Sebepoškozování

Když si někdo úmyslně ubližuje, je důležité nezůstat stranou. Jak mu projevit zájem a citlivě ho podpořit? Jak zachovat důvěru a zároveň zajistit, aby dostal potřebnou pomoc?

Pedagog

Všiml/a jsem si, že žákyně či žák v mé třídě má na těle jizvy

Spolužáci naznačují, že se sebepoškozuje a že na jejich snahu pomoci nereaguje. Co dělat?

  • Jak postupovat?

    • arrow-right

      Pokud máte ve škole školního psychologa, metodika prevence nebo jiného poradenského pracovníka, obraťte se na ně. Pomohou vám naplánovat další kroky.

    • arrow-right

      Pokud nemáte ve škole nikoho, kdo by se tím mohl zabývat, domluvte se s vedením školy, citlivě kontaktujte rodinu a informujte je o vašich postřezích. Doporučte jim odbornou pomoc.

    • arrow-right

      Žáka či žákyni můžete klidně a citlivě oslovit. Stačí krátce projevit zájem a dát najevo, že vidíte, že se něco děje: „Všiml/a jsem si, že to pro tebe teď možná není jednoduché. Kdybys chtěl/a, můžeš za mnou přijít." Není třeba ho do ničeho tlačit. Důležité je spíš ukázat, že má ve škole dospělého, na kterého se může obrátit.

    • arrow-right

      Pro dítě je klíčové, aby se necítilo zesměšněné ani hodnocené. Proto se vyhněte komentářům nebo zlehčování a zkuste dohlédnout na to, aby takto nereagovali ani spolužáci dítěte. Podporující, respektující a neodsuzující přístup vytváří bezpečné prostředí, kde dítě může hledat pomoc.

    • arrow-right

      Užitečné mohou být materiály Centra Locika, které vysvětlují, proč k sebepoškozování dochází a jak reagovat tak, aby se situace nezhoršovala. Na nástěnku zároveň můžete vylepit kontakty, kam se žáci mohou obrátit, když zažívají těžkou situaci (Linka bezpečí, chat Centra Locika).

    • arrow-right

      Někdy může být vhodné se třídou obecně otevřít téma, jak být jeden druhému oporou v těžkých chvílích a co pomáhá nebo ubližuje. Důležité je ale nerozebírat konkrétní situaci žáka, aby se necítil stigmatizovaně.

Kam se mohu obrátit?

Materiály pro mé vzdělávání

Moje dítě nebo žák se sebepoškozuje: Co teď?

Materiál je určen dospělým, kteří se setkali se sebepoškozováním dítěte. Nabízí přehled, jak reagovat, jak dítě podpořit bez odsuzování, co nedělat, a jak pečovat i o sebe. Součástí jsou kontakty na odbornou pomoc a doporučení, jakými způsoby zvládat emoce. Materiál vytvořilo centrum Locika.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Příručka pro učitele: Škola, místo bezpečí a pomoci

Metodická příručka pro učitele základních škol se zaměřuje na porozumění dětskému traumatu, zejména v souvislosti s domácím násilím. Vysvětluje jeho neurobiologické základy, dopady na chování a učení a nabízí praktické návody, jak rozpoznat varovné signály a jak na ně ve školním prostředí reagovat. Příručku vydalo Centrum LOCIKA v roce 2019.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie
O vzdělávání

Průvodce pro učitele, rodiče, žáky: Sebepoškozování není rozmar

Publikace přináší jasné vysvětlení fenoménu sebepoškozování a zdůrazňuje jeho závažnost. Nabízí podporu dětem i dospívajícím a zároveň praktické rady rodičům a pedagogům, jak citlivě reagovat a kde hledat odbornou pomoc. Příručku vytvořilo dětské krizové centrum.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Výuková videa

Materiály do výuky

Sebepoškozuji se – co mám dělat?

Materiál je určen pro děti, kteří se sebepoškozují. Nabízí doporučení, jakými způsoby zvládat emoce a kontakty na odbornou pomoc. Materiál vytvořilo centrum Locika.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

ČT edu nejsou pouze videa

1 326 pořadů

1 326

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání