Námět do výuky pro:

Škola animace s Večerníčkem

Svět večerníčků není jen kouzelným prostorem pro dětskou fantazii, ale může být také skvělou učebnicí animace. Společně nahlédneme pod pokličku různých technik animovaného filmu – od kreslené přes ploškovou až po loutkovou animaci – a především si sami vyzkoušíme základní principy animace. Každý večerníček slouží jako inspirace pro metodické a pracovní listy, které přináší konkrétní návody a kreativní tipy, jak s dětmi krok za krokem tvořit.

Škola animace s Večerníčkem

Co se žáci v lekci naučí:

  • Seznámí se s tvorbou Pavla Koutského a principy kreslené animace na příkladu večerníčku Doktor Animo.
  • Pochopí, jak funguje slovní a obrazový humor v animaci, prostřednictvím večerníčku Mach a Šebestová.
  • Vytvoří si vlastní ploškové loutky inspirované dílem O dvou šašcích a vyzkouší si jejich animaci.
  • Naučí se animovat pohyb a jednotlivé části těla, konkrétně u postavy Inspektora Fouska.
  • Vyzkouší si napsat a výtvarně ztvárnit vlastní příběh, inspirovaný večerníčkem Krysáci.
  • Objeví principy tvorby prostoru a pozadí v loutkové animaci na pohádce Chaloupka na vršku.

Videa k námětu

Materiály k námětu

Metodický list: Animace ploškové loutky

V ploškové animaci tvoří základ pohybu a proměny plošková loutka a její části. Co je to plošková loutka a jak se vyrábí, se dozvíte v metodickém listu.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova
Štítek Digitální kompetence

Pracovní list: Proměna (v) klauna

Vyrobte si svou vlastní ploškovou loutku a vyzkoušejte jednoduchou animaci proměny cirkusového šaška.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova
Štítek Digitální kompetence

Metodický list: Filmové vyprávění

Metodický list nabízí čtyři jednoduché aktivity k seriálu Krysáci. Děti si zkusí všímat skrytých významů ve filmu, porovnat ho s knížkou, poznat lépe své okolí – uvědomit si, jaké zajímavé prvky (jako jsou stavby, příroda nebo památky) se nacházejí v jejich okolí – a vymyslet vlastní příběh.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Výtvarná výchova

Pracovní list: Vymysli svůj příběh ze smetiště

Jaký nový život mohou dostat staré věci? Zkuste dát nový příběh věcem z pohádky Krysáci a oživit je podle své fantazie.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Metodický list: Humor ve filmovém vyprávění

Metodický list se zaměřuje na filmové „vyprávění“ autorů Macourka, Borna a Doubravy. Ukazuje, jak humor vzniká ve slovech a obrazech. Kde se bere sranda? Kde se berou nápady? Zkusíme si zahrát na scénáristy a také nakreslit sebe sama jako postavu z animovaného filmu.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Výtvarná výchova

Pracovní list: Nakresli postavu z kresleného filmu

Postavy v kresleném filmu jsou vytvořeny speciálním postupem. Tento pracovní list ti ukáže, jak ze sebe nebo kamaráda udělat postavu jako z animovaného večerníčku.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Metodický list: Jak ožívá prostorová animace

Ukážeme si, jak vzniká iluze prostoru a jak se tvoří pozadí v loutkovém animovaném filmu na příkladu krásné loutkové animace večerníčku Chaloupka na vršku.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Pracovní list: Jak se tvoří prostor

Využijte nových znalostí o iluzi prostoru a vytvořte si jednoduše své vlastní prostředí jako pozadí do loutkového filmu.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Metodický list: Jak funguje plošková animace

Metodický list se zaměřuje na to, jak se v ploškové animaci pohybuje hlavou a jak se mění výraz obličeje ploškové loutky.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Pracovní list: Hlava ploškové loutky

Vyzkoušejte si podle návodu vytvořit vlastní fáze pohybu hlavy a natočte krátký animovaný film.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Metodický list: Princip kreslené animace

Co všechno umí kreslená animace skvělého kreslíře a animátora Pavla Koutského, se dozvíte v metodickém listu. Podle praktického návodu v pracovním listu Princip kreslené animace si můžete sami vyzkoušet, jak tato technika funguje.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Pracovní list: Princip kreslené animace

Prozkoumej, co všechno umí vyjádřit kreslená animace a jak se ve filmu vypráví příběh pomocí pohyblivých obrázků. Vyzkoušej si vlastní kreslenou animaci bez použití digitální techniky.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Pracovní list: Vyprávění příběhu pomocí obrazů

Dokážeš poskládat příběh pomocí jednotlivých obrazů z filmu?
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Výtvarná výchova

Okruhy

Večerníček každý večer provází ty nejmenší děti do postele a symbolicky uzavírá jejich den. Letos si připomínáme jubilejní 60. výročí od jeho prvního vysílání. A protože je neodmyslitelnou součástí…

Přírodověda Vlastivěda · ČJ a literatura · Informatika · Matematika · Člověk a svět práce · Výtvarná výchova
41 47

ČT edu nejsou pouze videa

1 258

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání