Pracovní list je určen pro žáky 3. až 5. tříd a jeho účelem je přiblížit organizaci Skaut. Žáci budou potřebovat psací potřeby, případně doplňující materiály jako knihy či internet.
Cílem pracovního listu je uvědomit si změny, které s sebou přináší střídání letního a zimního času. Jeho důsledky můžeme pociťovat hlavně sami na sobě. Postřehneme je ale i v přírodě.
Žák ve spolupráci s ostatními popíše rizika nevhodného postupu při vyhledávání informací online; navrhne způsob, jak tato rizika omezit, a s využitím informací získaných z vybraných zdrojů formuluje pravidla správné péče o chrup.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák identifikuje matematický problém, který vyplývá z uvedené situace, a zvolí si způsob, jak jej bude řešit. Dohledá potřebné informace v doporučených zdrojích.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák porozumí textu v kontextu shlédnutého videa, vyvozuje význam slov, která jsou podstatná
k pochopení textu. Podle návodu vytvoří podobné video (návod/recept) a prezentuje je.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák připraví a naplánuje jednodenní výlet do okolí. Žák si prakticky vyzkouší tvorbu pozvánky na výlet s využitím digitálních technologií.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Cílem pracovního listu je umožnit žákům rozlišit špatné a správné stravovací návyky. / Мета цього завдання - допомогти учням розрізняти шкідливі та корисні харчові звички, оцінити, як правильно реагувати на погану харчову звичку друга.
Je plná vitamínů a lidé ji pěstují už od pradávna. Měla by být v každém zdravém a vyváženém jídelníčku. / З давніх часів люди вирощують овочі, які сповнені необхідними вітамінами. У світі існує понад тисячу різних сортів овочів, які повинні бути в кожному здоровому та збалансованому раціоні.
Pracovní list je určen pro žáky 4.-5. ročníků. Směřuje k tomu, aby si žáci uvědomili, že ne všechny druhy ovoce a zeleniny se pěstují na našem území. / Завдання призначено для учнів 4-5 класів. Учні б мали дізнатися, що не всі фрукти та овочі вирощуються в нашій країні.
Pracovní list je určen pro žáky 4.–5. ročníků. Ti se v něm naučí, že ne všechny druhy ovoce a zeleniny se pěstují na našem území a zopakují si, jaké druhy znají.
Pracovní list se věnuje tématu politiky. Je určen pro žáky 4. a 5. ročníků. / Робочий лист присвячений темі політики. Призначений для учнів 4-х та 5-х класів початкової школи.
V pracovním listu se zaměříme na zdravou stravu a zdravý způsob stravování jako důležité součásti zdravého životního stylu. Pracovní list poskytuje prostor pro reflexi a sebereflexi.
Cílem PL je uvědomění si důležitosti události volby prezidenta České republiky. / Мета робочого листа – підвищити обізнаність щодо важливості виборів президента Чеської Республіки.
Pracovní list je určen pro žáky 5. ročníků. V modelovém příkladu voleb ve třídě čtou informace ze sloupcového grafu, doplňují neúplnou informaci, pracují s pojmem „nadpoloviční většina“. Zadání podporují rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti.
Cílem PL je uvědomění si důležitosti události volby prezidenta České republiky. Díky úkolům žáci získávají povědomí nejen o volbě prezidenta, ale i o jeho pravomocích a úkolech. Žáci při vypracovávání úkolů využívají digitálních technologií, ověřují a vyhledávají informace.
Pracovní list se věnuje tématu politiky. Je určen pro žáky 4. a 5. ročníků ZŠ. Pracovní list má vést k vyhledávání a ověřování informací jako součásti rozvoje digitální kompetence, nikoliv k ověření znalostí žáků.
Pracovní list je určen pro žáky 5. ročníků ZŠ. Vhodná je práce ve skupinách, kde mají žáci příležitost nad návrhy řešení diskutovat. Po splnění jednotlivých zadání by mělo následovat společné zdůvodnění a reflexe.
Co vše patří mezi státní symboly České republiky? Co symbolizuje dvojramenný kříž, který je součástí slovenského státního znaku? Připomeňte si, jak se měnil československý státní znak i to, jak vznikala podoba české vlajky.
Po dvou letech se v Československu konaly další svobodné volby. Paradoxně jejich vítězové v Čechách a na Slovensku společně zrealizovaly rozdělení státu. Tento pracovní list je zaměřen na úvahu nad jejími výsledky.
Zajímá vás, jak funguje loterie? Jaký zisk může očekávat její provozovatel? Jaké jsou šance
majitele losu na výhru? Má smysl si kupovat více losů? Dočkáte se prvního pořadí ve Sportce?
Pokud hledáte odpovědi na takové otázky, prohlédněte si pracovní list.
Pro starověké řecké filosofy a matematiky byla čísla podstatou všech věcí. Některým číslům přikládali přímo mystický
význam. Jedním z takových bylo i číslo pět, které bylo základem pro mysteriózní útvar zvaný
pentagram.
Základním úkolem hudební akustiky je určit, které dvojzvuky jsou libozvučné a které jsou
nelibozvučné. Řešení nalezl už Pythagoras v harmonii celých čísel při svých pokusech s různě
dlouhými napjatými strunami. Chcete-li se o ladění dozvědět více, prohlédněte si
přiložený pracovní list.
Na konci 19. století vznikla technika skládání hudby zvaná dodekafonie. Chcete-li se dozvědět něco více o spojení matematiky s hudbou, podívejte se na přiložený pracovní list.
Co je dobré vědět před návštěvou kasina? Proč kasina prosperují, i když musí občas nějakému
hráči vyplatit veliké částky? Pokud hledáte odpovědi na podobné otázky, podívejte se na video a
příklady v pracovním listě.
Političtí reprezentanti Československa se v létě 1992 dohodli na rozpadu státu, ke kterému mělo dojít již za šest měsíců. Během této doby si nástupnické státy musely hlavně rozdělit majetek a vytyčit nové hranice.
Třicet let od rozpadu společného státu Čechů a Slováků je dlouhá doba. Mnozí politici, kteří tehdy byli významnými představiteli politické scény, už z paměti mizí. Pracovní list Vám některé z nich představí.
Československo vzniklo v roce 1918 a do historie se zapsalo svými sedmdesáti čtyřmi roky existence. Po listopadových událostech vzájemné vztahy čelily mnoha zkouškám. V pracovním listu si objasníme důvody, které vedly ke vzniku dvou samostatných národních států.
Československo vzniklo v roce 1918 a do historie se zapsalo svými sedmdesáti čtyřmi roky existence. Několikrát byly vzájemné vztahy podrobeny zkouškám, zvažovala se i realizovala jiná státoprávní uspořádání.
Pracovní list pojednává o měření času v průběhu věků se zaměřením na hodiny. Součástí pracovního listu je praktická výroba přesýpacích hodin dle návodu ve videu. Pomůcky k výrobě hodin jsou sepsané ve cvičení 6. List je určen žákům 3. až 5. tříd.
Pracovní list je zaměřen na téma měření času v historickém kontextu. Při práci s textem, fotografií a videem se žáci učí porovnávat informace z více zdrojů (součást rozvoje digitální kompetence).
V tomto pracovním listě si děti procvičí určování času. Seznámí se s některými novými pojmy. V druhé části pracovního listu budou děti pracovat s druhým videem a zkusí vytvořit návod na výrobu jednoduchých slunečních hodin.
Pracovní list je určen pro mladší žáky druhého stupně. Jeho cílem je, aby žáci rozuměli nebezpečí počítačových virů a phishingu a věděli, jak se bránit. Pomůcky nejsou potřeba. Pracovní list může posloužit jako inspirace pro hodinu informatiky.
Co pořídit malému vědátorovi, umělkyni, sportovci či cestovatelce pod stromeček? Nechte se inspirovat seznamem dárků se vzdělávacím potenciálem, který vytvořili garanti a spolupracovníci ČT edu.
Pracovní list nabízí prostor k zamyšlení nad využitím starých nepotřebných věcí. Žáci si naplánují přetvoření předmětu, který si sami vyberou, promyslí si potřebné pomůcky i finanční náročnost. Svůj plán zrealizují. Můžou pracovat samostatně nebo ve skupině.
Cílem pracovního listu je zopakovat si základní informace o udržitelném přístupu k životu. / Мета робочого аркуша – повторити базову інформацію про екологічний підхід до життя.
Od roku 1917 byl v popředí Maffie a od července 1918 byl jedním z představitelů Národního
výboru československého. Podílel se na vyhlášení samostatného Československa, a stal se tak
jedním z „mužů 28. října“.
Československý politik, novinář, účastník prvního odboje, jeden z „mužů 28. října“
a několikanásobný ministr. Zpočátku patřil mezi politiky národních socialistů, po rozkolu byl
předákem radikálně nacionalistických formací, známých pod názvem Národní liga.
Český sociálně demokratický politik, novinář a publicista, povoláním právník. Byl jedním z pěti
„mužů 28. října“. Působil jako poslanec Říšské rady, Revolučního národního shromáždění
a senátor Národního shromáždění ČSR, na počátku československého státu zastával post
ministra spravedlnosti.
V červenci 1918 se dostal do čela Národního výboru. 28. října 1918, v době vyhlášení samostatného Československa byl Kramář v Ženevě na setkání představitelů domácího a zahraničního odboje. Kramář byl 14. listopadu 1918 zvolen prvním ministerským předsedou ČSR.
28. října 1918 spolu s Antonínem Švehlou, Jiřím Stříbrným, Františkem Soukupem a Vavro
Šrobárem vyhlásil samostatný stát Československo a je autorem textu prvního zákona o zřízení
samostatného státu. V první vládě přijal funkci ministra financí.
Náplní PL je globální téma recyklace a upcyklace. Cílem je přiblížit žákům toto téma a naučit je přemýšlet o produkci odpadu. Pracovní list může být námětem pro předmět Člověk a svět práce.
Kromě úspěšného válčení založil Přemysl Otakar II. také mnoho středověkých měst (např. České
Budějovice, Vysoké Mýto, Kolín). Ve videu je zachyceno, jak to ve středověkém městě vypadalo. Úkolem pracovního listu je procvičit si geometrii v rovině na příkladech středověkých náměstí.
Kromě úspěšného válčení založil Přemysl Otakar II. také mnoho středověkých měst (například České
Budějovice, Vysoké Mýto, Kolín). Ve videu je zachyceno, jak to ve středověkém městě vypadalo. Při řešení následujících úloh si v pracovním listu procvičíme analytickou geometrii.
Už víme, že kostka cukru vznikla v roce 1841 v Dačicích a že zde má dokonce svůj památník.
I v tomto pracovním listu nám kostky poslouží k modelování různých staveb. Budeme zkoumat,
kolik kostek je potřebných k jejich sestavení.
Cukrová kostka vznikla v roce 1841 v Dačicích. Většinou se používá k oslazení čaje nebo kávy.
My si z kostek budeme stavět „rostoucí“ stavby a budeme sledovat, kolik kostek jsme v jednotlivých
stavbách použili. Podívejte se na video a vypracujte úlohy v pracovním listu.
Z videa víme, že v troposféře klesá teplota s rostoucí nadmořskou výškou. Naopak, jdeme-li
pod zemský povrch, teplota stoupá s rostoucí hloubkou. Právě tohoto jevu využívají tepelná
čerpadla. Chcete-li se dozvědět více, podívejte se na tento pracovní list.
Alpinisté dobře vědí, že ve vysokých horách budou vystaveni velmi nízkým teplotám. Také cestující
dopravních letadel se během letu mohou dozvědět, že okolní teplota vzduchu je nižší než - 50 °C.
Jak je to možné, když je letadlo blíže ke Slunci než na Zemi? Zjistěte ve videu a pracovním listu.
Jak se z historické postavy stal patron české země a symbol české státnosti? /
Як історична особа стала покровителем чеської землі та символом чеської державності?
Česko-ukrajinský pracovní list pro žáky 2. stupně ZŠ k námětu do výuky Včela medonosná. Porovnejte si znalosti z našich videí. / Ви все знаєте про бджіл? Приходь спробувати з нами.
Metodický list vysvětluje, jak pracovat s volně dostupnými pexesy. Vysvětluje, jak podpořit osvojování češtiny
u dětí a žáků cizinců. Autorem materiálu je Národní pedagogický institut ČR.
