Rok plný hudby

Tradice oslav Roku české hudby proběhne letos ve velkém. V březnu totiž uplyne 200 let od narození jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů Bedřicha Smetany. Výročí 120 let od úmrtí si letos připomeneme také u hudebního skladatele Antonína Dvořáka. Roky končící čtyřkou mají v české hudbě podobný význam jako osmičkové roky pro národ a stát. Až podivuhodně často vycházejí na výročí narození, úmrtí či vytvoření stěžejních děl významných českých skladatelů.

Připravili jsme náměty, ve kterých oslavíme hudbu napříč všemi styly a žánry. Součástí metodických doporučení najdete společné aktivity, které jsou zaměřeny na rozvoj spolupráce, na vzájemnou diskuzi s respektem k názoru druhého a na sdílení a procvičení prezentačních dovedností.

Rok plný hudby

Náměty do výuky

Nejsledovanější videa

49 videí
Zobrazit vše

Nejstahovanější pracovní listy

14 listů

Metodické doporučení: Život Bedřicha Smetany / komiks

Cílem tohoto komiksového pracovního listu je seznámit děti zábavnou formou se životem Bedřicha Smetany. Je určen pro práci v jedné vyučovací hodině.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Hudební výchova

Pracovní list: Bedřich Smetana: Vltava

Děti se seznámí se symfonickou básní Bedřicha Smetany Vltavou. Jeden z úkolů zahrnuje zápis not do notové osnovy. Další úkol podněcuje k vyhledávání informací o Bedřichovi Smetanovi, včetně dokreslení jeho portrétu. Pracovní list je určen pro 4. - 5. třídu.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Hudební výchova

Metodický list: Hudební cesta světem

Zde najdete metodický list k námětu Hudební cesta světem.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
Hudební a pohybové činnosti
Anglický jazyk
Hudební výchova
Štítek Nové díly

Metodické doporučení: Bedřich Smetana: Vltava

Hlavním cílem doporučených aktivit je seznámit žáky s osobností Bedřicha Smetany a jeho dílem „Vltava“.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Hudební výchova

Pracovní list: Bedřich Smetana a jeho skladatelský přínos pro českou národní hudbu

Pracovní list shrnuje nejvýznamnější Smetanův skladatelský přínos pro českou národní hudbu. Zaměřuje se na autorovy opery s nejvýraznějším národně-obrozeneckým přesahem.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Hudební výchova

Pracovní list: Antonín Dvořák

Pracovní list shrnuje nejvýznamnější Dvořákův skladatelský přínos pro českou hudbu. Zaměřuje se na autorovy opery a další díla, která napsal v Čechách či v zahraničí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Hudební výchova

Metodické doporučení: Seznámení se s hudebními žánry

Inspirace pro práci s tématem Hudební žánry je určena pro žáky 5. ročníku. Žáci v diskusi využijí svoje vlastní zkušenosti a mají příležitost seznámit se s pro ně novými hudebními žánry.
1. stupeň ZŠ
Hudební výchova

Pracovní list: Bedřich Smetana - Co slyšíme v symfonické básni Vltava?

V pracovním listě mají žáci za úkol sami interpretovat, co slyší v symfonické básni Vltava od Bedřicha Smetany. Jaké mají při poslechu emoce?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Hudební výchova

Pracovní list: Seznamte se s Bedřichem Smetanou

Pracovní list slouží pro seznámení s významným českým skladatelem Bedřichem Smetanou. Na základě informací z videí zpracujte s žáky kreativní formou život, zájmy a postoje Smetany. Co by vzkázal dnešní české hudbě? A jaké dílo z jeho tvorby žáky nejvíce oslovuje?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Hudební výchova

Metodické doporučení: Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta

Prodaná nevěsta je jednou z nejčastěji uváděných oper Bedřicha Smetany. V rámci metodického doporučení se na příběh podíváme především z úhlu pohledu dohazovače Kecala.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Hudební výchova

Metodické doporučení: Aktivity, které žákům přiblíží hudební žánry

Metodické doporučení nabízí několik aktivit, jak žákům přiblížit hudební žánry. Součástí metodického doporučení jsou aktivity, které vedou ke skupinové práci. Metodické doporučení vede k využití digitálních technologií.
1. stupeň ZŠ
Hudební výchova

Metodické doporučení: Můj oblíbený hudební žánr

Metodické doporučení je určené pro žáky 4.–5. ročníků. Zaměřuje se na vyhledávání informací, jejich zpracování a následné sdílení s ostatními. Při práci ve skupinách je podpořen rozvoj spolupráce.
1. stupeň ZŠ
Hudební výchova

Metodické doporučení: Motivy z opery Libuše

Metodické doporučení obsahuje aktivity se zaměřením na práci se smyslovým a emočním vnímáním při poslechu hudby, tematiku kompetencí vládnoucí osoby či genderových stereotypů.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Hudební výchova

Metodické doporučení: Bedřich Smetana: Hubička

Opera Hubička je druhou nejhranější Smetanovou operou a procestovala celý svět. Zkusíme si její příběh projít pomocí storytellingu i prvků dramatické výchovy.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Hudební výchova

ČT edu nejsou pouze videa

1 213

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání