Zázrak jménem buňka

Buněčná teorie Matthiase Schleidena a Theodora Schwanna z roku 1838 říká, že každý živý organismus sestává z buněk. Jinými slovy, buňky jsou všechno živé kolem nás. Co se v takové buňce děje, si vysvětlíme s nositelem Nobelovy ceny. Nejmenší samostatná jednotka života může mít různé tvary, různé úkoly a funkce. Sídlí v nich mimo jiné i geny, zodpovědné za to, kým jsme a jaké jsou naše talenty i slabosti. Genetika stojí i za šlechtěním rostlin. Buňka je zkrátka fascinující věc.

Zázrak jménem buňka

Jak se čte „jazyk genů“? Jak funguje syntéza bílkovin? Porozumět buňce je zásadní pro lékaře, botaniky i biochemiky. Pojďme se společně podívat, jak vypadá vědecké zkoumání téměř neviditelných částic. Kdy a jak vznikl mikroskop, bez kterého bychom možná dodnes o buňkách nevěděli nic? Buňky jsou také zodpovědné za největšího strašáka moderní medicíny, rakovinu. Lovci záhad nám objasní, jak toto onemocnění vzniká a jak s ním moderní věda bojuje. Vysvětlíme si také, co jsou to buňky kmenové, supermani mezi buňkami. 

Videa k námětu

Materiály k námětu

Pracovní list: Buňka

Následující pracovní list se zaměřuje na  rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou. Žáci si pomocí jednoduchých úkolů zopakují, že buňka je základní stavební a funkční jednotkou živých organismů, a budou schopni uvést příklady organismů, které se z buněk skládají.
2. stupeň ZŠ
Přírodopis

Řešení k pracovnímu listu: Buňka

Pracovní list s řešením pro učitele, který se zaměřuje na rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou. Žáci si pomocí jednoduchých úkolů zopakují, že buňka je základní stavební a funkční jednotkou živých organismů, a budou schopni uvést příklady organismů, které se z buněk skládají.
2. stupeň ZŠ
Přírodopis

Pracovní list: Buňka napadená virem

Následující pracovní list se zaměřuje na téma virové nákazy. Žáci si pomocí jednotlivých úkolů dokážou lépe představit, jak virus vypadá, na jakém principu funguje a jaké jsou hlavní vlastnosti, kterými se odlišuje od buňky. Pracovní list je určen pro žáky 2. stupně základních škol.
2. stupeň ZŠ
Přírodopis
Časová náročnost:
15 minut

Řešení k pracovnímu listu: Buňka napadená virem

Následující pracovní list s řešením pro učitele se zaměřuje na téma virové nákazy. Žáci si pomocí jednotlivých úkolů dokážou lépe představit, jak virus vypadá, na jakém principu funguje a jaké jsou hlavní vlastnosti, kterými se odlišuje od buňky.
2. stupeň ZŠ
Přírodopis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Buňky lidského těla

V tomto pracovním listu se žáci za pomoci fotografií seznámí se skutečnou podobou některých tělních buněk, ujasní si, co to jsou kmenové buňky a k čemu slouží.
2. stupeň ZŠ
Přírodopis

Řešení k pracovnímu listu: Buňky lidského těla

Pracovní list s řešením pro učitele se žáci za pomoci fotografií seznámí se skutečnou podobou některých tělních buněk, ujasní si, co to jsou kmenové buňky a k čemu slouží.
2. stupeň ZŠ
Přírodopis
Časová náročnost:
15 minut

Pracovní list: Buňka / Робочий лист: Клітина

Následující pracovní list se zaměřuje na rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou / Наступне завдання полягає в тім, аби учні зрозуміли відмінності між рослинними і тваринними клітинами.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Biologie
Přírodopis

Řešení k pracovnímu listu: Buňka / Розв’язання робочого аркуша: Клітина

Pracovní list s řešením pro učitele v ukrajinském jazyce, který se zaměřuje na rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Biologie
Přírodopis

Okruhy

Komplexitu a dokonalost lidského těla si, pokud jsme zdraví, většinou moc neuvědomujeme. Přesto jde o systém, který je i přes veškerý pokrok moderní vědy velmi křehký. Ukážeme si, co všechno o téhle…

Biologie · Přírodopis
47 35

ČT edu nejsou pouze videa

1 219

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání