Poruchy příjmu potravy

Vyhýbání se jídlu, přejídání nebo trápení se váhou a vzhledem mohou být známkou poruchy příjmu potravy. Jak situaci citlivě vnímat a nabídnout podporu?

Pedagog

Všímám si u žáka možných známek potíží s jídlem a obávám se, že by mohlo jít o poruchu příjmu potravy

Pokud si všímáte, že některý z vašich žáků výrazně hubne, změnilo se mu chování, přehnaně řeší jídlo nebo se mu naopak vyhýbá, může jít o známku poruchy příjmu potravy.

  • Co můžete udělat?

    • arrow-right

      Zkuste si s dotyčným žákem promluvit a podpořit ho. Je dobré zajistit důvěrné prostředí a popsat, co pozorujete. Mluvte bez hodnocení nebo vnucování závěrů, s respektem k žákově situaci a aktuálnímu stavu. Hovořte s ním otevřeně o tom, že bude dobré se situací dál zabývat, nabídněte spolupráci se školním psychologem. Řekněte mu, že tady jste pro něj.

    • arrow-right

      Pokud je to možné, obraťte se na odborníka ve vaší škole, který má řešení podobných situací na starost. Může jít o školního psychologa, sociálního pedagoga nebo metodika prevence. Další řešení by mělo být na něm a odborném týmu školy.

    • arrow-right

      Pokud ve škole odborníka nemáte, domluvte se s vedením školy a zkontaktujte se s rodiči. Citlivě jim sdělte svá pozorování. Navažte spolupráci při hledání odborné pomoci, rodiče podpořte a neobviňujte je. Bude to pro ně náročná situace.

    • arrow-right

      Na téma během výuky neupozorňujte a vyhněte se v dané třídě poznámkám na vzhled a jídlo. Pokud je to možné, dohodněte se s kolegy na tom, jak se k této situaci postavíte a jak se budete ve třídě chovat.

    • arrow-right

      Domluvte si odbornou supervizi ve škole na toto téma.

    • arrow-right

    • arrow-right

      O poruchách příjmu potravy se můžete informovat ve specializované sekci Linky bezpečí.

Kam se mohu obrátit?

Materiály pro mé vzdělávání

Příručka pro rodiče a učitele: Poruchy příjmu potravy

Příručka je určena pedagogům, rodičům a dalším pomáhajícím profesím. Srozumitelně vysvětluje projevy a rizikové faktory anorexie, bulimie a psychogenního přejídání a nabízí praktické postupy, jak včas rozpoznat problémy, citlivě reagovat a zapojit odbornou pomoc. Příručku vytvořily Hana Papežová a Jana Hanusová.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Manuál pro učitele: Poruchy příjmu potravy

Příručka pro pedagogy přehledně představuje problematiku poruch příjmu potravy. Vysvětluje jejich příznaky, rizikové faktory i možnosti léčby a nabízí praktické rady, jak může učitel podpořit prevenci a včasné rozpoznání problému. Příručku vytvořil centrum Anabell.

Výuková videa

Materiály do výuky

Metodický list k tématu Tělo v mé hlavě: Stop bodyshamingu

V tomto metodickém listu najdete pokyny k tomu, jak používat ve třídě pracovní listy k tematice bodyshamingu. Ty jsou určeny pro 2. stupeň základní školy a pro žáky středních škol.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Základní principy respektujícího soužití

Tento pracovní list je určen žákům 2. stupně ZŠ a středních škol. V jednotlivých úkolech žáky provede základními principy respektujícího soužití pomocí komiksu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Slovo může zranit, ale také pomoct

Tento pracovní list je určen žákům 2. stupně ZŠ a středních škol. Tématem pracovního listu je síla slova, které má velkou moc. V komentování vzhledu můžeme slovem někoho hodně zranit, ale také mu poskytnout pomoc a podporu, že na složitou situaci nemusí být sám/sama.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Bodyshaming v rodině

Tento pracovní list je určen žákům 2. stupně ZŠ a středních škol. Rodina je podle studií nejčastějším prostředím, kde k bodyshamingu dochází. Komiksový příběh žáky zavede na vánoční setkání v rodině Olívie.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Metodický list: Ideály a realita

Kdo je krásný? Jsem to já? Je to člověk, kterého sleduji na sociálních sítích? Cílem tohoto listu je především nabídnout žákům prostor pro zamyšlení a diskuzi nad tématem ideálů, sebelásky, vnímání sebe sama a chování se k druhým. Tento list slouží jako metodický podklad pro vyučující.
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví

ČT edu nejsou pouze videa

1 326 pořadů

1 326

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání