Násilí v rodině

Domov by měl být bezpečný, ale někdy tomu tak není. Jak reagovat, když víme o násilí? Jak podpořit dítě nebo spolužáka, aniž bychom situaci zhoršili?

Žák SŠ

Někdo se mi svěřil, že ho doma bijí, a já nevím, jak se mám zachovat.

Ten člověk nechce, aby se to někdo další dozvěděl. Co s tím můžu dělat?

  • Jak postupovat?

    • arrow-right

      Naslouchej mu a vyjádři podporu. I když hned nevíš, co máš dělat, dej najevo, že ti na něm záleží. Můžeš třeba říct: „Děkuji, žes mi to řekl. To musí být těžké. Jsem tu pro tebe." Tvoje přítomnost a zájem má velkou cenu.

    • arrow-right

      Připomeň mu, že to, že ho doma bijí, není jeho vina a není to v pořádku. Kamarád nebo kamarádka potřebuje vědět, že má právo na pomoc.

    • arrow-right

      Řekni mu, že existují místa, kde mu pomohou. Může se tam poradit i anonymně, pokud má strach. Ale je důležité, aby to nepokračovalo a nikdo mu už neubližoval.

    • arrow-right

      Dej mu kontakt na místa, kam se může obrátit a řekni mu, že tu jsi pro něj, abys ho podpořil. Můžeš také nabídnout, že tam napíšete nebo zavoláte společně.

    • arrow-right

      Pokud váhá nebo nechce, zavolej na anonymní Linku bezpečí nebo napiš na chat Dětství bez násilí ty. Poradí ti tam, jak dál.

    • arrow-right

      Mysli i na sebe. Je to vážná situace, která může kamarádovi nebo kamarádce ubližovat, ale současně může zatěžovat i tebe. Naslouchat někomu, kdo zažívá násilí, je náročné. Je důležité nebýt na to sám. Můžeš se s tím svěřit někomu dospělému, komu důvěřuješ.

Kam se mohu obrátit?

Materiály pro mé vzdělávání

Infografika: Co když kamarád/ka není v pohodě

Infografika přehledně shrnuje doporučení, jak mohou žáci mluvit se spolužákem či kamarádem, který v poslední době působí smutně nebo se necítí dobře. Materiál vytvořilo Centrum Locika.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Komunikace a vztahy
O vzdělávání

Můj plán do nepohody

Jak postupovat v náročných životních situacích? Jak si pomoct sám a kde hledat pomoc, když si nevím rady?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Když ti není dobře: Technika uzemnění

Infografika představuje metodu, která pomáhá přenést pozornost od strachu nebo úzkosti do přítomné chvíle a zaměřit se na prožitky těla. Strach pak přestane být zahlcující.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Kartička první pomoci

Zde najdete kartičku se všemi důležitými kontakty, které vám pomohou při řešení domácího násilí.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Prvouka
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví
Pro pedagogy

Když ti není dobře: Dýchání do čtverce

Infografika představuje jednoduchou dechovou techniku zvanou dýchání do čtverce. Postupně se střídá nádech, zadržení dechu, výdech a opět zadržení dechu podle pomyslného čtverce. Díky této metodě se žáci učí soustředit na dech, zklidnit tělo i mysl a zvládat stres či úzkost.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Když ti není dobře: Imaginace bezpečného místa

Infografika určená žákům ukazuje cvičení, které pomáhá ke zklidnění v okamžicích strachu nebo nejistoty. Žáci si představují místo, kde se cítí bezpečně a příjemně, a mohou se k němu v mysli vracet vždy, když prožívají napětí či přetížení.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Když ti není dobře: Strom podpory

Infografika nabízí aktivitu, při níž žáci zapisují na lístky osoby, místa a činnosti, které jim pomáhají, když se cítí sami nebo nejistě. Z lístků společně vytvoří ‚strom podpory‘, který může být vystaven ve třídě jako inspirace a připomínka vzájemné pomoci.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Když ti není dobře: Kreslení úzkosti jak ji vidíš ty

Infografika vybízí žáky, aby nakreslili svou úzkost jako postavu či bytost a přemýšleli, co by jí pomohlo cítit se bezpečněji. Aktivita podporuje sebepoznání a práci s emocemi.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Když ti není dobře: Aktivita pro podporu sebevědomí

Infografika učená žákům nabízí jednoduchou aktivitu na podporu sebevědomí. Žáci obkreslí obě své ruce – do jedné napíší, co si na sobě cení, a do druhé jim doplní ocenění spolužák. Obě ruce si pak mohou uschovat jako připomínku pozitivních vlastností, ke které se lze vracet v těžkých chvílích.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Výuková videa

ČT edu nejsou pouze videa

1 326 pořadů

1 326

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání