máte podezření na týrání, zneužívání nebo vážné ohrožení dítěte, jste povinni informovat OSPOD nebo policii. O situaci by mělo být vždy informováno také vedení školy.

    • arrow-right

      Pokud o tom, co se dítěti doma děje, vědí další děti ze třídy nebo celé školy, zorganizujte ve spolupráci s třídním učitelem, preventistou nebo školním psychologem hodinu, během níž tuto situaci „ošetříte". Hlavní je ale nejprve zajistit pomoc ohroženému dítěti.

    • arrow-right

      Postupovat během této hodiny můžete podle metodik, které vás povedou krok za krokem. Často se jedná o nejasné situace, jejich řešení je ale důležité neodkládat.

Kam se mohu obrátit?

Materiály pro mé vzdělávání

Metodický list: Jak v hodině mluvit s dětmi o násilí v blízkých vztazích

Metodický list (Centrum Locika) slouží jako průvodce pro pedagogy, kteří chtějí ve výuce citlivě otevřít téma násilí v blízkých vztazích. Nabízí konkrétní návrh, jak připravit a vést hodinu tak, aby se žáci cítili bezpečně a mohli téma reflektovat s ohledem na své věkové a individuální možnosti.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Prvouka
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví
Pro pedagogy

Příručka pro učitele: Škola, místo bezpečí a pomoci

Metodická příručka pro učitele základních škol se zaměřuje na porozumění dětskému traumatu, zejména v souvislosti s domácím násilím. Vysvětluje jeho neurobiologické základy, dopady na chování a učení a nabízí praktické návody, jak rozpoznat varovné signály a jak na ně ve školním prostředí reagovat. Příručku vydalo Centrum LOCIKA v roce 2019.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
O vzdělávání

Kartička první pomoci

Zde najdete kartičku se všemi důležitými kontakty, které vám pomohou při řešení domácího násilí.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Prvouka
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví
Pro pedagogy

Příručka pro učitele: Karta k identifikaci ohroženého dítěte

Karta KID je nástroj určený pedagogickým pracovníkům pro rozpoznání možného špatného zacházení s dětmi. Obsahuje přehled fyzických znaků, projevů v chování dítěte i indikátorů rizikového chování ze strany pečujících osob. Součástí karty je také doporučený postup, jak postupovat při pomoci ohroženému dítěti. Karty KID byly vytvořeny organizací Society for All.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Podpora žáků s poruchami chování

Materiál je určen primárně učitelům základních a středních škol, vychovatelům a dalším pedagogickým pracovníkům. Tento studijní materiál se věnuje podpoře žáků v riziku a s poruchami chování a možnostem, jak s takovými žáky pracovat.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě ve škole

Příručka nabízí pracovníkům škol přehled o formách násilí na dětech, jejich dopadech a roli pedagogů při rozpoznávání a řešení těchto situací. Věnuje se komunikaci s dítětem, doporučeným postupům při podezření na týrání a spolupráci se sociálně-právní ochranou dětí a Policií ČR. Příručku vydala obecně prospěšná společnost Sirius v roce 2023.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Zdravé sebevědomí a sebehodnota – 1. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele přináší soubor aktivit pro žáky 1. stupně základní školy, které se věnují tématu „Dětství bez násilí“. Tento díl se zaměřuje na posilování zdravého sebevědomí a sebehodnoty. Dětem ukazuje, že pochybnosti a nejistota jsou přirozené, důležité je o nich mluvit a věřit ve svou hodnotu. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
1. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Rozvod rodičů – 2. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele nabízí soubor aktivit určených pro žáky 2. stupně základní školy, které se zaměřují na téma „Dětství bez násilí“. Konkrétně se věnují situaci rozvodu rodičů a pomáhají dětem zpracovat související emoce a zkušenosti. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Pochybnosti – 2. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele obsahuje aktivity pro žáky 2. stupně základní školy, které se zaměřují na téma „Dětství bez násilí“. Tento díl se věnuje pochybnostem, které děti mohou zažívat v různých situacích. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Vnitřní monolog – 1. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele nabízí soubor aktivit pro žáky 1. stupně základní školy, které se zaměřují na téma „Dětství bez násilí“. Tento třetí díl série se věnuje rozvoji vnitřního monologu s cílem pomoci dětem lépe porozumět svým myšlenkám a emocím. Příručku připravilo Centrum Locika.
1. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Vnitřní hlas – 2. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele obsahuje aktivity pro žáky 2. stupně základní školy, které se věnují tématu „Dětství bez násilí“. Tento třetí díl se zaměřuje na vnitřní hlas – tedy na to, jak sami se sebou mluvíme v různých situacích. Cílem je vést děti k laskavějšímu přístupu k sobě samým a k posílení zdravého sebevědomí. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Laskavost a respekt – 1. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele přináší soubor aktivit určených pro žáky 1. stupně základní školy, které se věnují tématu „Dětství bez násilí“. Cílem těchto aktivit je podpořit u dětí rozvoj laskavosti, vzájemného respektu a schopnosti vyhledat pomoc v náročných situacích. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
1. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Výuková videa

Materiály do výuky

Metodický list: Jak v hodině mluvit s dětmi o násilí v blízkých vztazích

Metodický list (Centrum Locika) slouží jako průvodce pro pedagogy, kteří chtějí ve výuce citlivě otevřít téma násilí v blízkých vztazích. Nabízí konkrétní návrh, jak připravit a vést hodinu tak, aby se žáci cítili bezpečně a mohli téma reflektovat s ohledem na své věkové a individuální možnosti.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Prvouka
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví
Pro pedagogy

Můj plán do nepohody

Jak postupovat v náročných životních situacích? Jak si pomoct sám a kde hledat pomoc, když si nevím rady?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Kartička první pomoci

Zde najdete kartičku se všemi důležitými kontakty, které vám pomohou při řešení domácího násilí.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Prvouka
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví
Pro pedagogy

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Laskavost a respekt – 1. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele přináší soubor aktivit určených pro žáky 1. stupně základní školy, které se věnují tématu „Dětství bez násilí“. Cílem těchto aktivit je podpořit u dětí rozvoj laskavosti, vzájemného respektu a schopnosti vyhledat pomoc v náročných situacích. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
1. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Zdravé sebevědomí a sebehodnota – 1. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele přináší soubor aktivit pro žáky 1. stupně základní školy, které se věnují tématu „Dětství bez násilí“. Tento díl se zaměřuje na posilování zdravého sebevědomí a sebehodnoty. Dětem ukazuje, že pochybnosti a nejistota jsou přirozené, důležité je o nich mluvit a věřit ve svou hodnotu. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
1. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Vnitřní monolog – 1. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele nabízí soubor aktivit pro žáky 1. stupně základní školy, které se zaměřují na téma „Dětství bez násilí“. Tento třetí díl série se věnuje rozvoji vnitřního monologu s cílem pomoci dětem lépe porozumět svým myšlenkám a emocím. Příručku připravilo Centrum Locika.
1. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Rozvod rodičů – 2. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele nabízí soubor aktivit určených pro žáky 2. stupně základní školy, které se zaměřují na téma „Dětství bez násilí“. Konkrétně se věnují situaci rozvodu rodičů a pomáhají dětem zpracovat související emoce a zkušenosti. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Pochybnosti – 2. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele obsahuje aktivity pro žáky 2. stupně základní školy, které se zaměřují na téma „Dětství bez násilí“. Tento díl se věnuje pochybnostem, které děti mohou zažívat v různých situacích. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Dětství bez násilí: Vnitřní hlas – 2. stupeň ZŠ

Příručka pro učitele obsahuje aktivity pro žáky 2. stupně základní školy, které se věnují tématu „Dětství bez násilí“. Tento třetí díl se zaměřuje na vnitřní hlas – tedy na to, jak sami se sebou mluvíme v různých situacích. Cílem je vést děti k laskavějšímu přístupu k sobě samým a k posílení zdravého sebevědomí. Příručku vytvořilo Centrum Locika.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

ČT edu nejsou pouze videa

1 326 pořadů

1 326

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání