Šikana

Zažíváš šikanu nebo vidíš, že se to děje někomu jinému? Jsi učitel, rodič nebo spolužák a cítíš, že něco není v pořádku? Šikana může mít vážné následky a je důležité před ní nezavírat oči.

Pedagog

Dozvěděl/a jsem se, že někdo z mé třídy je obětí šikany nebo kyberšikany

Rodiče žáka ve vaší třídě přišli s tím, že je jejich dítě šikanované.

  • Jak postupovat?

    Je přirozené, že se v takové situaci můžete cítit nejistě, především, pokud jste ji ještě nezažili. Je důležité vědět, že řešení šikany je vždy týmová práce a máte se o koho opřít.

    • arrow-right

      Pokud má škola krizový plán, jak v těchto případech jednat, postupujte podle něj.

    • arrow-right

      Pokud škola takový manuál nemá, oznamte situaci vedení školy. To by mělo rozhodnout, kdo a jakým způsobem má situaci řešit a do jaké míry se řešení zúčastní někdo z odborného týmu školy: školní psycholog, metodik prevence či sociální pedagog.

    • arrow-right

      V případě, že se vedení školy rozhodne pozvat k prvnímu setkání rodinu oběti i pachatele, upozorněte, že jde o nevhodný postup, který může vést k vyhrocení vztahů.

    • arrow-right

      V případě, že vedení situaci řešit nechce, což se stává zejména v případě kyberšikany, upozorněte, že kyberšikana se sice odehrává ve virtuálním prostředí, ale následky si dítě nese v reálné třídě. I tuto situaci je tedy potřeba řešit.

    • arrow-right

      Ve chvíli, kdy se vyjasní, co se opravdu stalo a jaké jsou následky, případně jaké následky hrozí, domluvte se s někým z podpůrného týmu školy (školní poradenské pracoviště), jak situaci i do budoucna ošetříte přímo v konkrétní třídě nebo třídách.

    • arrow-right

      Součástí řešení je rovněž práce přímo s třídou nebo třídami, aby se předešlo opakování problému a posílilo bezpečné klima. Využít můžete metodiky, které najdete na stránce níže.

Kam se mohu obrátit?

Materiály pro mé vzdělávání

Aktivity pro prevenci šikany: Škola jako bezpečný prostor – Karel Gamba, vítěz Global Teacher Prize

Třída není jen skupina jednotlivců, ale živý organismus, v němž každý žák i učitel hraje svou roli. Prevence šikany proto nespočívá pouze v řešení problémů, když nastanou, ale především v budování prostředí, kde se děti cítí bezpečně, respektovaně a přijímané. Tato metodika nabízí soubor pěti vyučovacích hodin, které mají učitelům pomoci posilovat třídní soudržnost, podporovat empatii a učit žáky ocenit jedinečnost druhých.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce
Výchova ke zdraví

Kyberšikana a další formy kybernetické agrese – intervence pedagoga

Materiál je určen primárně pro učitele základních a středních škol. Cílem této tematické přílohy Centra PRVoK PdF UP Olomouc je pomoci porozumět fenoménu kyberšikany, možnostem jak mu předcházet a jak na něj efektivně reagovat, pokud k jeho výskytu dojde.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Šikana ve školním prostředí – intervence pedagoga

Materiál je určen primárně pro učitele základních a středních škol. Cílem tohoto metodického doporučení MŠMT je pomoci porozumět fenoménu šikany, možnostem jak mu předcházet a jak na něj efektivně reagovat, pokud k jeho výskytu dojde.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodické doporučení MŠMT k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních

Materiál určený primárně pro učitele základních a středních škol. Cílem této tematické přílohy je pomoci porozumět, předejít a eliminovat riziková chování jako je šikana, užívání drog a další.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Školní šikana

Dokument MŠMT se věnuje prevenci a řešení šikany ve školním prostředí. Definuje různé formy šikanování, popisuje jeho dopady a stanovuje postupy školy při prevenci, odhalování i intervenci, včetně legislativního rámce a spolupráce s odbornými institucemi.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Rizikové chování dětí a jeho právní dopady

Příručka se zaměřuje na problematiku rizikového chování dětí a dospívajících. Poskytuje rodičům i pedagogům přehled o nejčastějších formách rizikového chování, jejich příčinách a možnostech prevence, a nabízí praktické rady, jak děti vést k bezpečnějším a zdravějším volbám. Příručku vytvořila Martina Jindrová.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Výuková videa

Materiály do výuky

Aktivity pro prevenci šikany: Škola jako bezpečný prostor – Karel Gamba, vítěz Global Teacher Prize

Třída není jen skupina jednotlivců, ale živý organismus, v němž každý žák i učitel hraje svou roli. Prevence šikany proto nespočívá pouze v řešení problémů, když nastanou, ale především v budování prostředí, kde se děti cítí bezpečně, respektovaně a přijímané. Tato metodika nabízí soubor pěti vyučovacích hodin, které mají učitelům pomoci posilovat třídní soudržnost, podporovat empatii a učit žáky ocenit jedinečnost druhých.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce
Výchova ke zdraví

Metodický list: Chovejme se k sobě slušně

Míra otevřenosti společnosti vůči sexuálním obsahům se zvyšuje, zvyšuje se ale i míra sexualizovaného násilí a nátlaku. Cílem tohoto listu je doplnit podstatné informace a nabídnout žákům prostor pro zamyšlení a diskuzi nad tímto tématem. Tento list slouží jako metodický podklad pro vyučující.
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví

Metodický list: Jak na umění spolupráce

Zde najdete metodický list na téma jak na umění spolupráce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Pracovní list: Jak na umění spolupráce

Zde najdete pracovní list na téma jak na umění spolupráce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

Techniky pro zmírnění stresu

Stres nás dokáže úplně ochromit. Znáte techniky, které pomohou uklidnit? Návodné ilustrace představí různá cvičení, se kterými stresové situace zvládnete. Materiály vytvořili žáci ZŠ Na Líše s pomocí nadačního fondu Flaminia a terapeutů ze Života na klíč.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví

Můj plán do nepohody

Jak postupovat v náročných životních situacích? Jak si pomoct sám a kde hledat pomoc, když si nevím rady?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
Výchova ke zdraví

ČT edu nejsou pouze videa

1 326 pořadů

1 326

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání