Přestože jsme všichni odlišní, pokud jde o učení, existují techniky a strategie, které mohou pomoci téměř každému. A to i během příprav na přijímací zkoušky. Jak na to, radí odbornice na efektivní učení Ellen Činková. Ta pro snadné zapamatování dělí triky do pěti částí, které začínají na písmeno „P“.
Podnět
Motivace je jako palivo. Když dítě ví, proč se něco učí, jde to mnohem snáz. „Motivace může být vnější, například odměna, uznání od okolí – třeba rodičů, dobré známky –, nebo vnitřní. Sem patří mimo jiné zájem o předmět nebo touha po mentálním růstu,“ vysvětluje Ellen Činková.
Vnitřní motivace je obzvlášť účinná, protože vede k hlubšímu zapojení a dlouhodobému zájmu o učení. Motivované dítě se dokáže učit efektivněji, je trpělivější při řešení problémů a nevzdává se, i když to jde sem tam těžko.
Podívejte se na balíček materiálů ČT edu, který provede deváťáka didaktickým testem z češtiny i matematiky. Najdete jej na tomto odkaze.
Získat takovou motivaci vyžaduje čas. Je dobré začít se zájmy a vášněmi dítěte a hledat styčné body s učivem. Díky tomu si uvědomí, jak se dané téma dotýká jeho života a budoucnosti. Pomůže také stanovit si cíle, jak ty krátkodobé, tak dlouhodobé. Ambice je ale třeba držet trochu na uzdě – cíle musejí být realistické, dosažitelné, a hlavně zajímavé. Zapojte společně fantazii a představte si, jaké to bude, až se jednoho dne naplní.
Pro udržení motivace je důležité zaznamenávat dílčí pokroky a odměnit je. Podpora rodičů je klíčová, zvlášť v momentech, kdy se nedaří. Dítěti je třeba vštípit myšlenku, že součástí cesty je i nezdar a chyby, které k ní neoddělitelně patří.
Plán
Učení je dlouhá cesta, ať už se člověk připravuje na přijímací zkoušky, nebo se učí novou dovednost. A bez dobrého plánu se daleko nedostane. „Plán funguje jako mapa, která dítě dovede k cíli. Ukáže mu, jestli má sprintovat, nebo se připravit na maraton. Když neví, jak a kam běžet, nemůže se efektivně připravit. Možná si vezme nesprávnou obuv nebo si špatně rozloží energii. Plán je prostě pro učení zásadní,“ zdůrazňuje Činková.
Jak takový plán sestavit? Na začátku je důležité stanovit konkrétní cíl, například úspěšné zvládnutí přijímacích zkoušek. „Zkuste s dítětem naplánovat den po dni. Rozdělte učivo na menší kousky. Průběžné učení je mnohem efektivnější než to na poslední chvíli v jednom zátahu. Už jen tvorba plánu a orientace v učivu, kterou pro sestavení plánu podniknete, pomůže získat přehled,“ radí Činková. Podle ní je témata dobré kombinovat, učit se kousek toho a kousek onoho. „Ukazuje se, že je to mnohem efektivnější než celé odpoledne věnovat jednomu předmětu,“ říká. Nezapomeňte naplánovat i opakování učiva, odpočinek a průběžně pracujte také na posilování vnitřní motivace.
Plán je třeba přizpůsobit. Má váš deváťák více energie ráno, nebo se dokáže lépe soustředit večer? U dívek berte v potaz i menstruační cyklus. Změny v hladině hormonů a celková nálada ovlivní schopnost vstřebávat nové informace. „Pokud vaše dcera zjistí, že se jí v některých fázích cyklu učí lépe, měla by toho využít a uzpůsobit tomu svůj plán. Ve dnech, kdy nemá tolik síly, by si zase měla odpočinout a snížit nároky, které na sebe má,“ dodává Činková. Plán čas od času proberte a v případě potřeby ho upravte.
Pohoda
Celková vnitřní pohoda a vyladěné prostředí pomáhají lepšímu učení. V tom může dítěti pomoci mimo jiné kvalitní spánek, dobré jídlo, pravidelný pohyb nebo čerstvý vzduch. Roli hraje i vhodné světlo nebo pohodlné sezení. Prozkoumejte, co všechno mu vyhovuje a co jej naopak vyrušuje.
Článek pokračuje druhou částí, která se věnuje prostředkům efektivního učení a samotné praxi. Najdete jej na tomto odkaze.
Přečtěte si i další články ze série „Rodič deváťáka“:
- Správná strategie k přijímačkám je základ
- Cesta k přijímačkovému "dni D"
- Přijímačkový wellbeing aneb jak zvládnout přípravu v klidu
- Jak se lépe učit na přijímačky (část II.)
- Pozor na chyby při vyplňování přijímačkového testu
- Neúspěch u přijímaček aneb Co dál