Sebepoškozování

Když si někdo úmyslně ubližuje, je důležité nezůstat stranou. Jak mu projevit zájem a citlivě ho podpořit? Jak zachovat důvěru a zároveň zajistit, aby dostal potřebnou pomoc?

Rodič

Zjistil jsem, že moje dítě se sebepoškozuje

Zahlédli jste na těle svého dítěte jizvy, čerstvé i zahojené, nebo třeba stopy po popáleninách. Dítě o tom nechce mluvit a vypadá to, že si takto ubližuje samo. Co můžete dělat, jak mu pomoci?

  • Jak postupovat?

    • arrow-right

      Je přirozené, že ve vás taková situace může vyvolat silné emoce – šok, strach, bezmoc nebo i vztek. Než s dítětem začnete mluvit, dopřejte si chvíli na zklidnění. Díky tomu budete mít větší šanci reagovat klidně a podpůrně.

    • arrow-right

      V rozhovoru s dítětem dejte najevo svou starost i blízkost. Dobrým začátkem může být krátká věta jako: „Vidím, že tě něco trápí. Jsem tady pro tebe".

    • arrow-right

      Nenaléhejte a nevyhrožujte. Tlak nebo hrozby situaci nevyřeší, naopak ji mohou zhoršit.

    • arrow-right

      Zjistěte si o tématu více, níže najdete odkaz na materiál Centra Locika pro rodiče dětí, které se sebepoškozují. Podklady přesně popisují, co dělat, čemu se vyhnout a jak nabídnout svému dítěti oporu.

    • arrow-right

      Vezměte v úvahu, že při řešení sebepoškozování škodí krajnosti. Tedy jak snaha věc přehlížet či bagatelizovat, tak snaha rázně zakročit a sebepoškozování okamžitě utnout.

    • arrow-right

      Sebepoškozování může mít různé příčiny, které je důležité nepřehlížet. Není ale nutné jim hned rozumět nebo je vypátrat. Často je i pro dítě těžké pojmenovat, co za tím stojí. Na prvním místě je být pro dítě oporou, aby mělo důvěru se vám svěřit, když mu bude těžko. Může být také užitečné společně vyhledat odbornou podporu.

    Zobrazit scénář rozhovoru s dítětem

    Scénář, jak začít rozhovor s dítětem:

    Rodič: Všiml/a jsem si něčeho na tvé ruce a mám o tebe starost. Pokud je to něco, o čem bys chtěl/a mluvit, jsem tady.

    Dítě: Nechci o tom mluvit.

    Rodič: Rozumím. Nechci tě nutit, jen chci, abys věděl/a, že mi na tobě záleží. Je mi líto, že tě něco trápí. Chci ti být nablízku.

    Dítě: (Možná něco dodá nebo zůstane mlčet.)

    Rodič: Když budeš chtít, můžeme spolu najít způsob, jak ti pomoct – třeba se poradit s někým, kdo tomu rozumí. Nemusíme to řešit hned dnes, ale chci, abys věděl/a, že v tom nejsi sám/sama.

    Dítě: Půjdeš tam se mnou?

    Rodič: Ano, půjdu s tebou. A pokud budeš chtít, můžeme se nejdřív zajít jen zeptat, abychom věděli, jak dál postupovat. Společně to zvládneme.

Kam se mohu obrátit?

Materiály pro mé vzdělávání

Moje dítě nebo žák se sebepoškozuje: Co teď?

Materiál je určen dospělým, kteří se setkali se sebepoškozováním dítěte. Nabízí přehled, jak reagovat, jak dítě podpořit bez odsuzování, co nedělat, a jak pečovat i o sebe. Součástí jsou kontakty na odbornou pomoc a doporučení, jakými způsoby zvládat emoce. Materiál vytvořilo centrum Locika.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Sebepoškozuji se – co mám dělat?

Materiál je určen pro děti, kteří se sebepoškozují. Nabízí doporučení, jakými způsoby zvládat emoce a kontakty na odbornou pomoc. Materiál vytvořilo centrum Locika.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Průvodce pro učitele, rodiče, žáky: Sebepoškozování není rozmar

Publikace přináší jasné vysvětlení fenoménu sebepoškozování a zdůrazňuje jeho závažnost. Nabízí podporu dětem i dospívajícím a zároveň praktické rady rodičům a pedagogům, jak citlivě reagovat a kde hledat odbornou pomoc. Příručku vytvořilo dětské krizové centrum.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Výuková videa

ČT edu nejsou pouze videa

1 326 pořadů

1 326

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání