Rizika sociálních sítí: můžeme na nich být závislí?

Kolekce se zaměřuje na psychologické mechanismy, které stojí za naší závislostí na chytrých telefonech a sociálních sítích. Vysvětluje roli dopaminu, princip proměnlivých odměn, vliv notifikací a algoritmů i to, proč je těžké odolat nutkání zůstat online. Zabývá se také tím, jak sítě ovlivňují sebeúctu, pozornost a duševní pohodu dospívajících. Vzdělávací materiály vedou žáky k pochopení principů návykového designu, k reflexi vlastních digitálních návyků a k hledání rovnováhy mezi online a offline životem. Důraz je kladen na sebereflexi, vědomé používání technologií a schopnost rozpoznat, jaké chování podporuje zdraví a wellbeing.

Rizika sociálních sítí: můžeme na nich být závislí?

Námět směřuje k tomu, aby žáci a žákyně dokázali:

  • vysvětlit, proč jsou sítě návykové a jak fungují digitální odměny,
  • rozlišit aktivní a pasivní používání technologií,
  • popsat dopad sítí na pozornost a sebeúctu,
  • navrhnout konkrétní strategie, jak mít technologie pod kontrolou.

Videa k námětu

Materiály k námětu

Proč jsou sociální sítě návykové?

Žáci během práce objeví mechanismy dopaminového cyklu a přerušovaného posilování. Odhalí tak, jaké prvky sociálních sítí vytvářejí závislostní chování, a promyslí přístupy, které je před ním mohou ochránit. Budou vedeni k tomu, aby kriticky zhodnotili své chování v digitálním světě.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Mediální výchova
Štítek Digitální kompetence

Čas na telefonu: aktivní vs. pasivní používání

Pracovní list se zaměřuje na reflexi vlastních digitálních návyků a uvědomění rozdílu mezi aktivním a pasivním používáním chytrých telefonů. Žáci pracují se škálou sebehodnocení, třídí příklady činností a ve skupinách navrhují způsoby, jak telefon využívat více aktivně.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Mediální výchova

Sociální sítě a impulzivita

Tento pracovní list vede žáky k prožití a reflexi situace, kdy jejich pozornost přerušují digitální notifikace. Žáci zkoumají, jak se liší jejich schopnost soustředění při práci s vypnutými a se zapnutými oznámeními. Cílem je porozumět, proč je těžké odolat pokušení reagovat na notifikaci.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Informatika
Mediální výchova
Štítek Digitální kompetence

Super síla odměn: lajky jako digitální zrní

Pracovní list propojuje klasický psychologický experiment B. F. Skinnera s fenoménem digitálních odměn, které známe z her, aplikací a sociálních sítí. Žáci si uvědomí, že lajky, body nebo odznaky fungují na principu posilování chování. Následně přenesou toto poznání do vlastního života.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Biologie
Člověk a společnost
Informatika
Mediální výchova
Štítek Digitální kompetence

Sociální sítě – zrcadlo sebeúcty

Pracovní list navazuje na pasáž dokumentu Dopamin a rozvíjí téma vlivu sociálních sítí na sebeúctu a duševní zdraví. Žáci prostřednictvím tvorby dvou fiktivních profilů zkoumají, jak různé způsoby sebeprezentace ovlivňují vnímání sebe i druhých.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Mediální výchova
Štítek Digitální kompetence

ČT edu nejsou pouze videa

1 343 pořadů

1 343

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání