Příručka pomáhá učitelům rozvíjet mediální gramotnost žáků pomocí aktivit a materiálů podporujících kritický přístup k informacím. Obsahuje zajímavé ukázky historických událostí s otázkami do výuky.
V době internetu a sociálních sítí, kde může kdokoli rychle šířit neověřené či zkreslené informace, je důležité učit žáky ověřovat fakta a rozpoznávat manipulace. Mediální gramotnost pomáhá lépe se orientovat v množství informací napříč předměty.
Tuto příručku vytvořili Kamil Kopecký, Dominik Voráč a René Szotkowski na Univerzitě Palackého v Olomouci díky podpoře projektu Central European Digital Media Observatory.
Pracovní list provede žáky aktivitou, která se zaměřuje na analýzu vzpomínek pamětníků pracujících v Československé televizi v éře pozdní normalizace. Jejich úkolem bude zhodnotit, do jaké míry vládnoucí ideologie a politická moc ovlivňovala chování novinářů a jejich možnosti informovat o světě.
Cílem pracovního listu je dovést žáky a žákyně k jasné představě o vlastnostech prezidenta, rozvíjet jejich schopnost spolupráce, kritického myšlení a kreativity. Pracovní list kombinuje individuální práci s interakcí ve třídě.
Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení nad rolí politiků a političek ve společnosti. Prostřednictvím diskusních a tvůrčích aktivit si žáci ujasní vlastní představy o politicích a političkách, porovnají je s názory dospělých i s reálnými politickými osobnostmi, a zamyslí se nad možnostmi vlastn
Pracovní list vede žáky a žákyně k porozumění principům prezidentské volby, včetně praktických kroků potřebných k účasti na hlasování. Rozvíjí občanskou gramotnost, digitální kompetence, schopnost pracovat s informacemi a zájem o veřejné dění.
Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení se nad situací v obci, a to v kontextu voleb na komunální úrovni. Inspiruje žáky k aktivní participaci na dění v obci a rozvíjí jejich občanskou gramotnost.
Pracovní list se věnuje voličům a jejich motivaci k (ne)účasti ve volbách či vlivu volebních kampaní a spotů. Cílem materiálu je nejen seznámit žáky a žákyně s fakty, ale hlavně podpořit jejich zájem o participaci v občanské společnosti vyjádřenou právě aktivní účastí ve volbách.
Pracovní list je věnován volbám do Poslanecké sněmovny České republiky. Zaměřuje se na podmínky výkonu volebního práva, organizaci voleb a průběh hlasování v České republice i v zahraničí. Obsah pracovního listu podporuje schopnost žáků a žákyň volit relevantní zdroje a přistupovat k nim kriticky.
Pracovní list je věnován volbám do Poslanecké sněmovny České republiky. Zaměřuje se na podmínky výkonu volebního práva, organizaci voleb a průběh hlasování v České republice i v zahraničí. Obsah pracovního listu podporuje schopnost žáků a žákyň volit relevantní zdroje a přistupovat k nim kriticky.
Cílem pracovního listu je ukázat na tuzemských příkladech, co vše volební právo obnáší, ale vést je i k uvědomění, že bez pravidel by volby v demokratických státech nemohly fungovat. Dílčí úkoly jsou didakticky pestré, kombinují různé organizační formy práce i výukové metody.
Dokument je metodickou informací pro učitele, která nabízí příklady využití infografiky Volí se prezident ve výuce. Ta je věnována funkci prezidenta a jeho cílem je komplexně přiblížit základní informace, které s ní souvisí.
Infografika shrnuje základy fungování demokratického zřízení v České republice. Představuje volební systém a základní dělbu moci na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní. Přehledně zobrazuje vztahy mezi institucemi, které tuto moc vykonávají. Součástí je také krátký slovníček pojmů.