Tělo v mé hlavě: Stop bodyshamingu

Stačí jen jedna špatně zvolená věta a každý z nás se může cítit špatně kvůli tomu, jak vypadá. Někdy může taková situace zajít do extrému a hluboce ovlivňovat naše psychické zdraví. A je také možné, že jsme tímhle způsobem někomu neúmyslně ublížili my. Nastolte ve třídě zásady respektujícího soužití a komunikace, aby se v kolektivu a ve svém těle všichni cítili dobře.

Tělo v mé hlavě: Stop bodyshamingu

Jak pracovat s videi a pracovními listy v hodině na 2. stupni a na SŠ:

Krátká videa z dokumentu Tělo v mé hlavě otevřou ve třídě potřebná témata. Žáci se následně pomocí komiksů naučí jednat s lidmi ve svém okolí, aby je nezraňovali. Zároveň se zamyslí nad tím, jak si mohou definovat, co smí a nesmí jejich okolí směrem k nim. Součástí materiálů jsou i metodiky pro učitele.


Cílem je:

  • prohloubení empatie (jak se můžou cítit jiní okolo mě, když říkám určité věci?),
  • nastavení základních pravidel soužití (jak se chovat, abych pokud možno neubližoval/a?),
  • uvědomění si vlastních práv (co už mi druzí dělat nesmí, vůči čemu se smím ohradit a jak?),
  • podpora (na řešení problémů nemusíme být sami).



Téma může u dospívajících dětí otevřít bolavou oblast a je důležité, aby vyučující během práce s pracovními listy vyjádřené pocity dětí neshazovali, ale validovali (uznávali), a zároveň si nastavili hranice, co ještě v roli pedagoga/pedagožky zvládnou. Je dobré se předem seznámit se základními body první psychické pomoci.

Videa k námětu

Materiály k námětu

Pracovní list: Základní principy respektujícího soužití

Tento pracovní list je určen žákům 2. stupně ZŠ a středních škol. V jednotlivých úkolech žáky provede základními principy respektujícího soužití pomocí komiksu.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Slovo může zranit, ale také pomoct

Tento pracovní list je určen žákům 2. stupně ZŠ a středních škol. Tématem pracovního listu je síla slova, které má velkou moc. V komentování vzhledu můžeme slovem někoho hodně zranit, ale také mu poskytnout pomoc a podporu, že na složitou situaci nemusí být sám/sama.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Pracovní list: Bodyshaming v rodině

Tento pracovní list je určen žákům 2. stupně ZŠ a středních škol. Rodina je podle studií nejčastějším prostředím, kde k bodyshamingu dochází. Komiksový příběh žáky zavede na vánoční setkání v rodině Olívie.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

Metodický list k tématu Tělo v mé hlavě: Stop bodyshamingu

V tomto metodickém listu najdete pokyny k tomu, jak používat ve třídě pracovní listy k tematice bodyshamingu. Ty jsou určeny pro 2. stupeň základní školy a pro žáky středních škol.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost

ČT edu nejsou pouze videa

1 219

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání