Hodiny a hodiny učení, příprava krizového plánu, zvládnuté relaxační techniky na potlačení stresu a výsledek nakonec pokazí špatně zaznamenaná odpověď. To by si asi žádný deváťák ani jeho rodič nepřál. Jak dítěti pomoci a co s ním trénovat, než se vydá k ostré zkoušce?
„Žák u přijímacích zkoušek dostane vlastně dva dokumenty: test a záznamový arch,“ osvětluje na začátek Jiří Žežulka, lektor přijímacích kurzů. „V samotném testu může podtrhávat, vyplňovat, škrtat, jak se mu zlíbí. Na záznamový arch ale musí dávat pozor. To je vlastně taková vstupenka na střední,“ dodává.
Právě do záznamového archu může žák psát pouze modrou či černou propiskou nebo perem. Ujistěte se proto, že pro „den D“ má s sebou sbalen dostatek psacích potřeb právě v těchto barvách. Povolené naopak není gumovací pero nebo bělítko. Obyčejnou tužkou je možné rýsovat konstrukční úlohy z matematiky nanečisto, finální řešení je ale nutné opět obtáhnout propiskou.
Podívejte se na balíček materiálů ČT edu, který provede deváťáka didaktickým testem z češtiny i matematiky. Najdete jej na tomto odkaze.
Zásadní jsou křížky
Samotné zaznamenávání odpovědí do archu není nic složitého, udělat chybu však možné je. Pokud budete společně s deváťákem zkoušet testy doma, dávejte už během nich pozor právě na to, jak odpovědi zapisuje. „Při ostrých testech musejí být správné odpovědi označené vždy pouze křížkem. Žádné kroužky, zobáčky ani cokoliv jiného. Zkrátka jen křížky,“ upozorňuje Žežulka. Označeno pak může být jen jedno políčko. Odpovědi na uzavřené otázky se křížkují přesně z rohu do rohu, políčko se nepřetahuje.
Existují dvě strategie, kdy záznamový arch vyplňovat. „Za prvé do něj může žák odpovědi vypisovat průběžně, zkrátka vždycky, když dodělá nějakou úlohu. Nebo za druhé si může odpovědi vyznačovat nanečisto do testu a do záznamového archu je doplnit až na závěr. V tom případě je ale důležité nechat si na vyplnění dostatek času. Alespoň 5 minut, ať má žák klid a neudělá ve stresu zbytečnou chybu,“ radí Žežulka. I tuto strategii je dobré určit a natrénovat předem, každému totiž může vyhovovat něco jiného.
A co když se dítě splete a zaznačí v archu špatnou odpověď? V takovém případě je třeba důkladně vybarvit chybně zaškrtnuté pole a následně označit křížkem nové. Volbu ale musí řádně promyslet – vrátit se k původní odpovědi už totiž není možné.
Číst pořádně zadání
Obecně je alfou a omegou to, aby si žák vždy důkladně přečetl a pochopil zadání. V něm najde vše podstatné. „Když bude přesně vědět, co se po něm chce a kde to hledat, bude zároveň rychlejší v řešení. Příklad? V testu z češtiny budou chtít najít ve třetí sloce básně slova v šestém pádě. Je tedy hloupost hledat je v první sloce. Rovněž se často stává, že mají žáci určité jevy hledat jen v podtržených větách,“ vysvětluje Žežulka.
Trénovat porozumění textu můžete s dětmi i doma. A nemusí se jednat jen o přijímačkové testy. Dejte jim přečíst cokoli, co je zajímá – článek na internetu, kousek pasáže z knížky. Pak se zeptejte na pár kontrolních otázek, díky kterým prověříte, zda text vnímají a jak mu rozumí.
Přečtěte si i další články ze série „Rodič deváťáka“:
- Správná strategie k přijímačkám je základ
- Cesta k přijímačkovému "dni D"
- Přijímačkový wellbeing aneb jak zvládnout přípravu v klidu
- Jak se lépe učit na přijímačky (část I.)
- Jak se lépe učit na přijímačky (část II.)
- Neúspěch u přijímaček aneb Co dál