Česká televize slaví 70 let

Před sedmdesáti lety začala vysílat tehdy ještě Československá televize. Z média, kterému v prvních letech diváci příliš pozornosti nevěnovali, se postupně stal celospolečenský fenomén. S našimi náměty si připomeneme důležité milníky a události televizní historie. Jaké bylo vysílání během totality a jak se změnilo po listopadu 1989? A podíváme se i na to, jaké to je v televizi pracovat. Zkusíte si roli moderátora? A nezapomněli jsme ani na nikdy nestárnoucí večerníček...


ČT slaví 70 let

Náměty do výuky

Nejsledovanější videa

36 videí
Zobrazit vše

Nejstahovanější pracovní listy

15 listů

Pracovní list: Televize dříve a dnes

Pracovní list slouží k porovnání života dříve a dnes na příkladu běžného předmětu – televizního přijímače.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka

Pracovní list: Večerníčky

Pracovní list je určen dětem od 2. do 4. třídy základní školy. Jeho cílem je seznámit žáky s tím, jak v době svých začátků vypadalo dětské televizní vysílání, konkrétně Večerníček.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka
Výtvarná výchova

Článek: Vysílání ČST v 70. a 80. letech

Jak se postupně rozšiřovala místa, odkud Československá televize vysílala? Kdy se začalo vysílat barevně? A co to byla huliza?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Televizní veřejnoprávní zpravodajství pod lupou

Cílem pracovního listu je motivovat žáky k přemýšlení o hranicích svobody slova v mediálním světě. Úkoly vedou žáky k analyzování konkrétních mediálních obsahů i k obecnějším úvahám o svobodě médií a zpravodajství.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Televize napříč dekádami, 50. léta

Československá televize zahájila své vysílání 1. května roku 1953. Víte, odkud vysílala? A víte, co byla CIC?
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence

Pracovní list: Televize napříč dekádami, 60. léta

Ačkoliv ČST vysílala už 15 let, ústředním médiem během srpnové okupace roku 1968 bylo rádio. Jak vypadalo televizní vysílání? A odkud se vysílalo?
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence

Pracovní list: Pracujeme v České televizi

Pracovní list je vhodný pro 4. až 5. třídu. Obsahuje úkoly zaměřující se na tvorbu reportáže, seznámení se se znakovým jazykem a ikonické vyjádření počasí.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka
ČJ a literatura

Článek: Československá televize a StB

Jak využívala vládnoucí strana televizi k šíření propagandy? A co se dělo během listopadových dní roku 1989?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost

Pracovní list: Televizní zpravodajství včera, dnes a zítra

Cílem pracovního listu je vést žáky k uvědomění si vývoje televizních zpravodajských relací z hlediska obsahu, formy zpracování či vlivu politického uspořádání státu. Žáci při plnění úkolů objevují dílčí souvislosti a vyjadřují svůj názor.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Televize jako součást života

Cílem pracovního listu je vést žáky k zamyšlení se nad televizí, která je jedním z nejpopulárnějších masmédií, a nad jejím postavením v běžném životě. V rámci úkolů žáci pracují s asociacemi, emocemi i svými návyky spojenými s televizí a přemýšlejí o obecnější roli televize a televizního vysílání.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Televize napříč dekádami, 70. a 80. léta

Víte, co byla Charta 77? A kde jsou Kavčí hory, sídlo České televize?
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence

Historie ČST v důležitých datech

Jaké byly nejdůležitější milníky Československé televize? Kdy se spustil druhý program a od kdy se vysílá barevně?

Pracovní list: ČST jako nástroj komunistické propagandy

Cílem pracovního listu je přiblížit žákům komunistickou propagandu ve vysílání Československé televize a zároveň je motivovat k vlastním úvahám o tématu. Žáci si rozšiřují své znalosti a pracují s konkrétní dobovou ukázkou.
Střední škola
Člověk a společnost
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Velké události zachycené televizní kamerou

Cílem pracovního listu je vést žáky k uvědomění, že televizní vysílání v Československu značně ovlivňovala politická situace a dobový kontext. Žáci si při plnění úkolů uvědomují dílčí historické, společenské i politické souvislosti a vyjadřují svůj názor.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence
Časová náročnost:
30 minut

ČT edu nejsou pouze videa

1 212

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání