Okruh pro:

Učíme se s Večerníčkem

Večerníček každý večer provází ty nejmenší děti do postele a symbolicky uzavírá jejich den. Letos si připomínáme jubilejní 60. výročí od jeho prvního vysílání. A protože je neodmyslitelnou součástí dětství mnoha generací, proč ho nepřivést i do školních lavic?

V tematické výuce se na pohádky podíváme z pohledu různých školních předmětů – a klidně s nimi můžeme strávit celý den. Zastavíme se také u známých českých ilustrátorů a vyzkoušíme si výtvarné techniky, kterými byly večerníčkové postavičky vytvořeny. Pro předškoláky jsme si s oblíbenými postavičkami z Večerníčků nachystali škálu pestrých nejen výtvarných a pohybových aktivit, ale též aktivit zaměřených na jemnou motoriku. Nakonec dětem přiblížíme kouzlo filmové animace a ukážeme jim, jak se z kresby nebo loutky stává postavička, která se hýbe a vypráví příběh. 

Učíme se s Večerníčkem

Náměty do výuky

Nejsledovanější videa

41 videí
Zobrazit vše

Nejstahovanější pracovní listy

49 pracovních listů

Večerníček: Malý král

Aktivita vycházející z pohádky Malý král rozvíjí u dětí jemnou motoriku, koordinaci ruka–oko, zrakové vnímání a matematické dovednosti prostřednictvím přiřazování geometrických tvarů na korunu krále.
Předškolní
Výtvarné a pracovní činnosti
Časová náročnost:
10 minut

Večerníček: Pohádky pro štěňátka

V této aktivitě inspirované Pohádkami pro štěňátka mají děti za úkol přiřazovat kartičky podle barev a zároveň si procvičit jemnou motoriku, zrakové vnímání a logické myšlení.
Předškolní
Hudební a pohybové činnosti
Výtvarné a pracovní činnosti
Časová náročnost:
15 minut

Večerníček: Bob a Bobek - Co je v klobouku?

Tato hmatová hra nabízí zábavné objevování předmětů ukrytých v klobouku. Při popisování, co se skrývá uvnitř klobouku, si děti procvičí smyslové vnímání, řečové a jazykové dovednosti.
Předškolní
Hudební a pohybové činnosti
Časová náročnost:
15 minut

Večerníček: Broučci

Puzzle inspirované pohádkou Broučci podporuje jemnou motoriku, koordinaci ruky a oka, zrakové vnímání a logické myšlení.
Předškolní
Výtvarné a pracovní činnosti
Časová náročnost:
10 minut

Večerníček: Mach a Šebestová

Připomeňte si pohádku Mach a Šebestová, obtáhněte pastelkami dráty kouzelných sluchátek a procvičte si jemnou motoriku a koordinaci ruky a oka.
Předškolní
Hudební a pohybové činnosti
Časová náročnost:
10 minut

Večerníček: Žížaláci

Při aktivitách navlékání korálků a modelování k pohádce Žížaláci si děti hravou formou procvičí jemnou motoriku, koordinaci ruka–oko, smyslové vnímání a fantazii.
Předškolní
Výtvarné a pracovní činnosti
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Vyprávění příběhu pomocí obrazů

Dokážeš poskládat příběh pomocí jednotlivých obrazů z filmu?
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Výtvarná výchova

Kreslená animace: Výroba pohyblivého sešitu

Nakreslete animovaný příběh a vytvořte si vlastní flipbook. Materiály vznikly v produkci animační školy Animánie.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Kreslená animace: Jak vytvořit iluzi pohybu s rototužkou

Vyzkoušejte si iluzi pohybu tak, jak funguje v animovaném filmu. Budou vám stačit dva obrázky a jedna tužka. Materiály vznikly v produkci animační školy Animánie.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Pracovní list: Nakresli postavu z kresleného filmu

Postavy v kresleném filmu jsou vytvořeny speciálním postupem. Tento pracovní list ti ukáže, jak ze sebe nebo kamaráda udělat postavu jako z animovaného večerníčku.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Metodický list: Jak ožívá prostorová animace

Ukážeme si, jak vzniká iluze prostoru a jak se tvoří pozadí v loutkovém animovaném filmu na příkladu krásné loutkové animace večerníčku Chaloupka na vršku.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Bob a Bobek: Kouzelný klobouk

Žáci z klobouku - toto je prosím klobouk pana učitele / paní učitelky a v něm bydlí celá třída...
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Pracovní list: Večerníčky

Pracovní list je určen dětem od 2. do 4. třídy základní školy. Jeho cílem je seznámit žáky s tím, jak v době svých začátků vypadalo dětské televizní vysílání, konkrétně Večerníček.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka
Výtvarná výchova

Metodický list: Princip kreslené animace

Co všechno umí kreslená animace skvělého kreslíře a animátora Pavla Koutského, se dozvíte v metodickém listu. Podle praktického návodu v pracovním listu Princip kreslené animace si můžete sami vyzkoušet, jak tato technika funguje.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Pracovní list: Večerníček: Hrdina

Děti se v pracovním listě seznámí s příběhem Tarzana. Krátké video bude využito k navození tématu hrdinství. Pracovní list obsahuje stručný text o Tarzanovi. V dalším cvičení dává pracovní list prostor pro zamyšlení se nad pojmem hrdina. Pracovní list je určen žákům 1. a 2. ročníků.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Matematika
Časová náročnost:
45 minut

Pracovní list: Jak se tvoří prostor

Využijte nových znalostí o iluzi prostoru a vytvořte si jednoduše své vlastní prostředí jako pozadí do loutkového filmu.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Metodický list: Večerníček: O makové panence - O makové panence a lučním světýlku Ferdinandovi

Zde najdete metodické pokyny k pracovnímu listu Večerníček: O makové panence - O makové panence a lučním světýlku Ferdinandovi. Cílem metodického listu je rozvoj aktivního naslouchání, kompetence osobnostní a sociální a kompetence komunikační. Aktivity jsou určeny pro žáky 2.–3. ročníku ZŠ.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Časová náročnost:
45 minut

Pracovní list: Princip kreslené animace

Prozkoumej, co všechno umí vyjádřit kreslená animace a jak se ve filmu vypráví příběh pomocí pohyblivých obrázků. Vyzkoušej si vlastní kreslenou animaci bez použití digitální techniky.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Pracovní list: Proměna (v) klauna

Vyrobte si svou vlastní ploškovou loutku a vyzkoušejte jednoduchou animaci proměny cirkusového šaška.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova
Štítek Digitální kompetence

Pracovní list: Hlava ploškové loutky

Vyzkoušejte si podle návodu vytvořit vlastní fáze pohybu hlavy a natočte krátký animovaný film.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova

Metodický list: Filmové vyprávění

Metodický list nabízí čtyři jednoduché aktivity k seriálu Krysáci. Děti si zkusí všímat skrytých významů ve filmu, porovnat ho s knížkou, poznat lépe své okolí – uvědomit si, jaké zajímavé prvky (jako jsou stavby, příroda nebo památky) se nacházejí v jejich okolí – a vymyslet vlastní příběh.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Výtvarná výchova

Metodický list: Jak funguje plošková animace

Metodický list se zaměřuje na to, jak se v ploškové animaci pohybuje hlavou a jak se mění výraz obličeje ploškové loutky.
1. stupeň ZŠ
Výtvarná výchova
Zobrazit vše

ČT edu nejsou pouze videa

1 310 pořadů

1 310

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání