Kde končí vzdělávání a začíná ovlivňování? Jak poznáme zdravou diskuzi a kde začíná nátlak? Je důležité, aby škola zůstala nestranná a bezpečná.
Učitel či učitelka v hodině říká své politické názory, které ti přijdou společensky nebezpečné, a nepřipouští diskusi. Tady je bodový scénář postupných kroků, jak takovou situaci řešit. Je dobré dodržet jejich pořadí a k dalšímu kroku postoupit až ve chvíli, kdy předchozí krok nepřinesl řešení.
Zkus v hodině oponovat názorům učitele. Pokud nepřipustí diskusi, zeptej se spolužáků, jestli i oni mají pocit, že je takové chování učitele špatné.
Prober svoje námitky s někým z vyučujících, komu věříš. Může ti dát jiný pohled na věc a zároveň poradit, co dál.
Pokud to nepřinese řešení a situace se bude opakovat, přines se spolužáky toto téma na půdu školního parlamentu, pokud ve vaší škole funguje. Tam je možné si ujasnit, co je diskuse o tématu a co už je manipulace a nátlak.
V případě, že školní parlament nemáte nebo se tématem nechce zabývat, obrať se na vedení školy.
Pokud vedení nebude situaci řešit, případně ji bude bagatelizovat a problém neustane, můžeš se obrátit na školskou radu, pokud ji ve škole máte. Ta se schází několikrát ročně, a pokud k ní podáš podnět, musí k němu zaujmout stanovisko a navrhnout řešení. Kontakt musí být uvedený na stránkách školy.
Jeden z těchto kroků by měl vést k vyřešení situace.