Čeká televize společně s Ministerstvem životního prostředí vás provedou pestrou paletou krajiny, fauny a flory v jedné minutě. Pojďte se s námi podívat na krásné záběry z naší přírody.
Pracovní list slouží žákům všech tříd 2. stupně základních škol k domácímu procvičování, může však být také jedním z podkladů pro přípravu na přijímací zkoušky žákům 9. tříd.
Město Kroměříž figuruje od roku 1998 na seznamu UNESCO díky Arcibiskupskému zámku a dvojici působivých příkladů historické zahradní architektury. Projdeme se po cestičkách Květné a Podzámecké zahrady a vyřešíme několik geometrických úloh.
Pracovní list je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ, vybrané úlohy lze použít i u starších. Žáci se v něm naučí, jak a čím se od sebe kobylky a sarančata odlišují, a také na jejich další zajímavé hmyzí příbuzné.
Zde najdete řešení pracovního listu o kobylkách a sarančatech. Pracovní list je vhodný pro žáky 2. stupně ZŠ, vybrané úlohy lze použít i u starších. Žáci se v něm naučí, jak a čím se od sebe kobylky a sarančata odlišují, a také na jejich další zajímavé hmyzí příbuzné.
V dnešní hodině podrobněji prozkoumáme Krkonošský národní park, který chrání nejcennější partie našeho nejvyššího pohoří. Seznámíme se s unikátní krkonošskou faunou i flórou, uvidíme důsledky ledovcové činnosti a navštívíme Sněžku, nejvyšší horu Česka.
Žák připraví a naplánuje jednodenní výlet do okolí. Žák si prakticky vyzkouší tvorbu pozvánky na výlet s využitím digitálních technologií.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Zajímá vás, jak funguje loterie? Jaký zisk může očekávat její provozovatel? Jaké jsou šance
majitele losu na výhru? Má smysl si kupovat více losů? Dočkáte se prvního pořadí ve Sportce?
Pokud hledáte odpovědi na takové otázky, prohlédněte si pracovní list.
Pro starověké řecké filosofy a matematiky byla čísla podstatou všech věcí. Některým číslům přikládali přímo mystický
význam. Jedním z takových bylo i číslo pět, které bylo základem pro mysteriózní útvar zvaný
pentagram.
Základním úkolem hudební akustiky je určit, které dvojzvuky jsou libozvučné a které jsou
nelibozvučné. Řešení nalezl už Pythagoras v harmonii celých čísel při svých pokusech s různě
dlouhými napjatými strunami. Chcete-li se o ladění dozvědět více, prohlédněte si
přiložený pracovní list.
Na konci 19. století vznikla technika skládání hudby zvaná dodekafonie. Chcete-li se dozvědět něco více o spojení matematiky s hudbou, podívejte se na přiložený pracovní list.
Co je dobré vědět před návštěvou kasina? Proč kasina prosperují, i když musí občas nějakému
hráči vyplatit veliké částky? Pokud hledáte odpovědi na podobné otázky, podívejte se na video a
příklady v pracovním listě.
Kromě úspěšného válčení založil Přemysl Otakar II. také mnoho středověkých měst (např. České
Budějovice, Vysoké Mýto, Kolín). Ve videu je zachyceno, jak to ve středověkém městě vypadalo. Úkolem pracovního listu je procvičit si geometrii v rovině na příkladech středověkých náměstí.
Kromě úspěšného válčení založil Přemysl Otakar II. také mnoho středověkých měst (například České
Budějovice, Vysoké Mýto, Kolín). Ve videu je zachyceno, jak to ve středověkém městě vypadalo. Při řešení následujících úloh si v pracovním listu procvičíme analytickou geometrii.
Už víme, že kostka cukru vznikla v roce 1841 v Dačicích a že zde má dokonce svůj památník.
I v tomto pracovním listu nám kostky poslouží k modelování různých staveb. Budeme zkoumat,
kolik kostek je potřebných k jejich sestavení.
Cukrová kostka vznikla v roce 1841 v Dačicích. Většinou se používá k oslazení čaje nebo kávy.
My si z kostek budeme stavět „rostoucí“ stavby a budeme sledovat, kolik kostek jsme v jednotlivých
stavbách použili. Podívejte se na video a vypracujte úlohy v pracovním listu.
Z videa víme, že v troposféře klesá teplota s rostoucí nadmořskou výškou. Naopak, jdeme-li
pod zemský povrch, teplota stoupá s rostoucí hloubkou. Právě tohoto jevu využívají tepelná
čerpadla. Chcete-li se dozvědět více, podívejte se na tento pracovní list.
Alpinisté dobře vědí, že ve vysokých horách budou vystaveni velmi nízkým teplotám. Také cestující
dopravních letadel se během letu mohou dozvědět, že okolní teplota vzduchu je nižší než - 50 °C.
Jak je to možné, když je letadlo blíže ke Slunci než na Zemi? Zjistěte ve videu a pracovním listu.
V pracovním listě se děti seznámí s ohroženými živočichy. Pomocí úkolů se zamyslí, jak živočichům můžeme pomoci. Vyzkouší si vytvořit vlastní zákazovou a příkazovou značku. Pracovní list je určen žákům 4. a 5. třídy.
V pracovním listě se děti seznámí s ohroženými živočichy. Pomocí úkolů se zamyslí na tím, jak živočichům můžeme pomoci. / У робочому листі діти дізнаються про тварин, які перебувають під загрозою зникнення. За допомогою завдань вони замисляться над тим, як ми можемо допомогти тваринам.
Chladicí věž je zařízení, které je typické pro jaderné elektrárny. Jakou
výšku mají chladicí věže v Temelíně, se dozvíte ve videu, další rozměry si budete moci vypočítat
v pracovním listu. Podívejte se na video a vyřešte úlohy uvedené v tomto pracovním listu.
Odborník na chov mořských živočichů H. Dařbuján dostal v roce 1998 za úkol založit v olomoucké
zoologické zahradě akvárium pro chov žraloků. Díky obrovskému zájmu je současné akvárium
několikanásobně větší. Podívejte se na video a vyřešte úlohy v pracovním listu.
Málokdo z nás si uvědomuje, že konečné výsledky voleb jsou ovlivněny nejenom počtem
odevzdaných hlasů jednotlivým kandidátům, ale i způsobem, jak se z odevzdaných
hlasů určí celkový vítěz. Dostáváme se na pole takzvané volební matematiky, která ovlivňuje chod každé demokratické společnosti.
Málokdo z nás si uvědomuje, že konečné výsledky voleb jsou ovlivněny nejenom počtem
odevzdaných hlasů jednotlivým stranám, ale i způsobem, jak se z odevzdaných
hlasů určí celkový vítěz. Dostáváme se na pole takzvané volební matematiky, která ovlivňuje chod každé demokratické společnosti.
Průzkum veřejného mínění si klade za cíl zjistit rozložení určitých názorů ve společnosti nebo její
části. Výstupy výzkumů jsou publikovány v nejrůznějších médiích. Jak se správně
orientovat v takových výstupech, se naučíme právě v tomto pracovním listě.
Snad nikdy v historii neměla matematika a matematici tak zásadní vliv na další vývoj lidské
civilizace, jako během 2. světové války. Zkuste získat lepší představu o tom, jak obtížné bylo luštit šifry vytvořené
Enigmou z pracovního listu.
Koněpruské jeskyně v CHKO Český kras představují
nejdelší jeskynní systém v Čechách starý desítky milionů let s unikátní krápníkovou výzdobou.
Chcete-li se něco dozvědět o krápnících nebo způsobu, jak se určuje stáří kosterních pozůstatků,
podívejte se na pracovní list.
V pracovním listu si žáci procvičí, podle jakých znaků rozeznáváme ryby dravé a nedravé, a dokážou vyjmenovat některé hlavní zástupce obou těchto skupin. / У робочому листі учні дізнаються, як розрізняти хижих та нехижих риб, зможуть назвати основних представників обох груп.
Kombinatorika je oblast matematiky zabývající se určováním počtu různých možností -
sestavování rozvrhu, jízdního řádu, herního plánu, optimalizace technologických procesů,
bezpečnost hesel, apod. Podívejte se na video a vyřešte následující úlohy.
V pracovním listu si žáci procvičí, podle jakých znaků rozeznáváme ryby dravé a nedravé, a dokážou vyjmenovat některé hlavní zástupce obou těchto skupin.
V pracovním listu „Kouzelná čísla“ jsme viděli, že kouzlit s čísly není zase tak obtížné. Samozřejmě, že existují i triky
opírající se o složitější úvahy. Můžete se znovu podívat na video a potom vyřešit příklady uvedené
v pracovním listu.
Kryptologie jako věda o utajení obsahu zpráv má velmi zajímavou a dlouhou historii . V prvním pracovním listu začneme
nejjednodušší šifrou, kterou používal slavný římský vojevůdce Julius Caesar. Podívejte se na
video a vyřešte následující úlohy.
René Descartes (francouzský filosof, matematik a fyzik) je považován za zakladatele analytické geometrie. Díky zavedení soustavy souřadnic v rovině a 3D prostoru umíme dát geometrickým útvarům algebraickou podobu. Ve videu se dozvíte, jak si můžeme představit i prostor čtyřrozměrný.
René Descartes (francouzský filosof, matematik a fyzik) je považován za zakladatele analytické geometrie. Díky zavedení soustavy souřadnic v rovině a 3D prostoru umíme dát geometrickým útvarům algebraickou podobu. Ve videu se dozvíte, jak si můžeme představit i prostor čtyřrozměrný.
Poměr mezi velikostí elektrické síly, která drží pohromadě atomy, a silou gravitace, která drží pohromadě celý vesmír, vyjadřuje obrovské číslo. Má takové číslo nějaký krátký název? A jak s čísly, která jsou vyjádřena jako mocniny, počítáme?
Na Šumavě se nachází osm ledovcových jezer, pět na straně české, tři na německé straně. Při pohledu shora vám vodní hladina jezer může připomenout známé geometrické obrazce. Podívejte se na video a potom vyřešte dvě planimetrické úlohy z pracovního listu.
Když slepíte proužek papíru a potom ho v polovině rozstřihnete, získáte dvě „papírová kolečka“. Co se stane, když proužek papíru před slepením přetočíte? Jaká další „kouzla“ můžeme s proužky papíru provádět? Připravte si nůžky, lepidlo nebo izolepu, list papíru a podívejte se na video.
Exponenciální růst (pokles) je matematický model například změny počtu jedinců nějaké populace v čase, který je vyjádřen pomocí exponenciální funkce času. Má-li exponenciální funkce základ větší než jedna mluvíme o růstu, naopak při základu menším než jedna se jedná o pokles.
V pracovním listu „Kouzelná čísla“ jsme viděli, že kouzlit s čísly není zase tak obtížné. Ukázali jsme si, jaké matematické principy stojí v pozadí těchto efektních triků. Samozřejmě, že existují i triky opírající se o složitější úvahy. Můžete se znovu podívat na video a potom vyřešit příklady.
Pracovní list s řešením pro učitele k námětu do výuky Houby v ukrajinském jazyce. / Аркуш з розв’язуванням для вчителя на тему Гриби з української мови
Kouzlit s čísly není zase tak obtížné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Za efektními triky, které mohou zaujmout nejednoho diváka, se skrývá jen trochu matematiky a důvtipu. Přesvědčte se sami. Podívejte se na video a vyřešte zadané úlohy.
Na české straně Šumavy se nachází pět ledovcových jezer. Podaří se nám nalézt nějaká „jednoduchá“ geometrická tělesa, jejichž objem (při využití známých údajů) se bude nejvíce blížit uváděnému objemu?
Pythagorejci byli fascinováni čísly a přisuzoval jim mimořádné vlastnosti. Některé vlastnosti přirozených čísel dobře známe ze školy – víme, co to jsou například prvočísla. Víte však, která čísla pythagorejci považovali za dokonalá nebo spřátelená?
Jak se správně stravovat? Jaké potraviny kupovat a jaké naopak vynechat, aby lidskému zdraví zbytečně neškodily? Podívejte se na video a vypočtěte připravené úlohy.
Řada her, se kterými se běžně setkáváme, v sobě skrývá matematické prvky. Ukážeme si, jak lze pro konkrétní hry najít nejlepší způsob, jak takovou hru hrát, tj. najít strategii, která zaručí šikovnému hráči vítězství.
Fibonacci byl prvním významným matematikem evropského středověku. Posloupnost, která je po něm pojmenována, má mimořádné množství zajímavých aplikací. Ve videu je zmíněna její souvislost se zlatým řezem. Víte, co to zlatý řez je a proč je důležitý? Podívejte se na video.
Třeboňský rybník Velký Tisý patří mezi nejvýznamnější ptačí oblasti střední Evropy. Žije tu například jespák bojovný, slípka zelenonohá, kulík říční, vodouš bahenní. Obrazy ptáků ve vodní hladině nebo jejich hnízda vám určitě připomenou vlastnosti shodných zobrazení.
Třeboňsko je jednou z mála přírodních biosférických rezervací UNESCO, jejichž podobu ve velké míře určil člověk a jeho hospodaření. Pojďme se podívat na známé, neznámé, velké i menší rybníky očima matematika-statistika.
V Čechách nalezneme řadu uměleckých památek ze 17. nebo 18. století. Mnohé z nich ukrývají matematická tajemství, tzv. chronogramy. Abychom jej rozluštili, stačí znát římské číslice! Podívejte se na video a vyřešte následující úlohy.
Pracovní list s řešením pro učitele k námětu do výuky Houby. Pracovní list obsahuje metodické komentáře a tipy do výuky pro studenty, kteří si mohou porovnat znalosti z našich videí a zapojit se v hodině do skupinové práce. Vhodné pro prezenční i online výuku.
Tento pracovní list je určený žákům 1. stupně ZŠ. Ověří, co se děti naučily o skalních městech a mnoho dalšího. Pusťte si video a vyrazte na výlet do Kokořínska!
Pracovní list určený pro žáky 1. stupně ZŠ ve kterém si procvičíte, co jste se naučili o mravkolvovi. Znali jste už dříve tohoto živočicha? Pokud pořád nevíte, jak mravkolev vypadá, pusťte si video, kde ho uvidíte.
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. stupně ZŠ. Vezme vás na jarní procházku do lesa, kde se dozvíte spoustu nového o mravencích a mraveništích.
Zdroj: Vojenské lesy a statky dětem - www.deti.vls.cz, autor Vojenské lesy a statky ČR, s.p.
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. stupně ZŠ. Vezme vás na jarní procházku do lesa, kde se dozvíte spoustu nového prvních jarních květinách. Zkuste je na procházce najít a nakreslit nebo vyfotit.
Zdroj: Vojenské lesy a statky dětem - www.deti.vls.cz, autor Vojenské lesy a statky ČR, s.p.
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ. Ověří vaše znalosti o jelenu evropském. Dokážete popsat jednotlivé části jeho paroží?
Zdroj: Vojenské lesy a statky dětem - www.deti.vls.cz, autor Vojenské lesy a statky ČR, s.p.
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. stupně ZŠ. Procvičíte si, co jste se naučili o louce a květinách a živočiších, které na ní můžete potkat. Dokážete popsat, jak vypadá Krutihlav obecný? Pokud ne, pusťte si video, které vám s tím pomůže!
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. stupně ZŠ. Procvičíte si, co jste se naučili o krásném motýlu - Otakárku fenyklovém. Dokážete ho poznat při procházce na louce? Pokud ne, pusťte si video, které vám s tím pomůže!
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. stupně ZŠ. Ověří vaše znalosti o obyvatelích stromů. Víte, pro koho je strom obydlím?
Zdroj: Vojenské lesy a statky dětem - www.deti.vls.cz, autor Vojenské lesy a statky ČR, s.p.
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ. Ověří vaše znalosti o stromech. Umíte popsat jednotlivé části stromu? Zdroj: Vojenské lesy a statky dětem - www.deti.vls.cz, autor Vojenské lesy a statky ČR, s.p.
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ. Ověří vaše znalosti o mravencích. Dokážete popsat tělo mravence? A víte, že mravenci se jmenují podle toho, kterou funkci v mraveništi vykonávají?
Zdroj: Vojenské lesy a statky dětem - www.deti.vls.cz, autor Vojenské lesy a statky ČR, s.p.
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. stupně ZŠ. Procvičíte si, co jste se naučili o vose obecné. Dokážete popsat, části těla vosy? Pokud ne, pusťte si video, které vám s tím pomůže!
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. stupně ZŠ. Procvičíte si, co jste se naučili o slunéčku sedmitečném. Víte, kolik druhů slunéček žije v České republice? Pokud ne, pusťte si video, které vám s tím pomůže!
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. stupně ZŠ. Procvičíte si, co jste se naučili o hmyzu, který můžete potkat na louce. Dokážete správně pojmenovat hmyz podle obrázku? Pokud ne, pusťte si video, které vám s tím pomůže!
Tento kvíz je určený pro žáky 1. stupně ZŠ. Ověří vaše znalosti rostlin. Dokážete z přesmyček poskládat správný název rostliny? Můžete si nalezené květiny potom také namalovat.
Zdroj: Vojenské lesy a statky dětem - www.deti.vls.cz, autor Vojenské lesy a statky ČR, s.p.
Tento pracovní list je určený pro žáky 1. a 2. stupně ZŠ. Ověří vaše znalosti o stromech. Dokážete popsat jednotlivé části stromu?
Zdroj: Vojenské lesy a statky dětem - www.deti.vls.cz, autor Vojenské lesy a statky ČR, s.p.
Tento pracovní list prověří vaše znalosti o stromech a živočiších, které můžete potkat nejen v lese. Víte, jaký je náš národní strom nebo kdo všechno patří do skupiny savců?
Zdroj: Vojenské lesy a statky dětem - www.deti.vls.cz, autor Vojenské lesy a statky ČR, s.p.
Pracovní list určený pro žáky 1. stupně ZŠ ve kterém si procvičíte, co jste se naučili o jarních rostlinkách. Víte, jaké květiny kvetou na jaře a dokážete je poznat a správně pojmenovat?
Pracovní list určený pro žáky 1. stupně ZŠ ve kterém si procvičíte, co jste se naučili o přírodní rezervaci Praděd. Víte, kde se tato rezervace nachází? Pokud se chcete dozvědět víc nebo jen zopakovat, co už víte, pusťte si video!
Pracovní list určený pro žáky 1. stupně ZŠ ve kterém si procvičíte, co jste se naučili o národních přírodních rezervacích. Kde a proč vznikají jistě víte, ale umíte se v přírodní rezervaci také správně chovat?
Pracovní list určený pro žáky 1. stupně ZŠ ve kterém si procvičíte, co jste se naučili o mravenci lesním. Víte, jak moc jsou mravenci pro nás a pro přírodu důležití? Pokud si myslíte, že je mravenec jen malý otravný tvor, tak jste na omylu. Pusťte si video, ať víte, co je mravenec vlastně zač!
Tento pracovní list pro žáky 1. stupně ZŠ ověří, co všechno víte o datlovi. Dokážete popsat rozdíly mezi samcem a samičkou? Pusťte si video, ať nic nepopletete!
Národní zemědělské muzeum pro vás připravilo obrázkovou statistiku plnou zajímavostí ze světa lesů a lesníků. Dozvíte se nejen zajímavosti o stromech v lese, ale také jaký je rozdíl mezi loupeníkem a loupežníkem. (www.nzm.cz)
Národní zemědělské muzeum ve své publikaci Příběhy ze stoletého muzea nabízí možnost mít kousek muzea doma. V této kapitole se dozvíte spoustu zajímavostí o starém dendrologickém herbáři. (www.nzm.cz)
Tento pracovní list pro žáky 1. stupně ZŠ ověří vaše znalosti o tom, které ptáky a brouky můžeme potkat v lužním lese. Pokud nevíte, pusťte si video a hned vám bude vše jasné!