Projektová a tematická výuka do tříd

Integrovaná tematická a programová výuka se řadí mezi takzvané kompletní výukové metody a mají mnoho společného. Například svůj aktivizační potenciál a rozvíjení žákovských kompetencí. Jedna se váže ke druhé a z tematické výuky může třeba i vzejít nápad na projekt. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podporuje obě zmíněné metody v našem školství už řadu let. Nejen proto jsme pro vás připravili tento okruh.

Přinášíme vám celou řadu tipů, postupů a nápadů, jak obě výukové metody zařadit do hodin a poskytnout žákům a žačkám prostor pro mezioborové uplatnění a propojování znalostí, vlastní kreativitu a rozvoj digitálních kompetencí. S pomocí našich metodických listů zvládnete převést na obě metody v podstatě jakoukoliv látku a podpoříte u dětí jejich schopnost kooperace i jejich individualitu, a to během celého školního roku.

Projektová  a tematická výuka

Náměty do výuky

Nejsledovanější videa

26 videí
Zobrazit další videa

Nejstahovanější pracovní listy

24 listů

Metodický list: Státní symboly v tematické výuce

V metodickém doporučení se podíváme jak přiblížit žákům státní znak přes tematiku erbů a jejich symboliky. Dále se můžeme zaměřit na jednotlivé části republiky, kterých se políčka znaku týkají.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka

Metodický list: Karel Čapek v tematické výuce

Metodický list je součástí okruhu Projektová a metodická výuka do škol. Hlavním cílem doporučených aktivit je rozvíjet dovednosti potřebné pro kooperativní učení a podpořit rozvoj klíčových kompetencí žáků, včetně kompetence digitální.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Metodický list: Naši prezidenti v tematické výuce

Pracovní list je součástí okruhu Projektová a tematická výuka. Cílem je nejen dozvědět se o našich prezidentech, ale díky tématu poznat části naší historie, naučit žáky kriticky myslet, pracovat ve skupině, vyhledávat, třídit a zpracovávat informace. Žáci se také rozvíjí v digitální kompetenci.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Integrovaná tematická výuka podle Magdaleny Málkové

Zde najdete metodické doporučení k integrované tematické výuce podle vítězky Global Teacher Prize Magdaleny Málkové.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
Výtvarná výchova

Metodický list: České kraje a města

Metodický list vás provede tematickou výukou zaměřenou na české kraje a města. Žáci si vyberou jedno město, které o prázdninách navštívili a vyhledají o něm historické i zeměpisné informace. Cílem je také rozvíjení digitální kompetence.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Metodický list: Krajina bez lidí

Metodický list vás provede tematickou výukou, která vede žáky k zamyšlení, jak by vypadala naše krajina, kdyby ji nikdy neosídlil člověk.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Pracovní list: Základní principy projektového vyučování – výběr tématu projektu

Cílem tohoto pracovního listu je první příprava na projektovou výuku samotnou. V rámci aktivit si žáci vyberou téma svého projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Metodický list: Den české státnosti v tematické výuce

Svátek svatého Václava, oficiálně Den české státnosti, můžeme starším žákům přiblížit přes tematiku patronů. Dále téma rozvíjíme přes život sv. Václava k reakcím v umění a místům kolem nás.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka

Metodický list: Jak na tematickou výuku

Pojmy projektová a tematická výuka bývají zaměňovány, v úvodu tedy oba pojmy kvůli snazší orientaci vysvětlíme. Integrovaná tematická výuka nabízí spojení učiva jednotlivých vzdělávacích oblastí v celek a klade důraz na komplexnost poznávání, při němž se uplatňuje řada mezipředmětových vztahů.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda

Metodické doporučení: Základní principy projektového vyučování – výběr tématu projektu

Cílem tohoto metodického doporučení je první příprava na projektovou výuku samotnou. Příprava první hodiny, tedy samotného úvodu do projektu, je klíčová.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Cílová skupina

Cílem tohoto pracovního listu je, aby se žáci naučili definovat jednotlivé cílové skupiny svých projektů. Každá cílová skupina může vstupovat do projektu se zcela jiným očekáváním a projekt na ni bude mít následně jiný dopad.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce

Pracovní list: Reflexe projektu

Cílem následujících aktivit je, aby se žáci učili hodnotit projekt již v jeho průběhu. Pokud narazí na problematické oblasti, měli by je zkusili řešit, případně upravit harmonogram a cíle projektu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Člověk a svět práce
Zobrazit další pracovní listy

ČT edu nejsou pouze videa

1 125

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání