Metodická příručka pro učitele základních škol se zaměřuje na porozumění dětskému traumatu, zejména v souvislosti s domácím násilím. Vysvětluje jeho neurobiologické základy, dopady na chování a učení a nabízí praktické návody, jak rozpoznat varovné signály a jak na ně ve školním prostředí reagovat. Zvláštní důraz klade na prevenci, podporu seberegulace u žáků a psychohygienu pedagogů.
Příručka vznikla v rámci projektu Škola – místo bezpečí s podporou Nadace České spořitelny, autorkami jsou Barbora Malíková, Zie Sluková, Petra Wünschová a odborný tým projektu, vydalo Centrum LOCIKA v roce 2019.
Průvodce je určen převážně rodičům a nabízí praktické informace o tom, co je závislost, jak vzniká, co ji ovlivňuje, jaké jsou možnosti její léčby a kde hledat pomoc. Věnuje se i otázce, zda je ze strany rodičů vhodné problém tajit před okolím, a pomáhá rozlišit, kdy mlčení škodí, komu se raději nesvěřovat a kdo naopak může nabídnout účinnou pomoc. Ukazuje, že přehnaná kontrola ani hledání viny problém závislosti neřeší, a místo toho nabízí cestu k pochopení a změně.
Součástí průvodce jsou také praktické rady, jak o problému mluvit a jak závislého podpořit a motivovat na cestě ke změně či léčbě.
Průvodce vydala Magdaléna, o.p.s. v roce 2019.
Příručka shrnuje hlavní rizika spojená s používáním AI ve škole. Upozorňuje na nebezpečné rady, těžko odhalitelné plagiáty, zneužití při psaní úkolů i tvorbě škodlivého kódu. Věnuje se také stereotypnímu a někdy urážlivému zobrazování světa v AI obrázcích a šíření dezinformací. Příručka slouží jako praktická pomůcka pro učitele, kteří chtějí žákům přiblížit rizika spojená s AI a důležitost ověřování jejích výstupů.
Příručka byla vytvořena Kamilem Kopeckým, Reném Szotkowským a Karolínou Ziburovou na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s CEDMO při Univerzitě Karlově.
Příručka pomáhá učitelům rozvíjet mediální gramotnost žáků pomocí aktivit a materiálů podporujících kritický přístup k informacím. Obsahuje zajímavé ukázky historických událostí s otázkami do výuky.
V době internetu a sociálních sítí, kde může kdokoli rychle šířit neověřené či zkreslené informace, je důležité učit žáky ověřovat fakta a rozpoznávat manipulace. Mediální gramotnost pomáhá lépe se orientovat v množství informací napříč předměty.
Tuto příručku vytvořili Kamil Kopecký, Dominik Voráč a René Szotkowski na Univerzitě Palackého v Olomouci díky podpoře projektu Central European Digital Media Observatory.
Pracovní list se věnuje složení Poslanecké sněmovny ČR, které vzejde z demokratických voleb. Jeho cílem je vést žáky a žákyně k pochopení základního členění politického spektra na pravicové a levicové subjekty.
Cílem pracovního listu je dovést žáky a žákyně k jasné představě o vlastnostech prezidenta, rozvíjet jejich schopnost spolupráce, kritického myšlení a kreativity. Pracovní list kombinuje individuální práci s interakcí ve třídě.
Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení nad rolí politiků a političek ve společnosti. Prostřednictvím diskusních a tvůrčích aktivit si žáci ujasní vlastní představy o politicích a političkách, porovnají je s názory dospělých i s reálnými politickými osobnostmi, a zamyslí se nad možnostmi vlastn
Pracovní list vede žáky a žákyně k porozumění principům prezidentské volby, včetně praktických kroků potřebných k účasti na hlasování. Rozvíjí občanskou gramotnost, digitální kompetence, schopnost pracovat s informacemi a zájem o veřejné dění.
Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení se nad situací v obci, a to v kontextu voleb na komunální úrovni. Inspiruje žáky k aktivní participaci na dění v obci a rozvíjí jejich občanskou gramotnost.
Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení se nad situací ve vlastní obci, a to v kontextu lokálních, aktuálních a relevantních témat pro komunální politiku. Úkoly podporují kritické myšlení, schopnost formulovat návrhy a kreativně je prezentovat.
Pracovní list vede žáky a žákyně k zamyšlení se nad situací ve vlastní obci, a to v kontextu lokálních, aktuálních a relevantních témat pro komunální politiku. Úkoly podporují kritické myšlení, schopnost formulovat návrhy a kreativně je prezentovat.
Pracovní list se věnuje voličům a jejich motivaci k (ne)účasti ve volbách či vlivu volebních kampaní a spotů. Cílem materiálu je nejen seznámit žáky a žákyně s fakty, ale hlavně podpořit jejich zájem o participaci v občanské společnosti vyjádřenou právě aktivní účastí ve volbách.