Infografika představuje metodu, která pomáhá přenést pozornost od strachu nebo úzkosti do přítomné chvíle a zaměřit se na prožitky těla. Strach pak přestane být zahlcující.
Infografika představuje jednoduchou dechovou techniku zvanou dýchání do čtverce. Postupně se střídá nádech, zadržení dechu, výdech a opět zadržení dechu podle pomyslného čtverce. Díky této metodě se žáci učí soustředit na dech, zklidnit tělo i mysl a zvládat stres či úzkost.
Infografika určená žákům ukazuje cvičení, které pomáhá ke zklidnění v okamžicích strachu nebo nejistoty. Žáci si představují místo, kde se cítí bezpečně a příjemně, a mohou se k němu v mysli vracet vždy, když prožívají napětí či přetížení.
Infografika učená žákům nabízí jednoduchou aktivitu na podporu sebevědomí. Žáci obkreslí obě své ruce – do jedné napíší, co si na sobě cení, a do druhé jim doplní ocenění spolužák. Obě ruce si pak mohou uschovat jako připomínku pozitivních vlastností, ke které se lze vracet v těžkých chvílích.
Infografika vybízí žáky, aby nakreslili svou úzkost jako postavu či bytost a přemýšleli, co by jí pomohlo cítit se bezpečněji. Aktivita podporuje sebepoznání a práci s emocemi.
Infografika nabízí aktivitu, při níž žáci zapisují na lístky osoby, místa a činnosti, které jim pomáhají, když se cítí sami nebo nejistě. Z lístků společně vytvoří ‚strom podpory‘, který může být vystaven ve třídě jako inspirace a připomínka vzájemné pomoci.
Třída není jen skupina jednotlivců, ale živý organismus, v němž každý žák i učitel hraje svou roli. Prevence šikany proto nespočívá pouze v řešení problémů, když nastanou, ale především v budování prostředí, kde se děti cítí bezpečně, respektovaně a přijímané. Tato metodika nabízí soubor pěti vyučovacích hodin, které mají učitelům pomoci posilovat třídní soudržnost, podporovat empatii a učit žáky ocenit jedinečnost druhých.
Metodika je určena rodičům a poskytuje návod, jak rozpoznat užívání návykových látek u dětí. Nabízí doporučení, jak s nimi o problematice komunikovat, na co se v případě podezření zaměřit a uvádí modelovou situaci.
Metodika je určena učitelům a poskytuje ucelený přehled postupů v situacích, kdy je zjištěno, že žák užívá návykové látky. Zdůrazňuje význam primární prevence, předkládá modelové situace, a doporučení pro adekvátní komunikaci se žákem.
Materiál je určen dospělým, kteří se setkali se sebepoškozováním dítěte. Nabízí přehled, jak reagovat, jak dítě podpořit bez odsuzování, co nedělat, a jak pečovat i o sebe. Součástí jsou kontakty na odbornou pomoc a doporučení, jakými způsoby zvládat emoce. Materiál vytvořilo centrum Locika.
Publikace Step by Step ČR a Gender Studies, o.p.s. nabízí učitelům konkrétní nástroje, jak ve svých třídách vytvářet férové prostředí a poskytovat všem dětem stejné příležitosti k učení. 12 metod, které umožňují vyučujícím lépe rozpoznávat a poskytovat příležitosti pro učení.
Příručka se zaměřuje na problematiku rizikového chování dětí a dospívajících. Poskytuje rodičům i pedagogům přehled o nejčastějších formách rizikového chování, jejich příčinách a možnostech prevence, a nabízí praktické rady, jak děti vést k bezpečnějším a zdravějším volbám. Příručku vytvořila Martina Jindrová.