Když si někdo úmyslně ubližuje, je důležité nezůstat stranou. Jak mu projevit zájem a citlivě ho podpořit? Jak zachovat důvěru a zároveň zajistit, aby dostal potřebnou pomoc?
Spolužáci naznačují, že se sebepoškozuje a že na jejich snahu pomoci nereaguje. Co dělat?
Pokud máte ve škole školního psychologa, metodika prevence nebo jiného poradenského pracovníka, obraťte se na ně. Pomohou vám naplánovat další kroky.
Pokud nemáte ve škole nikoho, kdo by se tím mohl zabývat, domluvte se s vedením školy, citlivě kontaktujte rodinu a informujte je o vašich postřezích. Doporučte jim odbornou pomoc.
Žáka či žákyni můžete klidně a citlivě oslovit. Stačí krátce projevit zájem a dát najevo, že vidíte, že se něco děje: „Všiml/a jsem si, že to pro tebe teď možná není jednoduché. Kdybys chtěl/a, můžeš za mnou přijít." Není třeba ho do ničeho tlačit. Důležité je spíš ukázat, že má ve škole dospělého, na kterého se může obrátit.
Pro dítě je klíčové, aby se necítilo zesměšněné ani hodnocené. Proto se vyhněte komentářům nebo zlehčování a zkuste dohlédnout na to, aby takto nereagovali ani spolužáci dítěte. Podporující, respektující a neodsuzující přístup vytváří bezpečné prostředí, kde dítě může hledat pomoc.
Užitečné mohou být materiály Centra Locika, které vysvětlují, proč k sebepoškozování dochází a jak reagovat tak, aby se situace nezhoršovala. Na nástěnku zároveň můžete vylepit kontakty, kam se žáci mohou obrátit, když zažívají těžkou situaci (Linka bezpečí, chat Centra Locika).
Někdy může být vhodné se třídou obecně otevřít téma, jak být jeden druhému oporou v těžkých chvílích a co pomáhá nebo ubližuje. Důležité je ale nerozebírat konkrétní situaci žáka, aby se necítil stigmatizovaně.