Projektová a tematická výuka do tříd

Integrovaná tematická a programová výuka se řadí mezi takzvané kompletní výukové metody a mají mnoho společného. Například svůj aktivizační potenciál a rozvíjení žákovských kompetencí. Jedna se váže ke druhé a z tematické výuky může třeba i vzejít nápad na projekt. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podporuje obě zmíněné metody v našem školství už řadu let. Nejen proto jsme pro vás připravili tento okruh.

Přinášíme vám celou řadu tipů, postupů a nápadů, jak obě výukové metody zařadit do hodin a poskytnout žákům a žačkám prostor pro mezioborové uplatnění a propojování znalostí, vlastní kreativitu a rozvoj digitálních kompetencí. S pomocí našich metodických listů zvládnete převést na obě metody v podstatě jakoukoliv látku a podpoříte u dětí jejich schopnost kooperace i jejich individualitu, a to během celého školního roku.

Projektová  a tematická výuka

Náměty do výuky

Nejsledovanější videa

26 videí
Zobrazit další videa

Nejstahovanější pracovní listy

24 listů

Metodický list: Státní symboly v tematické výuce

V metodickém doporučení se podíváme jak přiblížit žákům státní znak přes tematiku erbů a jejich symboliky. Dále se můžeme zaměřit na jednotlivé části republiky, kterých se políčka znaku týkají.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka

Metodický list: Naši prezidenti v tematické výuce

Pracovní list je součástí okruhu Projektová a tematická výuka. Cílem je nejen dozvědět se o našich prezidentech, ale díky tématu poznat části naší historie, naučit žáky kriticky myslet, pracovat ve skupině, vyhledávat, třídit a zpracovávat informace. Žáci se také rozvíjí v digitální kompetenci.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Metodický list: Karel Čapek v tematické výuce

Metodický list je součástí okruhu Projektová a metodická výuka do škol. Hlavním cílem doporučených aktivit je rozvíjet dovednosti potřebné pro kooperativní učení a podpořit rozvoj klíčových kompetencí žáků, včetně kompetence digitální.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Integrovaná tematická výuka podle Magdaleny Málkové

Zde najdete metodické doporučení k integrované tematické výuce podle vítězky Global Teacher Prize Magdaleny Málkové.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
Výtvarná výchova

Metodický list: České kraje a města

Metodický list vás provede tematickou výukou zaměřenou na české kraje a města. Žáci si vyberou jedno město, které o prázdninách navštívili a vyhledají o něm historické i zeměpisné informace. Cílem je také rozvíjení digitální kompetence.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Metodický list: Krajina bez lidí

Metodický list vás provede tematickou výukou, která vede žáky k zamyšlení, jak by vypadala naše krajina, kdyby ji nikdy neosídlil člověk.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Pracovní list: Základní principy projektového vyučování – výběr tématu projektu

Cílem tohoto pracovního listu je první příprava na projektovou výuku samotnou. V rámci aktivit si žáci vyberou téma svého projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodický list: Jak na tematickou výuku

Pojmy projektová a tematická výuka bývají zaměňovány, v úvodu tedy oba pojmy kvůli snazší orientaci vysvětlíme. Integrovaná tematická výuka nabízí spojení učiva jednotlivých vzdělávacích oblastí v celek a klade důraz na komplexnost poznávání, při němž se uplatňuje řada mezipředmětových vztahů.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Metodické doporučení: Základní principy projektového vyučování – výběr tématu projektu

Cílem tohoto metodického doporučení je první příprava na projektovou výuku samotnou. Příprava první hodiny, tedy samotného úvodu do projektu, je klíčová.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodický list: Den české státnosti v tematické výuce

Svátek svatého Václava, oficiálně Den české státnosti, můžeme starším žákům přiblížit přes tematiku patronů. Dále téma rozvíjíme přes život sv. Václava k reakcím v umění a místům kolem nás.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka

Pracovní list: Cílová skupina

Cílem tohoto pracovního listu je, aby se žáci naučili definovat jednotlivé cílové skupiny svých projektů. Každá cílová skupina může vstupovat do projektu se zcela jiným očekáváním a projekt na ni bude mít následně jiný dopad.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Reflexe projektu

Cílem následujících aktivit je, aby se žáci učili hodnotit projekt již v jeho průběhu. Pokud narazí na problematické oblasti, měli by je zkusili řešit, případně upravit harmonogram a cíle projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Cílová skupina

Cílem tohoto metodického doporučení je, aby se žáci naučili definovat jednotlivé cílové skupiny svých projektů. Každá cílová skupina může vstupovat do projektu se zcela jiným očekáváním a projekt na ni bude mít následně jiný dopad.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Reflexe projektu

Cílem následujících aktivit je, aby se žáci učili hodnotit projekt již v jeho průběhu. Pokud narazí na problematické oblasti, měli by je zkusili řešit, případně upravit harmonogram a cíle projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Checklist

Pro mnohé žáky může být checklist nástrojem, který je bude motivovat k další práci na projektu. Zároveň slouží jako kontrola práce na projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Prezentace projektového záměru

Cílem následujících aktivit je, aby si žáci definovali vlastní kritéria pro správnou prezentaci projektového záměru. Také si svůj projektový záměr obhájí před spolužáky, mohou získat zpětnou vazbu a doporučení, která mohou následně zapracovat.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Dopad projektu

Cílem tohoto pracovního listu je, abych žáci v základu porozuměli dopadu projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Prezentace projektového záměru

Cílem následujících aktivit je, aby si žáci definovali vlastní kritéria pro správnou prezentaci projektového záměru. Také si svůj projektový záměr obhájí před spolužáky, mohou získat zpětnou vazbu a doporučení, která mohou následně zapracovat.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Úvod k projektové práci

Pro mnohé žáky je oblast projektových prací zcela novou, proto je potřeba se intenzivněji věnovat úvodu do tématu. Cílem tohoto pracovního listu je aktivita, při které se žáci mohou zamyslet nad svými zkušenostmi s projekty.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Prezentace výsledků projektu

Tento pracovní list představuje žákům techniku prezentace ve výtahu. Ta nachází své uplatnění nejen v projektovém řízení, ale v komunikaci obecně, například v managementu, reklamě apod. Rozvíjí měkké dovednosti a klíčové kompetence žáků.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodické doporučení: Úvod k projektové práci

Pro mnohé žáky je oblast projektových prací zcela novou, proto je potřeba se intenzivněji věnovat úvodu do tématu. Cílem tohoto metodického doporučení je realizace úvodní hodiny, kdy se žáci mohou zamyslet nad svými zkušenostmi s projekty.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodický list: Dopad projektu

Cílem tohoto metodického doporučení je, abych žáci v základu porozuměli dopadu projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce
Zobrazit další pracovní listy

ČT edu nejsou pouze videa

1 125

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání