Komunikace prakticky

Komunikace je nejen o tom, co říkáme, ale i jakými neverbálními projevy naše slova doprovázíme. Umění komunikovat přijde vhod v mnoha situacích každodenního života. Jak byste například postupovali při řešení konfliktu s neochotným nebo naštvaným člověkem? A dovedete rozpoznat, že se vás někdo snaží někdo oklamat nebo vámi manipulovat? V tomto námětu pronikneme do zákonitostí férové komunikace a asertivity. Podíváme se také na to, jak strukturovat a ztvárnit myšlenky tak, aby jim ostatní porozuměli.

Komunikace prakticky

Komunikace je především o tréninku. Proto jsme připravili komunikační výzvy vycházející z běžných situací, na kterých si žáci a žákyně mohou své dovednosti procvičit. 


Námět směřuje k tomu, aby žáci a žákyně dokázali:

  • vysvětlit proces komunikace
  • rozlišit různé typy neverbální komunikace, jejich projevy a významy
  • zhodnotit výhody a nevýhody využívání emotikonů
  • formulovat zásady asertivní komunikace
  • rozeznat klamavé argumenty 
  • zhodnotit efektivitu komunikační strategie na základě vlastního minivýzkumu 
  • určit klíčová slova a sestavit strukturu odborného výkladu 
  • kreativně zpracovat sdělení do formátů vhodných pro různé příjemce a kontexty
  • prakticky řešit běžné komunikační situace

Videa k námětu

Materiály k námětu

Komunikace prakticky: Trénink dělá mistra

Materiál nabízí žákům a žákyním i jejich vyučujícím různé situace jako odrazový můstek pro praktický nácvik komunikačních dovedností. Vychází z běžných skutečností, s nimiž se mohou žáci a žákyně setkat, a ukazuje na nich, v čem spočívají komunikační výzvy.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list pro učitele: Priority a kouzelné NE

Tento pracovní list je určen pro všechny učitele, kteří se chtějí víc zaměřit na sebe a svou životní pohodu. První část pracovního listu je určena pro pedagogy, kteří cítí, že více dávají, než dostávají. Druhá část je věnována těm, kteří se chtějí naučit častěji říkat NE.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Metodický list: Jak na komunikaci s rodiči

Metodický list představuje základní principy efektivní a respektující komunikace, která je předpokladem pro navázání smysluplné spolupráce s rodinami žáků. Slovní doporučení doplňuje sada videí, které představují příležitosti a úskalí, které mezilidská komunikace může přinášet.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Rétorika jako kreativní výzva

Pracovní list se věnuje práci s odborným výkladem (přednáškou) o rétorice. Úkolem žáků a žákyň je zpracovat obsah přednášky do jiných formátů dle zadání. Jsou vedeni ke kreativnímu vyjádření, práci s textem, čímž posilují čtenářskou gramotnost, a spolupráci v týmu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Co vše je komunikace?

Cílem pracovního listu je otevřít témata, která jsou pro žáky a žákyně důležitá v každodenním životě. Úkoly vedou k uvědomění, že při komunikaci nezáleží jen na slovech, ale i gestech a řeči těla. Důležitý je i způsob, jakým řešíme konflikty s druhými.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Komunikace prakticky: Když na nás druhý něco hraje

U komunikace je důležité mít na paměti, že do ní aktéři vstupují s určitým záměrem. Informovat, společně se pobavit, ale často i oklamat nebo zmanipulovat. Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení nad situacemi, kdy komunikace není tak férová či otevřená, jak se může na první pohled zdát.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

ČT edu nejsou pouze videa

1 229

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání