Historie.cs

Přední odborníci diskutují o vybraných tématech z českých a československých dějin. Současná reflexe historických momentů v širších souvislostech.

Zde najdete všechny materiály k tomuto pořadu

Rozšiřující materiály:

Předměty:

Pracovní listy

271 listů

Pracovní list: Mnichovská dohoda (ZŠ)

Hlavní cíle PL jsou následující: žák odpoví na otázky na základě informací z videa a historického pramene (rozvoj čtenářské a historické gramotnosti), aktivně se zapojuje do diskuse a hodnotí důvody Francie a Velké Británie k přijetí dohody.
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Pracovní list: Mnichovská dohoda (SŠ)

Pracovní list je k tématu mnichovské dohody. Jeho hlavní náplní je práce se dvěma videi – jedno shrnuje základní faktografii, druhé pak analyzuje důvody, které vedly Francii a Velkou Británii k podpisu mnichovské dohody.
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Zářijové psaní velkých písmen

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit psaní velkých písmen.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Zářijová shoda přísudku s podmětem

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit shodu přísudku s podmětem.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Zářijová doplňovačka

Ovládáte shodu přísudku s podmětem? Nebo psaní velkých písmen, vyjmenovaná slova, psaní předložek a předpon s-/z- a dalších jazykových jevů? Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit pravopis.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Zářijové psaní i/y

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit psaní měkkého i a ypsilonu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Zářijové psaní čárek

Pracovní list je určen pro žáky, kteří si z jakýchkoli důvodů potřebují procvičit psaní čárek ve větě i souvětí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Zeměpis

Pracovní list: Zářijové hledání chyb

Pracovní list je určen pro žáky, kteří potřebují procvičit úlohu, jejímž principem je hledání chyb v textu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
ČJ a literatura

Pracovní list: Dvanáct statečných

Události pražského jara a srpnová okupace armádami Varšavské smlouvy poznamenaly více než dvacet let československých dějin. Mnozí významní politici komunistické strany popřeli sami sebe a své činy v roce 1968. PV tomto pracovním listu se žáci seznámí s osobnostmi roku 1968, které nesklonily hlavu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Časová osa

Rok 1968 byl dalším „osmičkovým“ rokem v našich dějinách. Připojené video je pouze inspirativní a reflektuje naděje, které lidé vkládali do změn ve společnosti. V tomto pracovním listu žáci seřadí události roku 1968 na časovou osu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Klíčové pojmy roku 1968

V tomto pracovním listu se žáci seznámí s pojmy roku 1968.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Okupace Československa 1968

Dvacátého prvního srpna roku 1968 vstoupila do Československa cizí vojska a obsadila ho. V tomto pracovním listu se žáci seznámí s okolnostmi a popisem okupace roku 1968.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Osobnosti roku 1968

Do roku 1968 vstoupila Československá republika v čele s prezidentem a prvním tajemníkem komunistické strany Antonínem Novotným. O pár týdnů později bylo všechno jinak a Československo zažilo jeden událostmi nabitý rok. V tomto pracovním listu se žáci seznámí s osobnostmi roku 1968.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Měnová reforma v roce 1953

V tomto pracovním listu se žáci seznámí s klíčovými mezníky poválečných hospodářských dějin.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Protesty proti měnové reformě v roce 1953

V tomto pracovním listu se žáci seznámí s provedením měnové reformy v roce 1953 a reakcí obyvatelstva na ni.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro SŠ: Kroměřížský sněm

V roce 1848 zasáhla Evropu vlna revolučních událostí. Ke stabilizaci neklidné situace v habsburské říši mělo přispět zasedání kroměřížského sněmu. Které hlavní otázky se zde projednávaly? Které změny související se sněmem přetrvaly až do dnešních dní?
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro ZŠ: Kroměřížský sněm

V roce 1848 zasáhla Evropu vlna revolučních událostí. Ke stabilizaci neklidné situace v habsburské říši mělo přispět zasedání kroměřížského sněmu. Které hlavní otázky se zde projednávaly? Které změny související se sněmem přetrvaly až do dnešních dní?
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Pracovní list pro SŠ: Generál Alfred Windischgrätz

Generál Alfred Windischgrätz představuje jednu z hlavních postav revolučních událostí roku 1848. Pracovní list klade otázky, které zasazují osobnost generála Windischgrätze do kontextu revolučního dění v Praze.
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro ZŠ: Generál Alfred Windischgrätz

Generál Alfred Windischgrätz představuje jednu z hlavních postav revolučních událostí roku 1848. Pracovní list klade otázky, které zasazují osobnost generála Windischgrätze do kontextu revolučního dění v Praze.
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Pracovní list pro SŠ: Revoluce 1848 v českých zemích (zkrácená verze)

Zkrácená verze pracovního listu. V roce 1848 zachvátila evropský kontinent vlna revolucí, která zapříčinila řadu společenských i politických změn. Napříč Evropou měla revoluce různý průběh i charakter. Jak probíhala u nás?
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro ZŠ: Revoluce 1848 v českých zemích (zkrácená verze)

Zkrácená verze pracovního listu. V roce 1848 zachvátila evropský kontinent vlna revolucí, která zapříčinila řadu společenských i politických změn. Napříč Evropou měla revoluce různý průběh i charakter. Jak probíhala u nás?
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Pracovní list pro SŠ: Revoluce 1848 v českých zemích

Rozšířená verze pracovního listu. V roce 1848 zachvátila evropský kontinent vlna revolucí, která zapříčinila řadu společenských i politických změn. Napříč Evropou měla revoluce různý průběh i charakter. Jak probíhala u nás?
Střední škola
Dějepis

Pracovní list pro ZŠ: Revoluce 1848 v českých zemích

Rozšířená verze pracovního listu. V roce 1848 zachvátila evropský kontinent vlna revolucí, která zapříčinila řadu společenských i politických změn. Napříč Evropou měla revoluce různý průběh i charakter. Jak probíhala u nás?
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Pracovní list: Stojí za přečtení: Kateřina Tučková

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento představuje román Vyhnání Gerty Schnirch autorky Kateřiny Tučkové.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Stojí za přečtení: Jáchym Topol

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento představuje román Citlivý člověk od autora Jáchyma Topola.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Stojí za přečtení: Petra Soukupová

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento představuje román Pod sněhem autorky Petry Soukupové.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Stojí za přečtení: Jan Pelc

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento představuje román A bude hůř od autora Jana Pelce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Stojí za přečtení: Alena Mornštajnová

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento představuje román Hana autorky Aleny Mornštajnové.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Stojí za přečtení: Karin Lednická

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento představuje román Šikmý kostel autorky Karin Lednické.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Stojí za přečtení: Petra Hůlová

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento představuje román Macocha autorky Petry Hůlové.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Stojí za přečtení: Emil Hakl

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento představuje román O rodičích a dětech od autora Emila Hakla.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Stojí za přečtení: Jiří Hájíček

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento představuje autora Jiřího Hájíčka.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Stojí za přečtení: Jiří Gruša

Cílem pracovního listu pro žáky středních škol je přinést maturantům možnost hlouběji objevovat běžná i méně běžná literární témata a učinit přípravu na maturitní zkoušku trochu pestřejší…Tento pracovní list představuje román Mimner aneb Hra o smrďocha.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Přírodní parky Prahy

Na území hlavního města Prahy je v současné době (stav k 02/2023) vyhlášeno 12 přírodních parků. Pojďte se o nich dozvědět více. Pracovní list je vhodný pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. Délka všech tří videí je dohromady asi 15 minut. Žáci pracují s internetovými mapovými aplikacemi.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Zeměpis
Časová náročnost:
35 minut

Pracovní list s řešením: Přírodní parky Prahy

Řešení k pracovnímu listu Přírodní parky Prahy.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Zeměpis

Pracovní list s řešením: Informační válka

Řešení k pracovnímu listu Informační válka.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Informatika

Pracovní list: Informační válka

Pracovní list je určen pro žáky 8.-9. třídy ZŠ nebo studenty SŠ. Pomůcky nejsou potřeba. Cíl pracovního listu: Vzdělat žáky o existenci a metodách informační války jako nenásilného a rafinovaného způsobu „boje“, kterým organizace, státy a mocnosti prosazují svoje zájmy mezi ostatními.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Informatika
Časová náročnost:
45 minut

Medailonky: Představitelé normalizace

Nejdůležitější představitelé normalizace v Československu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Pracovní list: Státní bezpečnost za normalizace

Státní bezpečnost vznikla v roce 1945 jako součást policie – Sboru národní bezpečnost. Její existence byla utajována, nikde se konkrétně neuvádělo, co je jejím posláním a z jakých složek se skládá. Řídil ji ministr vnitra a plnila úkoly nejvyšších orgánů KSČ.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Všední život normalizace

Zatímco 50. léta 20. století přinesla politické procesy a tvrdé pronásledování nepřátel režimu, 60. léta pokus o reformu, doba normalizace byla dobou především morálního úpadku.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Nesouhlas s normalizací

Pojem normalizace se pravděpodobně poprvé objevil už v Moskevském protokolu ze srpna 1968, se píše, že českoslovenští představitelé vyjádřili své odhodlání dosáhnout normalizace poměrů v naší zemi. Ne všichni českoslovenští občané přijali změny bez výhrad.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Cenzura za normalizace

Cenzura jako nástroj k zamlčování faktů a šíření dezinformací se nezrodila v totalitních režimech, ale tyto režimy ji dovedly k dokonalosti. V období normalizace byl obsah médií ovlivňován jak prokomunisticky orientovanými autory, tak i autocenzurou všech ostatních.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Jaroslav Hašek ve světě zvířat

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol a středních škol je součástí kolekce Jaroslav Hašek, jejímž cílem je připomenout si při příležitosti stého výročí úmrtí jeho díla.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Rozdělená Ukrajina – od první světové války do rozpadu SSSR

Cílem pracovního listu je pochopení základních historických souvislostí týkajících se dějin Ukrajiny od konce první světové války do rozpadu Sovětského svazu v roce 1991. Pracovní list je určen zejména studentům středních škol.
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Rozdělená Ukrajina – samostatná Ukrajina po roce 1991

Cílem pracovního listu je seznámení se zásadními politickými událostmi na Ukrajině posledních dvaceti let, které předznamenaly současný rusko-ukrajinský konflikt. Kromě přiloženého článku s mapami je hlavním zdrojem informací internet. Pracovní list se primárně určen studentům středních škol.
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Rozdělená Ukrajina – historické souvislosti před rokem 1918

Cílem pracovního listu je seznámení se základními historickými událostmi týkajícími se dějin Ukrajiny před rokem 1918. Klíčové je především pochopení toho, že Ukrajina byla před začátkem invaze v mnoha ohledech skutečně rozdělenou zemí. Pracovní list je určen zejména studentům středních škol.
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
25 minut

Pracovní list: Ukrajina očima zpravodaje

Pracovní list má za cíl pochopení složitosti národnostní a jazykové skladby Ukrajiny. Porovnává rovněž původní cíle ruské armády v okamžiku zahájení vojenské agrese a vojenskou situaci z konce ledna roku 2023. Kromě samotného videa lze využít při řešení pracovního listu také internet.
Střední škola
Zeměpis
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Ukrajina, země mnoha tváří

Cílem pracovního listu je zmapování základních demografických a hospodářských charakteristik Ukrajiny. Je určen především studentům středních škol.
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Časová náročnost:
25 minut

Pracovní list: Jaroslav Hašek v ústavu pro psy

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol a středních škol je součástí kolekce Jaroslav Hašek, jejímž cílem je připomenout si při příležitosti stého výročí úmrtí jeho díla.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Haškův předválečný život

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol je součástí kolekce Jaroslav Hašek, jejímž cílem je připomenout si při příležitosti stého výročí úmrtí jeho díla.
2. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Pracovní list: Jaroslav Hašek: Ofsajd

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol je součástí kolekce Jaroslav Hašek, jejímž cílem je připomenout si při příležitosti stého výročí úmrtí jeho díla.
2. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Pracovní list: Hašek, Švejk?

Pracovní list pro žáky středních škol je součástí kolekce Jaroslav Hašek, jejímž cílem je připomenout si při příležitosti stého výročí úmrtí jeho díla.
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Život a dílo Jaroslava Haška

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol a středních škol je součástí kolekce Jaroslav Hašek, jejímž cílem je připomenout si při příležitosti stého výročí úmrtí jeho díla.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Národní divadlo / Робочий лист: Національний театр

Národní divadlo je možná nejvýraznějším symbolem národní kultury 19. století. / Національний театр – це, мабуть, найзначніший символ національної культури ХІХ століття.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Politické osobnosti devadesátých let

Třicet let od rozpadu společného státu Čechů a Slováků je dlouhá doba. Mnozí politici, kteří tehdy byli významnými představiteli politické scény, už z paměti mizí. Pracovní list Vám některé z nich představí.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Od listopadu do rozdělení

Československo vzniklo v roce 1918 a do historie se zapsalo svými sedmdesáti čtyřmi roky existence. Po listopadových událostech vzájemné vztahy čelily mnoha zkouškám. V pracovním listu si objasníme důvody, které vedly ke vzniku dvou samostatných národních států.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Česko-slovenské vztahy

Československo vzniklo v roce 1918 a do historie se zapsalo svými sedmdesáti čtyřmi roky existence. Několikrát byly vzájemné vztahy podrobeny zkouškám, zvažovala se i realizovala jiná státoprávní uspořádání.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Řešení: Uhádni knihu pod stromečkem: Střední škola

Zde najdete řešení k pracovnímu listu Uhádni knihu pod stromečkem pro střední školu
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Rozpad Jugoslávie

V druhé polovině minulého století se jezdilo do Jugoslávie, dnes do Chorvatska, Slovinska, Černé Hory, Bosny a Hercegoviny, Srbska a Severní Makedonie. Tento pracovní list se věnuje okolnostem rozpadu společného státu jižních Slovanů.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Dějiny Jugoslávie

Nejčastější letní turistickou destinací Čechů pořád zůstává Jaderské moře. Dnes většina Čechů míří do Chorvatska, v druhé polovině minulého století se jezdilo do Jugoslávie. Tento pracovní list se věnuje stručně dějinám jednoho z dnes už neexistujících států Evropy.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Řešení: Uhádni knihu pod stromečkem: Pro fajnšmekry

Zde najdete řešení k pracovnímu listu Uhádni knihu pod stromečkem pro literární fajnšmekry.
Střední škola
ČJ a literatura

Uhádni knihu pod stromečkem: Pro fajnšmekry

Speciální edice Uhádni knihu pod stromečkem pro opravdové literární znalce. Troufnete si paní učitelky a páni učitelé?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Uhádni knihu pod stromečkem: Střední škola

Uhádnou žáci podle tří indicií název každé z dárkově zabalených knih? A schválně, mají je už přečtené? Po vyřešení si můžete s žáky pustit krátká videa o autorech a jejich dílech.
Střední škola
ČJ a literatura

Řešení: Uhádni knihu pod stromečkem: 2. stupeň ZŠ

Zde najdete řešení k pracovnímu listu Uhádni knihu pod stromečkem pro 2. stupeň ZŠ.
2. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Uhádni knihu pod stromečkem: 2. stupeň ZŠ

Uhádnou žáci podle tří indicií název každé z dárkově zabalených knih? A schválně, mají je už přečtené? Po vyřešení si můžete s žáky pustit krátká videa o autorech a jejich dílech.
2. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Řešení: Uhádni knihu pod stromečkem: 1. stupeň ZŠ

Zde najdete řešení k pracovnímu listu Uhádni knihu pod stromečkem pro 1. stupeň ZŠ.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Uhádni knihu pod stromečkem: 1. stupeň ZŠ

Uhádnou žáci podle tří indicií název každé z dárkově zabalených knih? A schválně, mají je už přečtené? Po vyřešení si můžete s žáky pustit krátká videa o autorech a jejich dílech.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Pracovní list: Odpovědný redaktor Jakub Arbes

Pracovní list pro žáky středních škol je součástí kolekce Den vězněných spisovatelů, jejímž cílem je připomenout, že svoboda projevu, ať už v oblasti literární či novinářské, nebyla v našich dějinách vždy samozřejmou součástí života.
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Vězeň Václav Havel

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol je součástí kolekce Den vězněných spisovatelů, jejímž cílem je připomenout, že svoboda projevu, ať už v oblasti literární či novinářské, nebyla v našich dějinách vždy samozřejmou součástí života.
2. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Pracovní list: Jan Zahradníček ve vězení

Pracovní list pro žáky středních škol je součástí kolekce Den vězněných spisovatelů, jejímž cílem je připomenout, že svoboda projevu, ať už v oblasti literární či novinářské, nebyla v našich dějinách vždy samozřejmou součástí života.
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Jakub Arbes

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol je součástí kolekce Den vězněných spisovatelů, jejímž cílem je připomenout, že svoboda projevu, ať už v oblasti literární či novinářské, nebyla v našich dějinách vždy samozřejmou součástí života.
2. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Pracovní list: Ivan Klíma v Terezíně

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol a středních škol je součástí kolekce Den vězněných spisovatelů, jejímž cílem je připomenout, že svoboda projevu, ať už v oblasti literární či novinářské, nebyla v našich dějinách vždy samozřejmou součástí života.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Dvojnásobný vězeň Jiří Stránský

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol a středních škol je součástí kolekce Den vězněných spisovatelů, jejímž cílem je připomenout, že svoboda projevu, ať už v oblasti literární či novinářské, nebyla v našich dějinách vždy samozřejmou součástí života.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Cenzura

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol a středních škol je součástí kolekce Den vězněných spisovatelů, jejímž cílem je připomenout, že svoboda projevu, ať už v oblasti literární či novinářské, nebyla v našich dějinách vždy samozřejmou součástí života.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
ČJ a literatura

Pracovní list: Arnošt Lustig o holokaustu

Pracovní list pro žáky druhého stupně základních škol je součástí kolekce Den vězněných spisovatelů, jejímž cílem je připomenout, že svoboda projevu, ať už v oblasti literární či novinářské, nebyla v našich dějinách vždy samozřejmou součástí života.
2. stupeň ZŠ
ČJ a literatura

Pracovní list: 17. listopad v roce 1939

Po vzniku protektorátu se začal formovat nejen odboj, ale začaly se objevovat i akce, které měly demonstrovat národní hodnoty. Vrcholem byly podzimní akce, už v rámci vypuknuvší druhé světové války.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Současná propaganda

Termínem propaganda se dříve označovalo šíření či podporování nějaké myšlenky. Až dvacáté století, a zejména nacistický a komunistický režim, dalo termínu nový negativní obsah. Moderní způsoby propagandy pracují spíše se zpochybňováním pravd v niž se ztrácí hranice mezi pravdou a lží.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Komunistická propaganda

Termínem propaganda se dříve označovalo šíření či podporování nějaké myšlenky. Až dvacáté století, a zejména nacistický a komunistický režim, dalo termínu nový negativní obsah. Jaké způsoby používala komunistická propaganda?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Nacistická propaganda

Termínem propaganda se dříve označovalo šíření či podporování nějaké myšlenky. Až dvacáté století, a zejména nacistický a komunistický režim, dalo termínu nový negativní obsah. Jaké způsoby používala nacistická propaganda?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Egyptští faraoni / Робочий лист: Єгипетські фараони

Symbolem starověkého Egypta jsou jeho vládcové – faraoni. O některých z nich víme víc, někteří upadli v zapomenutí. / Символом Стародавнього Єгипту є його правителі – фараони. Про деяких з них ми знаємо більше, деякі канули в лету.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Starověké knihovny / Робочий лист: Стародавні бібліотеки

Pracovní list je zaměřen na významné knihovny starověku i na dějiny jednoho ze starověkých království – Pergamu. / Робочий лист присвячений важливим бібліотекам давнини та історії одного з найдавніших царств - Пергам.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Památky českého pravěku / Робочий лист: Найбільші пам'ятки чеської доісторичної доби

Česká archeologie má mezinárodní renomé. Nejde jen o významné nálezy v Egyptě, jak se dozvíte v úvodu videa. / Чеська археологія має міжнародне визнання. Це не тільки важливі знахідки в Єгипті, про що ви дізнаєтеся на початку відео.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Letecká archeologie / Робочий лист: Повітряна археологія

Z nejstarších období lidských dějin nemáme písemné prameny, ale jsme odkázáni na hmotné prameny, které nám umožňují poznat historickou skutečnost. / У нас немає письмових джерел найдавніших періодів людської історії, але ми залежимо від матеріальних джерел.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Pyramidy

Egyptské pyramidy – fascinující monumentální stavby starověkého Egypta. Proč je vládci stavěli? Jak je dokázali postavit? Jak staré vlastně jsou?
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Starověké knihovny

Pro období starověku platí, že informace o něm získáváme i z písemných materiálů. Je proto logické, že i knihovny mají svůj původ v tomto období. Pracovní list je zaměřen na významné knihovny starověku i na dějiny jednoho ze starověkých království – Pergamu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Svatováclavský kult / Робочий лист: Культ святого Вацлава

Zde najdete článek o kultu Svatého Václava. / Тут ви знайдете статтю про культ святого Вацлава.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Svatováclavská tradice / Робочий лист: Святовацлавська традиція

Jak se jeho kult proměňoval v různých historických etapách, zjistíte v pracovním listu. / Як змінювався його культ на різних історичних етапах, ви дізнаєтесь із робочого листа.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Svatá Ludmila / Робочий лист: Свята Людмила

V pracovním listu si doplníte informace o této světici a s pomocí odkazů na videa zjistíte další údaje o počátcích českého státu. / У робочому листі ви поповніть свої знання про цю святу і за допомогою посилань на відео ви дізнаєтесь більше про виникнення чеської держави.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Jan Ámos Komenský / Робочий лист: Ян Амос Коменський

Jan Ámos Komenský je dodnes považován za jednoho z největších českých myslitelů a pedagogů. Ne nadarmo se mu říká „učitel národů“. / Ян Амос Коменський досі вважається одним із найвидатніших чеських мислителів і просвітників. Недарма його називають «вчителем народів».
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Dějepis
Přírodověda Vlastivěda
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Protektorátní všednost / Робочий лист: Буденність протекторату

Zřízení Protektorátu Čechy a Morava přineslo mnohé změny. Část z nich ještě podmínilo vypuknutí druhé světové války. Některé z nich přežily i konec války a protektorátu. / Завдання на тему «Викладання буднів у протектораті». Частина вибраного розділу Другої світової війни.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Zlatá bula sicilská

Zlatá bula sicilská je jedním z nejznámějších dějepisných pojmů ve školní praxi. Stejně tak rok jejího vydání, tedy rok 1212. Méně známý je její obsah a důsledky pro český stát a jeho panovníky.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Česko-ukrajinský slovníček: Bitva na Bílé hoře

Zde najdete užitečná slovíčka k námětu v českém a ukrajinském jazyce.
2. stupeň ZŠ
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině

Česko-ukrajinský slovníček: Pravěká archeologie

Zde najdete užitečná slovíčka k námětu v českém a ukrajinském jazyce.
2. stupeň ZŠ
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině

Česko-ukrajinský slovníček: Svatováclavská tradice

Zde najdete užitečná slovíčka k námětu v českém a ukrajinském jazyce.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Dějepis
Prvouka
Štítek Materiály v ukrajinštině

Pracovní list: Vznik ČSR / Робочий лист: Створення Чехословаччини

Zhlédněte příběh z novodobých českých dějin o vzniku Československé republiky a potom vypracujte následné úkoly v pracovním listu. / Перегляньте відеооповідання з сучасної чеської історії про створення Чехословацької Республіки, а потім виконайте наступні завдання у робочому листі
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Dějepis
Prvouka
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Velká Morava / Робочий лист: Велика Моравія

Zhlédněte příběh ze starých českých dějin o Velké Moravě a potom vypracujte následné úkoly v pracovním listu. / Подивіться відеооповідання з давньочеської історії про Велику Моравію, а потім виконайте наступні завдання в робочому листі.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Dějepis
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Pražské jaro / Робочий лист: Празька весна

Události srpna 1968 na dlouhá léta změnily vnímání sovětského vojáka. Події серпня 1968 року на довгі роки змінили уявлення про радянського солдата.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Dějepis
Prvouka
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Významné postavy českých dějin / Робочий лист: Відомі особистості чеської історії

České dějiny jsoupříběhem mnoha bezejmenných osob i významných postav, které je utvářely. Podívejme se na některé z nich. Чеська історія – це історія багатьох безіменних особистостей та видатних діячів, які її сформували. Погляньмо на деяких з них.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Dějepis
Prvouka
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Praha (řešení) / Робочий лист: Прага (результат)

Tématem pracovního listu je klima Prahy. / Тема робочого листа: Клімат Праги.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Zeměpis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Praha / Робочий лист: Прага

Tématem pracovního listu je klima Prahy. / Тема робочого листа: Клімат Праги.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Zeměpis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Bankovní účet a karty / Банківський рахунoк і картки

Brožurka seznámí žáky se zakládáním bankovního účtu a vysvětlí jim, jaký je rozdíl mezi debetní a kreditní kartou. / Буклет знайомить учнів з відкриттям банківського рахунку і пояснює різницю між дебетовою карткою і кредитною карткою.
2. stupeň ZŠ
Člověk a společnost
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Svatý Václav / Робочий лист: Святий Вацлав

Svatý Václav je znám nejen jako jeden z prvních panovníků českého státu, patron naší země i symbol české státnosti. Святий Вацлав відомий не лише як один із перших правителів Чеської держави, покровитель країни та символ чеської державності.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Dějepis
Přírodověda Vlastivěda
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Rudolf II. / Робочий лист: Рудольф II

