Genderová identita

Ve škole i v rodině se může objevit téma genderu a různých způsobů, jak lidé prožívají svou identitu. Jak mluvit o genderu tak, aby se každý cítil v bezpečí a respektován?

Pedagog

Dítě v mojí třídě řeší změnu pohlaví nebo jiné otázky týkající se genderové identity

Dospívání je často spojené s hledáním identity a někteří mladí lidé řeší svůj gender. Je skvělé, že přemýšlíte nad tím, jak se vůči nim ve své roli co nejlépe zachovat.

  • Co můžete udělat?

    Pro dítě je klíčové, aby škola byla bezpečným prostředím, kde nezažívá posměch ani odmítání. Reakce učitelů a spolužáků mohou zásadně ovlivnit jeho psychickou pohodu. Děti, které něco podobného řeší, mají obecně větší tendenci k sebepoškozování a pokusům o sebevraždu.

    • arrow-right

      Kontaktujte školního psychologa nebo jiného pracovníka školy, v jehož pravomoci je řešení osobních situací žáků (sociální pedagog, metodik prevence).

    • arrow-right

      Ve spolupráci s ním zjistěte situaci v rodině dítěte. Jak se k tomuto tématu staví, jestli o něm ví a jestli už s dítětem docházejí k nějakému odborníkovi (sexuologovi).

    • arrow-right

      Je důležité vyvarovat se jakýchkoliv poznámek a ironie. Pokud se někdo z kolegů vůči tomuto tématu vymezí, zkuste jim zprostředkovat více informací, čerpat můžete například na stránkách S barvou ven.

    • arrow-right

      Je třeba vyřešit i situaci ve třídě. Ve spolupráci se školním psychologem nebo odbornou organizací a se souhlasem dítěte je dobré zorganizovat hodinu, kde s ostatními žáky situaci proberete a pomůžete jim najít vhodný model chování a vzájemného vycházení. Zvažte zařazení tématu genderové identity a sexuality do výuky sexuální výchovy.

Kam se mohu obrátit?

Materiály pro mé vzdělávání

Příručka: V rozmanitosti je síla

Příručka „V rozmanitosti je síla“ pomáhá otevírat témata identity, genderu, pohlaví a sexuality ve školním prostředí. Nabízí autentické příběhy, srozumitelná vysvětlení a aktivity, které vedou žáky k respektu, empatii a přijetí rozmanitosti. Příručka vznikla za podpory Evropské unie. Autorkami publikace jsou Irena Smetáčková a Marcela Macháčková.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

BOZP sexuální výchovy

Můžete tomu říkat sexuální výchova, výchova ke zdraví nebo vztahová či společenská výchova, taky biologie. Pravdou je, že témata sexuální výchovy obsahují kousek od každého a ještě něco navíc. Jak k tomuto tématu přistupovat v hodině? To vám napoví tato metodika.
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví

12 ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce – publikace

Publikace Step by Step ČR a Gender Studies, o.p.s. nabízí učitelům konkrétní nástroje, jak ve svých třídách vytvářet férové prostředí a poskytovat všem dětem stejné příležitosti k učení. 12 metod, které umožňují vyučujícím lépe rozpoznávat a poskytovat příležitosti pro učení.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Průvodce pro odborníky v péči o transgender a genderově rozmanité osoby

Průvodce je určen odborníkům, kteří se ve své praxi setkávají s transgender a genderově rozmanitými lidmi. Jeho cílem je poskytnout aktuální vědecké informace založené na praxi, které reflektují individuální potřeby těchto osob. Materiál byl vytvořen Národním ústavem duševního zdraví.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Výuková videa

Materiály do výuky

Metodický list: Chovejme se k sobě slušně

Míra otevřenosti společnosti vůči sexuálním obsahům se zvyšuje, zvyšuje se ale i míra sexualizovaného násilí a nátlaku. Cílem tohoto listu je doplnit podstatné informace a nabídnout žákům prostor pro zamyšlení a diskuzi nad tímto tématem. Tento list slouží jako metodický podklad pro vyučující.
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Transsexualita

Pracovní list pro žáky střední školy. Zabývá se transsexuální a LGBTQ+ problematikou.
Střední škola
Člověk a společnost

Metodický list: Transsexualita

Metodický komentář pro učitele střední školy. Jde o doplňkový materiál k pracovnímu listu Transsexualita.
Střední škola
Člověk a společnost

Metodický list: LBGTQI+

Kdo a s kým?! Cílem tohoto listu je zorientovat žáky v problematice pohlaví, genderu a sexuální orientace a nabídnout jim prostor pro zamyšlení a diskuzi nad těmito pojmy. Tento list slouží jako metodický podklad pro vyučující.
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví

Metodický list: Třetí pohlaví

Metodický komentář pro učitele střední školy. Jde o doplňkový materiál k pracovnímu listu Třetí pohlaví.
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Třetí pohlaví

Pracovní list pro žáky střední školy. Ověřuje znalosti spojené s problematikou třetího pohlaví, které se vymyká tradičnímu rozdělení na ženy a muže.
Střední škola
Člověk a společnost

Průvodce pro odborníky v péči o transgender a genderově rozmanité osoby

Průvodce je určen odborníkům, kteří se ve své praxi setkávají s transgender a genderově rozmanitými lidmi. Jeho cílem je poskytnout aktuální vědecké informace založené na praxi, které reflektují individuální potřeby těchto osob. Materiál byl vytvořen Národním ústavem duševního zdraví.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

ČT edu nejsou pouze videa

1 326 pořadů

1 326

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání