Vyhýbání se jídlu, přejídání nebo trápení se váhou a vzhledem mohou být známkou poruchy příjmu potravy. Jak situaci citlivě vnímat a nabídnout podporu?
Pokud si všímáte, že některý z vašich žáků výrazně hubne, změnilo se mu chování, přehnaně řeší jídlo nebo se mu naopak vyhýbá, může jít o známku poruchy příjmu potravy.
Zkuste si s dotyčným žákem promluvit a podpořit ho. Je dobré zajistit důvěrné prostředí a popsat, co pozorujete. Mluvte bez hodnocení nebo vnucování závěrů, s respektem k žákově situaci a aktuálnímu stavu. Hovořte s ním otevřeně o tom, že bude dobré se situací dál zabývat, nabídněte spolupráci se školním psychologem. Řekněte mu, že tady jste pro něj.
Pokud je to možné, obraťte se na odborníka ve vaší škole, který má řešení podobných situací na starost. Může jít o školního psychologa, sociálního pedagoga nebo metodika prevence. Další řešení by mělo být na něm a odborném týmu školy.
Pokud ve škole odborníka nemáte, domluvte se s vedením školy a zkontaktujte se s rodiči. Citlivě jim sdělte svá pozorování. Navažte spolupráci při hledání odborné pomoci, rodiče podpořte a neobviňujte je. Bude to pro ně náročná situace.
Na téma během výuky neupozorňujte a vyhněte se v dané třídě poznámkám na vzhled a jídlo. Pokud je to možné, dohodněte se s kolegy na tom, jak se k této situaci postavíte a jak se budete ve třídě chovat.
Domluvte si odbornou supervizi ve škole na toto téma.
O poruchách příjmu potravy se můžete informovat ve specializované sekci Linky bezpečí.