Za vlády Rudolfa Habsburského se Praha opět stala sídelním městem císaře Svaté říše římské. Stala se i centrem vědy a umění. / Під час правління Рудольфа Габсбурга Прага знову стала резиденцією імператора Священної Римської імперії. Стала також центром науки і мистецтва.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Dějepis
Přírodověda Vlastivěda
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Přemysl Otakar II. / Робочий лист: Пршемисл Отакар II

Přemysl Otakar II. patřil ve své době k nejmocnějším panovníkům Evropy. / Пршемисл Отакар II був одним із наймогутніших правителів Європи свого часу.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Dějepis
Přírodověda Vlastivěda
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Jan Hus / Робочий лист: Ян Гус

Jan Hus byl významný teolog, kazatel a reformátor církve na přelomu 14. a 15. století. / Ян Гус був великим богословом, проповідником та реформатором церкви на рубежі 14 та 15 століть.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Účet a karty

Kam si uložit peníze, co je PIN a jaký je rozdíl mezi debetní a kreditní kartou? Projděte si pracovní list od ČNB a své nově nabité znalosti si následně otestujte.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Člověk a společnost
Matematika
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Bezpečnost a NATO / Робочий лист: Безпека та НАТО

Přečtěte si níže uvedené situace a rozhodněte, zda by mělo NATO přispět k jejich řešení. Své rozhodnutí zdůvodněte. / Прочитайте нижче наведені ситуації та вирішіть, чи слід НАТО внести свій внесок у їх вирішення. Поясніть своє рішення.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Česká republika je součástí EU / Робочий лист: Чехія є частиною ЄС

Tento materiál by měl sloužit ke zpestření výkladu o Evropské unii. / Цей матеріал має допомогти краще зрозуміти, що таке Європейський Союз.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Česká republika je součástí EU

Tento materiál by měl sloužit ke zpestření výkladu o Evropské unii. Žáci poznají rozdíl mezi Evropou a Evropskou unií, dokážou vysvětlit základní principy, symboly a znaky evropského společenství a jsou schopni vyjmenovat, které státy jsou dnes jeho součástí. Určeno pro žáky 2. stupně.
2. stupeň ZŠ
Člověk a společnost
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Karel IV. / Робочий лист: Карл IV.

Karel IV., asi nejslavnější český král a zároveň římskoněmecký císař, zdědil po otci rozhodnost, bystrost a světový rozhled. / Карл IV, напевно, найвідоміший чеський король і водночас римсько-німецький імператор, успадкував від батька рішучість, проникливість та світогляд
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Karel jako stavitel / Робочий лист: Карел як будівельник

Pracovní list o Karlu IV. a stavbách, které nechal postavit. / Робочий аркуш про Карла IV. і споруди, які він побудував.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Dějepis
Prvouka
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Země EU a jejich hodnoty

V pracovním listu si žáci procvičí znalosti o Evropské unii (EU). Dokáží vyjmenovat, které země do tohoto evropského společenství patří, a objasnit hodnoty a zásady EU. Pracovní list je určen pro žáky 2. stupně ZŠ. Pomůcky: pracovní list, internet, psací potřeby.
2. stupeň ZŠ
Člověk a společnost
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Význam EU v každodenním životě

V tomto pracovním listu si žáci uvědomí důležitost Evropské unie (EU) v každodenním životě. Jaký přínos má EU pro každého z vás? Pracovní list je určen pro žáky 2. stupně ZŠ. Pomůcky: pracovní list, internet, psací potřeby.
2. stupeň ZŠ
Člověk a společnost
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Lidice / Робочий лист: Лідиці

Pracovní list k námětu do výuky Lidice, který je součástí vybrané kapitoly Druhá světová válka / Завдання на тему Лідіце. Частина вибраного розділу Другої світової війни
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Československý odboj - Tři králové / Завдання: Чехословацький опір - Три королі

Pracovní list k československému hnutí odporu. Část vybrané kapitoly Druhé světová válka. / Завдання на тему Чехословацького Руху Опору. Частина вибраного розділу Другої світової війни
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Štítek Materiály v ukrajinštině

Pracovní list: Cestujeme po EU

Pracovní sešit pro žáky na 1. stupni, který je hravou formou seznámí s jednotlivými zeměmi Evropské unie a procvičí jejich dosavadní znalosti.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Zeměpis
Časová náročnost:
25 minut

Pracovní list: Poznáváme Evropu

Pracovní sešit pro žáky na 1. stupni, který je hravou formou seznámí s jednotlivými zeměmi Evropské unie.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Zeměpis
Časová náročnost:
25 minut

Prezentace: Představení Evropské unie

V této prezentaci se žáci seznámí se strukturou i historií Evropské unie.
Střední škola
Člověk a společnost
Časová náročnost:
25 minut

Pracovní list: Co víte o EU?