Stačí jen propiska, mobilní telefon nebo peněženka a vědci pomocí nových metod přesně zjistí, jaký je život člověka, který tyto předměty nosil. Chemická analýza mění kriminalistiku a čím dál více pomáhá odhalovat dříve nepolapitelné zločince.
Pracovní list je určen žákům 5. ročníků. Zamyslí se nad výhodami a nevýhodami nakupování v second handech. PL je zaměřen na rozvíjení matematické gramotnosti a budování povědomí o udržitelnosti životního prostředí prostřednictvím změny nakupovacích zvyklostí. Video je vhodné pustit až po vyplnění PL
Chladicí věž je zařízení, které je typické pro jaderné elektrárny. Jakou
výšku mají chladicí věže v Temelíně, se dozvíte ve videu, další rozměry si budete moci vypočítat
v pracovním listu. Podívejte se na video a vyřešte úlohy uvedené v tomto pracovním listu.
Odborník na chov mořských živočichů H. Dařbuján dostal v roce 1998 za úkol založit v olomoucké
zoologické zahradě akvárium pro chov žraloků. Díky obrovskému zájmu je současné akvárium
několikanásobně větší. Podívejte se na video a vyřešte úlohy v pracovním listu.
Začleňovací hry pro adaptační skupiny se snaží vytvořit bezpečný a tvůrčí prostor, ve kterém děti zažijí spolupracující a přátelskou atmosféru. Hry jsou primárně určené pro žáky 2. stupně ZŠ, ale jsou použitelné i pro jiné věkové kategorie.
Pracovní list se věnuje praktickému využití rýsování, tvorbě slovních úloh a orientaci ve schématu. Je možné udělat první cvičení jako evokační aktivitu a nechat děti hádat, co narýsovaly, a následně pustit video. Důležité je nastavit kritéria u slovní úlohy dle úrovně dětí.
Pracovní list je určen pro samostatnou nebo skupinovou práci žáků 5. ročníků ZŠ. Je zaměřen na propojování informací z textu, videa a z obrázků, na rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti. Obsahuje také úlohy, u nichž by žáci měli dojít k závěru, že jim k vyřešení nějaká informace chybí.
Jak o sobě novým spolužákům něco sdělit, když ještě neumíte psát? K tomuto účelu slouží naše představovací kartička. Na tu můžete svá specifika nakreslit nebo jinak popsat. Usnadní tak orientaci nejen spolužákům, ale i paní učitelce nebo panu učiteli. A uvidíte, že najdete něco, co máte společného.
Jak co nejrychleji zapadnout do nového kolektivu? S naší představovací kartičkou toho na sebe řeknete dost na to, aby ostatní věděli, co vás baví, co máte rádi a o čem s vámi určitě mohou zapříst hovor. A informace, které na ní sdělíte, určitě ocení i paní učitelka či pan učitel.
Jak co nejrychleji zapadnout do nového kolektivu? S naší představovací kartičkou toho na sebe řeknete dost na to, aby ostatní věděli, co vás baví, co máte rádi a o čem s vámi určitě mohou zapříst hovor. A informace, které na ní sdělíte, určitě ocení i paní učitelka či pan učitel.
Jak o sobě novým spolužákům něco sdělit, když ještě neumíte psát? K tomuto účelu slouží naše představovací kartička. Na tu můžete svá specifika nakreslit nebo jinak popsat. Usnadní tak orientaci nejen spolužákům, ale i paní učitelce nebo panu učiteli. A uvidíte, že najdete něco, co máte společného.
Zahrajte si pexeso s Mínou a Týnou. Během hry si procvičíte důležité české fráze a další slovíčka. Jak hrát? Hledejte kartičky, které patří do páru. Ke každému českému výrazu náleží ukrajinský ekvivalent a naopak.
Příroda má pro nás prostřeno. Stačí se rozhlédnout. Obstojíš ve dvou kuchařských úkolech s minimem surovin z obchodu?
Při určování rostlin, především ale před jejich konzumací, se vždy poraď s někým dospělým, který rostlinám rozumí. Řada rostlin z naší přírody je totiž jedovatých, takže pozor!
Málokdo z nás si uvědomuje, že konečné výsledky voleb jsou ovlivněny nejenom počtem
odevzdaných hlasů jednotlivým kandidátům, ale i způsobem, jak se z odevzdaných
hlasů určí celkový vítěz. Dostáváme se na pole takzvané volební matematiky, která ovlivňuje chod každé demokratické společnosti.
Málokdo z nás si uvědomuje, že konečné výsledky voleb jsou ovlivněny nejenom počtem
odevzdaných hlasů jednotlivým stranám, ale i způsobem, jak se z odevzdaných
hlasů určí celkový vítěz. Dostáváme se na pole takzvané volební matematiky, která ovlivňuje chod každé demokratické společnosti.
Průzkum veřejného mínění si klade za cíl zjistit rozložení určitých názorů ve společnosti nebo její
části. Výstupy výzkumů jsou publikovány v nejrůznějších médiích. Jak se správně
orientovat v takových výstupech, se naučíme právě v tomto pracovním listě.
Snad nikdy v historii neměla matematika a matematici tak zásadní vliv na další vývoj lidské
civilizace, jako během 2. světové války. Zkuste získat lepší představu o tom, jak obtížné bylo luštit šifry vytvořené
Enigmou z pracovního listu.
Koněpruské jeskyně v CHKO Český kras představují
nejdelší jeskynní systém v Čechách starý desítky milionů let s unikátní krápníkovou výzdobou.
Chcete-li se něco dozvědět o krápnících nebo způsobu, jak se určuje stáří kosterních pozůstatků,
podívejte se na pracovní list.
V pracovním listě se děti seznámí s názvy některých obcí a měst a zamyslí se nad jejich vznikem. Pracovní list je určen žákům 4.–5. tříd. Děti budou potřebovat mapu ČR.
V pracovním listě si děti procvičí tvorbu příbuzných slov. Vyzkouší si vytvořit vlastní slovo a seznámí se s významem některých uměle vytvořených slov, které se v současné době nepoužívají. Pracovní list je určen žákům 3. třídy.
Umělá inteligence nebo také roboti už nejsou jen postavy ze sci-fi filmů. Jsou to technologie, které nám denně usnadňují život. V pracovním listu bude vaším úkolem sestrojit si svého robota.
Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol je součástí kolekce Bible, jejímž cílem je připomenout tento soubor textů jako literární památku. Pojďme se podívat, jak to bylo s prvními Ježíšovými učedníky – apoštoly.
Cílem pracovního listu je poskytnout žákům námět na pokus s čištěním vody pomocí přírodních materiálů.
Мета робочого аркуша — дати учням ідею для експерименту з очищення води за допомогою природних матеріалів.
Věda, která se zabývá studiem mravenců, se nazývá myrmekologie. Pojďme si roli takového myrmekologa vyzkoušet na vlastní kůži a pozorovat tyto zajímavé tvory pěkně zblízka.
Dnešní zahrádky bývají často ukázkově uklizené. Užitečný hmyz, jako jsou opylovači nebo dravý hmyz hubící škůdce, tam pak ale často nenachází přirozený úkryt. Řešením může být umístění tzv. hmyzího hotelu.
Kombinatorika je oblast matematiky zabývající se určováním počtu různých možností -
sestavování rozvrhu, jízdního řádu, herního plánu, optimalizace technologických procesů,
bezpečnost hesel, apod. Podívejte se na video a vyřešte následující úlohy.
V pracovním listu „Kouzelná čísla“ jsme viděli, že kouzlit s čísly není zase tak obtížné. Samozřejmě, že existují i triky
opírající se o složitější úvahy. Můžete se znovu podívat na video a potom vyřešit příklady uvedené
v pracovním listu.
Kryptologie jako věda o utajení obsahu zpráv má velmi zajímavou a dlouhou historii . V prvním pracovním listu začneme
nejjednodušší šifrou, kterou používal slavný římský vojevůdce Julius Caesar. Podívejte se na
video a vyřešte následující úlohy.
Technologie jsou a budou součástí našich životů. Pracovní list a videa umožní žákům, aby se seznámili s historií dronů, jejich používáním v současnosti a zamysleli se nad jejich možným využitím v budoucnosti.