Poruchy příjmu potravy

Vyhýbání se jídlu, přejídání nebo trápení se váhou a vzhledem mohou být známkou poruchy příjmu potravy. Jak situaci citlivě vnímat a nabídnout podporu?

Žák SŠ

Spolužačka nebo spolužák má potíže s jídlem

Nechodí na obědy, nejí svačiny, po jídle často mizí na toalety, ale nechce o tom mluvit. Působí nespokojeně se svou váhou a vzhledem a také se chová jinak – uzavírá se do sebe, nemá na nic náladu, často reaguje podrážděně.

  • Co můžeš udělat?

    Poruchy příjmu potravy nejsou jen o jídle nebo hubnutí. Často mohou souviset i s tím, jak člověk vnímá sám sebe, s tím, co prožívá, nebo s dlouhodobým stresem. To vše se může projevovat přehnaným zájmem o zdravé stravování, střídáním diet nebo odmítáním běžného jídla. Nebývá jednoduché rozlišit, kdy jde ještě o běžnou péči o zdraví a kdy už o potíže.

    Přesto jsou poruchy příjmu potravy vážným problémem a ti, kdo se s nimi potýkají, mají mnohdy potíže přiznat si, že je třeba něco změnit. Proto je důležité, aby kolem sebe měli spolužáky, kteří jim neublíží posměchem, ale nabídnou pochopení.

    • arrow-right

      Svěř se dospělým ve škole. Pokud máte školního psychologa, můžeš mu říct, čeho sis všiml/a. Měl by vědět, jak dál postupovat.

    • arrow-right

      Pokus se být oporou. Není potřeba na kamaráda tlačit ani ho nutit jíst. Může pomoct, když se prostě zeptáš, jak se má, jestli by nechtěl někam zajít nebo mu řekneš: „Kdyby sis potřeboval/a popovídat, jsem tu pro tebe." Můžeš také nabídnout, že spolu zajdete za školním psychologem.

    • arrow-right

      Buď ohleduplný/á. Nemluv o tom mezi spolužáky a nedělejte si z toho legraci. Kamarádovi by to mohlo ublížit a odradit ho od další pomoci.

    • arrow-right

      Zjisti si více. Na stránkách Linky bezpečí najdeš srozumitelně vysvětlené informace o poruchách příjmu potravy a také o tom, jak podpořit kamaráda, který se trápí. Pokud se o tom bude chtít bavit, můžeš mu stránky doporučit a zároveň ho povzbudit k tomu, aby vyhledal odbornou pomoc.

Kam se mohu obrátit?

Materiály pro mé vzdělávání

Infografika: Anorexie

Přehledná infografika určená žákům s poruchou příjmu potravy ukazuje, jak se anorexie projevuje na jednotlivých částech těla, a nabízí rady, jak s těmito projevy pracovat. Infografiku vytvořilo centrum KOBE.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Infografika: Co když kamarád/ka není v pohodě

Infografika přehledně shrnuje doporučení, jak mohou žáci mluvit se spolužákem či kamarádem, který v poslední době působí smutně nebo se necítí dobře. Materiál vytvořilo Centrum Locika.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Komunikace a vztahy
O vzdělávání

Když ti není dobře: Technika uzemnění

Infografika představuje metodu, která pomáhá přenést pozornost od strachu nebo úzkosti do přítomné chvíle a zaměřit se na prožitky těla. Strach pak přestane být zahlcující.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Když ti není dobře: Dýchání do čtverce

Infografika představuje jednoduchou dechovou techniku zvanou dýchání do čtverce. Postupně se střídá nádech, zadržení dechu, výdech a opět zadržení dechu podle pomyslného čtverce. Díky této metodě se žáci učí soustředit na dech, zklidnit tělo i mysl a zvládat stres či úzkost.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Když ti není dobře: Imaginace bezpečného místa

Infografika určená žákům ukazuje cvičení, které pomáhá ke zklidnění v okamžicích strachu nebo nejistoty. Žáci si představují místo, kde se cítí bezpečně a příjemně, a mohou se k němu v mysli vracet vždy, když prožívají napětí či přetížení.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Když ti není dobře: Strom podpory

Infografika nabízí aktivitu, při níž žáci zapisují na lístky osoby, místa a činnosti, které jim pomáhají, když se cítí sami nebo nejistě. Z lístků společně vytvoří ‚strom podpory‘, který může být vystaven ve třídě jako inspirace a připomínka vzájemné pomoci.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Když ti není dobře: Kreslení úzkosti jak ji vidíš ty

Infografika vybízí žáky, aby nakreslili svou úzkost jako postavu či bytost a přemýšleli, co by jí pomohlo cítit se bezpečněji. Aktivita podporuje sebepoznání a práci s emocemi.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Když ti není dobře: Aktivita pro podporu sebevědomí

Infografika učená žákům nabízí jednoduchou aktivitu na podporu sebevědomí. Žáci obkreslí obě své ruce – do jedné napíší, co si na sobě cení, a do druhé jim doplní ocenění spolužák. Obě ruce si pak mohou uschovat jako připomínku pozitivních vlastností, ke které se lze vracet v těžkých chvílích.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Výuková videa

ČT edu nejsou pouze videa

1 326 pořadů

1 326

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání