Největší portál vzdělávacích videí v ČR
menu

Poznávání

Rozšiřující materiály:

Délka videa:

Stupeň vzdělání:

Vybrané filtry:

Smazat vše

Stupně:

Témata:

Řadit podle:

Seřadit podle...

Zobrazuji 1-24 z 25
Prostituce: Živí mě moje tělo
06:54

Prostituce: Živí mě moje tělo

O prostituci mluvíme v naší společnosti jako o šedé zóně, ve které se pohybuje tisíce žen, ale nikdo ji neřeší. Největší motivací jsou rychle získané peníze. A proč? Jsem matka samoživitelka, nemám peníze na uživení dětí, na nájem, mám dluhy, jsem v exekuci, třu bídu s nouzí. Mnohé z žen tvrdí, že poskytování sexuálních služeb je jejich strategie pro přežití.

Dezinformace a ovlivňování názorů
02:03

Dezinformace a ovlivňování názorů

Na konkrétním příkladu si ukážeme, jak může vypadat pokus o ovlivnění názoru lidí ze strany státního aparátu. Tím příkladem je smrt Jana Palacha. Režim tuto očividnou oběť popřít nemohl, vytvořil proto alespoň prostřednictvím dezinformace alternativní historii. Psycholog nám následně vysvětlí, jaký typ lidí podléhá ovlivňování a manipulaci nejčastěji.

Muži si hlídají biologické otcovství
09:31

Muži si hlídají biologické otcovství

Nepravé otcovství je poměrně časté. Uvádí se, že až 10 % dětí má jiné biologické otce než ty, kteří se za ně považují. Otcové si své biologické rodičovství hlídají. Dějiny a kulturní zvyklosti jsou plné příkladů, v nichž bychom mohli hlídání otcovství pozorovat. Současná věda nás seznamuje se souvisejícím fenoménem žárlivosti.

Vlastní versus nevlastní potomek
05:33

Vlastní versus nevlastní potomek

Člověk je veden vrozenou schopností a touhou postarat se o nově narozené či nezaopatřené mládě. Instinktivně pečujeme o své děti, ale i o děti cizí. Na základě vědeckých studií ovšem bohužel zjišťujeme, že jsou-li si rodiče vědomi, že potomek není jejich vlastní, častěji na takovém dítěti páchají násilí. Psychologické mechanismy nám brání chovat se násilně k malým dětem, ovšem v případě nevlastního dítěte tyto mechanismy snadněji selžou.

Emoce v rodině
23:37

Emoce v rodině

Rodina je hlavním zdrojem uspokojování emočních potřeb. Velmi důležitá je i pro zdravý vývoj člověka – vliv prostředí a výchovy, vztah s matkou, to vše má na vývoj dítěte prokazatelně větší vliv než genová predispozice. Možná jste se už také zamýšleli nad rozdílem mezi emočně zdravou a nezdravou rodinou. Jaké jsou příznaky toho, že v rodině něco není v pořádku a že dochází k patologickým jevům? V závěru vás pak čeká malý přehled toho, co od sebe v manželství navzájem očekávají muži a ženy. Pořadem provází současný ředitel Národního ústavu duševního zdraví Cyril Höschl.

Sexuální mýty v 21. století
10:24

Sexuální mýty v 21. století

Sex nás provází celým naším životem, doba cudných náznaků je dávno pryč, mýty ve společnosti však přetrvávají. Je pravda, že muži mají stále chuť na sex a touží pouze po ženách s perfektním tělem? A že masturbace v dětství a mládí je škodlivá? Jde o mýty, nebo fakta?

Emoce a umění
25:19

Emoce a umění

Emoce nejen umělce inspirují, ale emoce obsažené v uměleckých dílech mohou také léčit. I tvůrčí proces samotný může léčit. A to nejen tvůrce samotného, ale i toho, kdo umělecké dílo vnímá. Máme na mysli jak léčbu duše, tak těla. Léčba duše je zároveň i tvůrčím procesem, jak potvrzují mnozí psychoterapeuti ze zkušeností z muzikoterapie, zvukoterapie, arteterapie a dalších psychoterapií. Emoce a umění jsou zkrátka spojené nádoby.

Dezinformace a sociální sítě
02:13

Dezinformace a sociální sítě

Dezinformace hrají důležitou roli v informační válce. Člověku, který je jim dlouhodobě vystaven a zároveň není dostatečně poučený a odolný, vkládají do vědomí škodlivé obrazy a názory, a to často ve prospěch cizí mocnosti. K šíření dezinformací se dnes v hojné míře využívají sociální sítě, především Facebook. V čem konkrétně spočívá hrozba a zneužitelnost sociálních sítí? Na to odpoví datový analytik František Vrabel.

Emoce a moc
24:05

Emoce a moc

Jaké jsou sociologické, historické, psychologické a psychiatrické souvislosti politických emocí, emocí v politice a emocí politiků? Jedná se o emoce, které mohou mohutně a zásadně ovlivnit náš každodenní život.

Emoce v těžkých životních situacích
24:39

Emoce v těžkých životních situacích

Emoce hrají významnou roli v průběhu celého lidského života. Je například prokázáno, že vývoj dítěte včetně prenatálního období je silně ovlivněn emocemi matky. Zlomovým okamžikem v lidském životě zase bývá vážné onemocnění. Jeho zvládání je obtížné pro všechny zúčastněné a nenahraditelné je tu pozitivní myšlení. Nejtěžším oborem je z hlediska emocí dětská onkologie, přesto právě dětští pacienti jsou na rozdíl od dospělých v mnoha aspektech specifičtí. A emoce souvisejí i s tématem seniorů, konkrétně se stařeckou demencí a diskriminací z důvodu věku. Pořadem provází současný ředitel Národního ústavu duševního zdraví Cyril Höschl.

Inkluze a specifické poruchy učení a chování
04:50

Inkluze a specifické poruchy učení a chování

Funkčnost inkluze neboli společného vzdělávání dětí s postiženími i bez, Čechů i cizinců, dětí s různým stupněm nadání a z různých rodinných zázemí je v poslední době námětem emotivních debat dospělých. Pedagogové upozorňují na nedostatečné proškolení učitelů ve všech oblastech specifických poruch učení a chování a na potřebu asistenta pedagoga v hodinách. A jak vše vnímají sami žáci se specifickými poruchami učení a jejich spolužáci?

Emoce a my – základ života
22:25

Emoce a my – základ života

Jak vznikají emoce? Co vše se s emocemi děje v mozku a v ostatních orgánech v lidském těle? Jakou souvislost mají naše emoce a psychika se zvířecí říší? Co jsou to základní emoční potřeby člověka? Na všechny tyto otázky se pokusíme odpovědět. Nebude chybět ani rozbor toho, jaké role v našem životě hrají rozumová a emoční inteligence. Jak totiž praví stará moudrost, k rozumnému chování pouhý rozum nestačí.

Pojetí krásy a lidské identity v 21. století
04:25

Pojetí krásy a lidské identity v 21. století

V čem spočívá krása a jak se mění lidská identita v 21. století? Zatímco většina modelingového světa stále kopíruje zavedený stereotyp standardizované krásy „90–60–90“, existují i lidé, kteří jdou jiným směrem. Už i v Česku existuje a funguje trend, zaměřovat se na lidi, kteří ze standardů mainstreamové estetiky vybočují. Jde o lidi, kteří sami cítí, že jejich identita je oproti většinové společnosti jiná. A nejenže se za ni nestydí, ale mají odvahu ji okázale vystavovat.

Emoce a náboženství
24:55

Emoce a náboženství

Emoce z pohledu víry a věřících lidí. Na to, jak spolu emoce a víra souvisejí, se pokusí odpovědět osobnosti, které spojuje víra. Jak může víra pomáhat v běžném životě nebo ve zdravotnických či pomáhajících profesích? A co když se zvrhne ve fanatismus? Jak říká profesor Tomáš Halík, víra může být i nebezpečná, pokud se zvrhne v „kosmickou válku“ mezi dobrem a zlem. Na druhou stranu má také nesmírně bohatý psychoterapeutický potenciál.

Jak se (ne)zbláznit z vlastních emocí
25:04

Jak se (ne)zbláznit z vlastních emocí

Populárně naučný cyklus o emocích v nejrůznějších sférách našeho života, provázený psychiatrem Cyrilem Höschlem. Tento díl upozorňuje na důležitost emocí a různých emočních aspektů u psychiatrických poruch a při jejich léčbě. Je zaměřen na psychiatrii, jež má v celé medicíně ve vztahu k emocím poměrně výsadní postavení. Největší duševní poruchy, jako je bipolární afektivní porucha či úzkostné poruchy, jsou vlastně poruchami nálad či emocí. Chceme upozornit i na důležitost studia emocí při rozvoji závislostí, například na drogách nebo alkoholu. Pořadem provází psychiatr Cyril Höschl.

HIV pozitivní lidé
08:21

HIV pozitivní lidé

Nejohroženějšími a nejčastěji HIV nakaženými lidmi jsou obecně gayové, ale infekce se nevyhýbá ani heterosexuálům. Lidí s chorobou AIDS u nás přibývá a jde o cejch i o smrtelnou nemoc. Lidé nakažení HIV jsou společností vnímáni jako ti, co si za svoje onemocnění mohou sami. Své o tom ví Jana i Petr. A lze vůbec žít s HIV pozitivním partnerem a nenakazit se? Na tuto otázku zase odpovídá HIV pozitivní Radek se svou manželkou.

Emoce a záchrana života
25:07

Emoce a záchrana života

Jak vypadají emoce z pohledu kardiochirurga, obecného chirurga, neurochirurga a odborníků v popáleninové a urgentní medicíně nebo z pohledu zdravotní sestry? Jak se ti, kteří zachraňují, vyrovnávají se stresem? Jak se mohou bránit syndromu vyhoření, který se tak často vyskytuje v pomáhajících profesích a nevyhýbá se ani zdravotníkům? A jak se hrozícímu syndromu vyhoření můžeme ubránit my?

Zneužití dějin v informační válce
03:53

Zneužití dějin v informační válce

Dějiny se dají v informační válce snadno zneužít. Jednak má většina společnosti jen základní znalost historie a jednak důležité historické události a pojmy často automaticky spouštějí v mysli buď pozitivní, nebo negativní asociace, bez ohledu na to, co je pravda. S dějinami v tomto smyslu často pracují např. politici. Stejně tak politici rádi používají dělení na „my“ a „oni“, což je základní princip války a vůbec jakéhokoli konfliktu. Proto se také informační válce říká válka.

Přípravná třída pro děti s odkladem školní docházky
03:53

Přípravná třída pro děti s odkladem školní docházky

Důvodů pro odklad nástupu do školy může být více. Nejčastějším však je, že dítě není fyzicky, biologicky a psychicky připravené pro nástup do školy. Problém se soustředěním má i šestiletá Páťa, která navštěvuje takzvanou přípravnou třídu. Hlavní předností přípravné třídy je snížený počet žáků, který umožňuje pedagogovi individuální přístup a užší kontakt s dítětem. Cílem těchto přípravných tříd je, aby odklad povinné školní docházky splnil svůj účel a dítě bylo připraveno pro vstup do první třídy.

Sexuální fantazie
05:20

Sexuální fantazie

Při sexuální fantazii si cvičíme určité části mozku. Jaké sexuální fantazie mají ženy a jaké muži? V čem jsou rozdílné a v čem shodné? I v této oblasti panují rozdílnosti. Nesmíme ublížit partnerovi či partnerce, ale pravidla toho, co je v sexu normální, neexistují. Ve frekvenci sexuálního aktu by se měl přizpůsobit ten s vyšší potřebou. A žádná erotogenní mapa neexistuje.

Inkluze a děti s problémy v chování
04:27

Inkluze a děti s problémy v chování

Jak prožívají projekt společného vzdělávání žáci s problémy v chování? Žáci s tímto znevýhodněním popisují, jak se projevují jejich problémy. Svůj pohled na věc připojují i jejich spolužáci.

Inkluze a romské dítě z Klokánku
03:40

Inkluze a romské dítě z Klokánku

Romská holčička Tulina do své nové rodiny přišla z Klokánku se zvláštní nálepkou: „Nebude moc mluvit, bude nemocná.“ Nic z toho ale nebyla pravda. Tulina je velmi empatická, inteligentní a už ve svém školkovém věku ovládá i cizí jazyky.

Romové v kroji
02:41

Romové v kroji

Umělec, dokumentarista a koordinátor iniciativy HateFree Culture Lukáš Houdek se ve svých projektech zabývá problémy menšin a tématy, jako je násilí, nenávist, identita a bezpráví ve společnosti. V jednom ze svých projektů poukazuje na problematiku Romů, které na svých fotografiích oblékl do krojů z míst, odkud pocházejí. Narazil přitom na předsudky a stereotypy.

Dyslexie a nálepkování
04:01

Dyslexie a nálepkování

Stanovení diagnózy a vyznání se v jinakostech je důležité, ještě důležitější je však podpora a pomoc danému člověku. Svou nálepku dyslektika dostala i Nina, která byla v očích spolužáků, a bohužel i učitelů, za outsidera. Přes svůj strach nedokázala projevovat svůj talent. Nyní, bez nálepky, si konečně dopřává luxus být sama sebou.

Probíhá načítání