V tomto pracovním listu si studenti procvičí znalosti o Evropské unii.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Časová náročnost:
20 minut

Pracovní list: Vznik Evropské unie

V tomto pracovním listu si studenti připomenou a procvičí znalosti o historii EU.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Časová náročnost:
15 minut

Československý odboj: František Moravec

Pracovní list k námětu do výuky Československý odboj, který je součástí vybrané kapitoly Druhá světová válka. Porovnejte si znalosti z našich videí. Vhodné pro prezenční i online výuku.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Nacistické masakry

Pracovní list k námětu do výuky Lidice, který je součástí vybrané kapitoly Druhá světová válka. Porovnejte si znalosti z našich videí. Vhodné pro prezenční i online výuku.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Lidice

Pracovní list k námětu do výuky Lidice, který je součástí vybrané kapitoly Druhá světová válka. Porovnejte si znalosti z našich videí. Vhodné pro prezenční i online výuku.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Venkovská architektura

Pracovní list pro žáky 2. stupně ZŠ a SŠ k námětu do výuky Venkovská architektura, který je součástí vybrané kapitoly Architektonické styly: Po stopách našich architektonických klenotů. Porovnejte si znalosti z našich videí. Vhodné pro prezenční i online výuku.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Časová náročnost:
15 minut

Doprovodný materiál: Pohnuté dějiny Ukrajiny

Doprovodný materiál k videu "Jak se Ukrajina hlásila o své místo na slunci", který se týká konfliktu na Ukrajině.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis

Prezentace: NATO

Prezentace od asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd - Občankáři. Materiál je součástí lekce k tématu Severoatlantické aliance.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Globální rozvojové vzdělávání

Metodický list: NATO

Metodický list asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd - Občankáři. Materiál je součástí lekce k tématu Severoatlantické aliance.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Globální rozvojové vzdělávání

Pracovní list: NATO

Pracovní list asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd - Občankáři. Materiál je součástí lekce k tématu Severoatlantické aliance.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
Globální rozvojové vzdělávání

Metodika: Ruské vojenské intervence

Metodika s názvem Ruské vojenské intervence má sloužit k zamyšlení nad tím, jakými prostředky v minulosti Ruská federace dosahovala v několika konfliktech svých cílů a co bylo často zmiňovaným důvodem. Hlavními hráči v této hodině jsou studenti. Autorem lekce je: Jan Kubíček
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Ukrajina a Krym

Lekce je součástí balíčku, který vzniká na podporu pro učitele, aby se nebáli téma Invaze na Ukrajině otevírat. Balíček bude obsahovat i sérii přednášek s odborníky (na bezpečnost, dezinformace, historii), kde v roli moderátorů budou sami studenti. Autorem lekce je: Jan Kubíček
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Pracovní list: Jižní Osetie

Lekce je součástí balíčku, který vzniká na podporu pro učitele, aby se nebáli téma Invaze na Ukrajině otevírat. Balíček bude obsahovat i sérii přednášek s odborníky (na bezpečnost, dezinformace, historii), kde v roli moderátorů budou sami studenti. Autorem lekce je: Jan Kubíček
1. stupeň ZŠ
Pro pedagogy

Pracovní list: Čečensko

Lekce je součástí balíčku, který vzniká na podporu pro učitele, aby se nebáli téma Invaze na Ukrajině otevírat. Balíček bude obsahovat i sérii přednášek s odborníky (na bezpečnost, dezinformace, historii), kde v roli moderátorů budou sami studenti. Autorem lekce je: Jan Kubíček
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Zeměpis
Člověk a společnost

Pracovní list: Podněstří

Lekce je součástí balíčku, který vzniká na podporu pro učitele, aby se nebáli téma Invaze na Ukrajině otevírat. Balíček bude obsahovat i sérii přednášek s odborníky (na bezpečnost, dezinformace, historii), kde v roli moderátorů budou sami studenti. Autorem lekce je: Jan Kubíček