Pracovní listy člověk a společnost

Rozšiřující materiály:

Stupeň vzdělávání:

Předměty:

Vybrané filtry:

Smazat vše

Řadit podle:

Seřadit podle...

Zobrazuji 1-12 z 356

Příručka pro učitele: Škola, místo bezpečí a pomoci

Metodická příručka pro učitele základních škol se zaměřuje na porozumění dětskému traumatu, zejména v souvislosti s domácím násilím. Vysvětluje jeho neurobiologické základy, dopady na chování a učení a nabízí praktické návody, jak rozpoznat varovné signály a jak na ně ve školním prostředí reagovat. Zvláštní důraz klade na prevenci, podporu seberegulace u žáků a psychohygienu pedagogů. Příručka vznikla v rámci projektu Škola – místo bezpečí s podporou Nadace České spořitelny, autorkami jsou Barbora Malíková, Zie Sluková, Petra Wünschová a odborný tým projektu, vydalo Centrum LOCIKA v roce 2019.
Střední škola
Člověk a společnost
Psychologie a sociologie

Příručka pro rodiče: Průvodce pro rodiny uživatelů drog, alkoholu, hráčů

Průvodce je určen převážně rodičům a nabízí praktické informace o tom, co je závislost, jak vzniká, co ji ovlivňuje, jaké jsou možnosti její léčby a kde hledat pomoc. Věnuje se i otázce, zda je ze strany rodičů vhodné problém tajit před okolím, a pomáhá rozlišit, kdy mlčení škodí, komu se raději nesvěřovat a kdo naopak může nabídnout účinnou pomoc. Ukazuje, že přehnaná kontrola ani hledání viny problém závislosti neřeší, a místo toho nabízí cestu k pochopení a změně. Součástí průvodce jsou také praktické rady, jak o problému mluvit a jak závislého podpořit a motivovat na cestě ke změně či léčbě. Průvodce vydala Magdaléna, o.p.s. v roce 2019.
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví

Příručka pro učitele: Rizika spojená s generativní umělou inteligencí

Příručka shrnuje hlavní rizika spojená s používáním AI ve škole. Upozorňuje na nebezpečné rady, těžko odhalitelné plagiáty, zneužití při psaní úkolů i tvorbě škodlivého kódu. Věnuje se také stereotypnímu a někdy urážlivému zobrazování světa v AI obrázcích a šíření dezinformací. Příručka slouží jako praktická pomůcka pro učitele, kteří chtějí žákům přiblížit rizika spojená s AI a důležitost ověřování jejích výstupů. Příručka byla vytvořena Kamilem Kopeckým, Reném Szotkowským a Karolínou Ziburovou na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s CEDMO při Univerzitě Karlově.
Střední škola
Člověk a společnost
Informatika
Věda a technika
Mediální výchova

Příručka pro učitele: Na pravdě záleží

Příručka pomáhá učitelům rozvíjet mediální gramotnost žáků pomocí aktivit a materiálů podporujících kritický přístup k informacím. Obsahuje zajímavé ukázky historických událostí s otázkami do výuky. V době internetu a sociálních sítí, kde může kdokoli rychle šířit neověřené či zkreslené informace, je důležité učit žáky ověřovat fakta a rozpoznávat manipulace. Mediální gramotnost pomáhá lépe se orientovat v množství informací napříč předměty. Tuto příručku vytvořili Kamil Kopecký, Dominik Voráč a René Szotkowski na Univerzitě Palackého v Olomouci díky podpoře projektu Central European Digital Media Observatory.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Mediální výchova

Poslanecká sněmovna a její složení

Pracovní list se věnuje složení Poslanecké sněmovny ČR, které vzejde z demokratických voleb. Jeho cílem je vést žáky a žákyně k pochopení základního členění politického spektra na pravicové a levicové subjekty.
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Prezident jako osobnost, která umí zaujmout

Cílem pracovního listu je dovést žáky a žákyně k jasné představě o vlastnostech prezidenta, rozvíjet jejich schopnost spolupráce, kritického myšlení a kreativity. Pracovní list kombinuje individuální práci s interakcí ve třídě.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence
Časová náročnost:
30 minut

Úkoly politika

Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení nad rolí politiků a političek ve společnosti. Prostřednictvím diskusních a tvůrčích aktivit si žáci ujasní vlastní představy o politicích a političkách, porovnají je s názory dospělých i s reálnými politickými osobnostmi, a zamyslí se nad možnostmi vlastn
2. stupeň ZŠ
Člověk a společnost

Pracovní list: Jak na volbu prezidenta

Pracovní list vede žáky a žákyně k porozumění principům prezidentské volby, včetně praktických kroků potřebných k účasti na hlasování. Rozvíjí občanskou gramotnost, digitální kompetence, schopnost pracovat s informacemi a zájem o veřejné dění.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Štítek Digitální kompetence
Časová náročnost:
30 minut

Zapojení se do života obce a význam pro komunální volby

Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení se nad situací v obci, a to v kontextu voleb na komunální úrovni. Inspiruje žáky k aktivní participaci na dění v obci a rozvíjí jejich občanskou gramotnost.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Komunální volby ve světle priorit kandidátů

Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení se nad situací ve vlastní obci, a to v kontextu lokálních, aktuálních a relevantních témat pro komunální politiku. Úkoly podporují kritické myšlení, schopnost formulovat návrhy a kreativně je prezentovat.
Střední škola
Člověk a společnost
Právo a politologie

Komunální volby ve světle priorit kandidátů

Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení se nad situací ve vlastní obci, a to v kontextu lokálních, aktuálních a relevantních témat pro komunální politiku. Úkoly podporují kritické myšlení, schopnost formulovat návrhy a kreativně je prezentovat.
Střední škola
Člověk a společnost

Zaostřeno na voliče

Pracovní list se věnuje voličům a jejich motivaci k (ne)účasti ve volbách či vlivu volebních kampaní a spotů. Cílem materiálu je nejen seznámit žáky a žákyně s fakty, ale hlavně podpořit jejich zájem o participaci v občanské společnosti vyjádřenou právě aktivní účastí ve volbách.
Střední škola
Člověk a společnost

ČT edu nejsou pouze videa

1 321 pořadů

1 321

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání