Rodič deváťáka: Správná strategie k přijímačkám je základ

Říká se těžko na cvičišti, lehko na bojišti. A to stejné platí i při přípravě na přijímací zkoušky na střední školu. Pusťte se proto spolu s dítětem do chystání plánu. Zaměřte se na úplné základy – třeba jakým způsobem se učit. Ale myslete i na detaily, které by mu mohly u zkoušek způsobit zbytečný stres.

Pro začátek je dobré zjistit, jak na tom deváťák se svými znalostmi vlastně je. Stáhněte si z webu CERMAT oficiální zkušební zadání a nechte jej dítě vyplnit. Na stejném místě najdete také výsledkové archy. Podle nich testy společně vyhodnoťte. Pamatujte, že samotné výsledky nejsou v tuto chvíli až tak důležité, pomohou ale v rozhodování, jak intenzivní přípravu zvolit.

Podívejte se na balíček materiálů ČT edu, který provede deváťáka didaktickým testem z češtiny i matematiky. Najdete jej na tomto odkaze.

Částečně budou děti na přijímací zkoušky trénovat ve škole. Někomu může více vyhovovat příprava ve dvojici nebo ve skupině, třeba s kamarády, někdo se bude raději připravovat sám. Zvažte také možnost zaplatit dítěti speciální kurz či individuální doučování. Jednotlivé formy lze volně kombinovat a v průběhu příprav upravovat podle aktuálních potřeb.

Hlavně zkoušet

„Už od září upozorňuji rodiče i deváťáky na to, že na jednotné přijímačky bohužel nestačí jen zvládat probranou látku z českého jazyka a matematiky. Důležité je také umět správně pracovat s testy, mít svou strategii pro získání maxima bodů, umět pracovat s časem či vědět, jak se vyhnout zbytečným chybám. Přijímačkové testy jsou totiž specifické jak ve způsobu formulace zadání, tak i v tom, že výsledky se musejí zapsat do záznamového archu, který jediný se odevzdává. A samozřejmě jsou specifické i v pevně daném časovém limitu. Tohle vše je potřeba si nacvičit,“ vypočítává Pavla Lopatková, která rodičům i školákům radí, kam se po devítce vydat.

Ať už doma, nebo během přijímaček se při vyplňování testu doporučuje začít snadnějšími úlohami nebo těmi, které žák lehce zvládá. To mu pomůže uklidnit se a získat na začátku zkoušky sebevědomí. „Pro každého je ale jednoduché něco jiného. Univerzální strategie, jak ke zkoušce přistoupit, neexistuje. Proto je důležité testy co nejvíce zkoušet a zjistit, jak vypadají, jakou mají strukturu. Ta totiž bývá každý rok velmi podobná. Díky tomu si každý dokáže najít svůj ideální postup,“ radí Jiří Žežulka, lektor přijímacích kurzů.

Při procvičování je vhodné věnovat zvláštní pozornost právě těm úlohám, u nichž to nejvíce drhne. Budou zřejmě patřit k těm méně oblíbeným, ale práce na nich se nakonec vyplatí. Zhruba jednou měsíčně by pak dítě mělo vypracovat celý cvičný test, který ukáže, kde došlo ke zlepšení a na co je naopak nutné se ještě zaměřit.

Existují také placené služby, které umožňují absolvovat přijímačky nanečisto v neznámém prostředí a za podmínek podobných ostré zkoušce. Případně si podobnou simulaci můžete zkusit doma: zadejte deváťákovi test a zapněte časomíru. Dohlédněte přitom, že využívá jen dovolené pomůcky.

Strategie na přijímačky z matematiky Strategie na přijímačky z matematiky
Strategie na přijímačky z češtiny Strategie na přijímačky z češtiny

Jak se efektivněji učit – zapojení smyslů a dostatek spánku

Při doplňování mezer ve znalostech pak platí příslovečné pomalu, ale jistě. Probdělá noc nad učebnicemi sice může pomoci zvládnout jednu školní písemku, většina informací se však z paměti rychle vytratí. Naopak pravidelný a dostatečný spánek je pro uchovávání nabytých znalostí klíčový. Zkuste proto s dítětem zavčas vytvořit takový spánkový režim, který mu bude vyhovovat a v přípravě na přijímací zkoušku mu pomůže.

Paměť lze ovšem podpořit i jinak. Ke snadnějšímu zapamatování učiva pomůže zapojit všechny smysly. Zrak zaměstnává čtení, sluch je možné využít současně při předčítání nahlas nebo až následně při opakování učiva. Hmat poslouží při psaní poznámek. „K zapamatování informací může pomoci si rozepsat jednotlivá témata do přehledné struktury na barevné kartičky. Ty se budou hodit i při následném opakování,“ radí psycholožka a pedagožka Markéta Švamberk Šauerová.

A co když se deváťákovi nebude dařit si nějaké učivo zapamatovat? Společně můžete zkusit vymyslet takzvané mnemotechnické pomůcky. Znáte například větu „Ivan vedl Xenii lesní cestou do města“? Slouží k zapamatování posloupnosti římských číslic. Pomůcku je možné vytvořit prakticky na cokoliv, stačí zapojit fantazii. Zamyslete se společně třeba nad podobností slov nebo vytvořte svůj vlastní příběh podobně jako u oper Bedřicha Smetany: „Libuše dala Daliborovi Hubičku“.

Přečtěte si i další články ze série Rodič deváťáka:


ČT edu nejsou pouze videa

1 213

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání