Největší portál vzdělávacích videí v ČR
menu

Vývoj člověka

Rozšiřující materiály:

Délka videa:

Stupeň vzdělání:

Vybrané filtry:

Smazat vše

Řadit podle:

Seřadit podle...

Zobrazuji 1-24 z 43
Proměna z chlapce na dívku
11:15

Proměna z chlapce na dívku

Matka Simona z malé obce u Jihlavy sama vychovává dvě děti. Starší Dany začíná v 15 letech proměnu z chlapce na dívku. Má za sebou konečný verdikt sexuologů, že je dívka v chlapeckém těle, a nastupuje na hormonální léčbu. Simona vzpomíná nejen na coming out své dcery, ale také na vyrovnání se s reakcemi okolí, na období depresí, šikany a nepochopení ze strany školy.

Příběhy transsexuálů: Život v jiném těle
13:52

Příběhy transsexuálů: Život v jiném těle

Jak se cítí muž, který se narodil v ženském těle, a jak žena, která se narodila v těle mužském? Ten, kdo to nezažil, transsexualitu těžko pochopí. Změna pohlaví je velmi závažným životním rozhodnutím. Transsexuální lidé jsou často společností nepochopeni a nepřijati z důvodu své jinakosti. Denny, Tereza i Kristián vyprávějí svůj příběh.

Příběhy transsexuálů: Pohled na transsexuály
10:32

Příběhy transsexuálů: Pohled na transsexuály

Transsexuálové Denny, Tereza, Kristián a Petra vyprávějí o své životní proměně. Někteří z nich své tajemství skrývali desítky let. Změnu pohlaví řeší hormonální léčbou a chirurgicky. Celková přeměna trvá několik let, je časově náročná a fyzicky zatěžující. Jak moc pro ně byla tranzice náročná a jak se ke změně postavila jejich rodina, přátelé a okolí?

Sexualita lidí s mentálním postižením
04:04

Sexualita lidí s mentálním postižením

Jak jsou na tom mentálně postižení lidé se sexualitou? Odbornice a vedoucí pracovnice diagnosticko-metodického oddělení Andrea Morchová v Domově sociálních služeb ve Slatiňanech mluví o způsobu řešení antikoncepce a o sexuální výchově a partnerském životě lidí s mentálním postižením. Jak vnímají sami sebe a druhé a jak prožívají partnerský život, si vyslechneme i z diskuze klientů samotných.

Žárlivost jako strategie hlídání partnera
04:45

Žárlivost jako strategie hlídání partnera

Žárlivost je v partnerských vztazích přítomna mnohem častěji, než si sami připouštíme. Dokazují to naše nevědomé tělesné reakce. Žárlivost chápeme jako motivační emoci, kdy si hlídáme partnera a snažíme si zabezpečit jeho věrnost. Jde o reakci na ohrožení partnerství. Z jakého důvodu nás ale evoluce žárlivostí vybavila?

Vlastní versus nevlastní potomek
05:33

Vlastní versus nevlastní potomek

Člověk je veden vrozenou schopností a touhou postarat se o nově narozené či nezaopatřené mládě. Instinktivně pečujeme o své děti, ale i o děti cizí. Na základě vědeckých studií ovšem bohužel zjišťujeme, že jsou-li si rodiče vědomi, že potomek není jejich vlastní, častěji na takovém dítěti páchají násilí. Psychologické mechanismy nám brání chovat se násilně k malým dětem, ovšem v případě nevlastního dítěte tyto mechanismy snadněji selžou.

Přizpůsobivost reprodukčních strategií
07:50

Přizpůsobivost reprodukčních strategií

Čeští vědci na základě experimentů odhalují, že lidské reprodukční strategie jsou velmi přizpůsobivé - dokážou se přizpůsobovat novým podmínkám a aktuálnímu prostředí. Například jsou schopny zareagovat na nehostinné podmínky Tibetu stejně jako na společnost poměrné hojnosti a nadbytku, jako je ta naše. Vědci také upozorňují na problematiku investování do dětí v naší minulosti i současnosti, kdy platí jednoduchá rovnice: "Lépe je investovat více do menšího počtu dětí než méně do většího počtu."

Animovaný film „O sexu“
09:13

Animovaný film „O sexu“

Sexualita lidí s mentálním postižením je v českých poměrech stále velkým tabu. V oblasti sexuální výchovy, partnerského života a otázek s tím spojených existuje spousta otazníků. Právě proto vznikl v roce 2008 krátký animovaný film „O sexu“, kde se zábavnou a přijatelnou formou mohou mentálně postižení lidé dovědět o základech anatomie, antikoncepce či normách chování. Je vhodný jako instruktážní materiál pro lidi s mentálním handicapem, pro pracovníky v sociálních službách nebo jako zdroj informací z oblasti sexuální výchovy ve školách.

Emoce v rodině
23:37

Emoce v rodině

Rodina je hlavním zdrojem uspokojování emočních potřeb. Velmi důležitá je i pro zdravý vývoj člověka – vliv prostředí a výchovy, vztah s matkou, to vše má na vývoj dítěte prokazatelně větší vliv než genová predispozice. Možná jste se už také zamýšleli nad rozdílem mezi emočně zdravou a nezdravou rodinou. Jaké jsou příznaky toho, že v rodině něco není v pořádku a že dochází k patologickým jevům? V závěru vás pak čeká malý přehled toho, co od sebe v manželství navzájem očekávají muži a ženy. Pořadem provází současný ředitel Národního ústavu duševního zdraví Cyril Höschl.

Učíme se znakový jazyk
01:48

Učíme se znakový jazyk

Jak vypadá znakový jazyk pro neslyšící a je těžké se jej naučit? Jarda Švagr vás naučí nová slovíčka a gesta znakové řeči, která usnadní komunikaci v rodině nebo s lidmi se zdravotním handicapem. Zvládnete to také?

Emoce a umění
25:19

Emoce a umění

Emoce nejen umělce inspirují, ale emoce obsažené v uměleckých dílech mohou také léčit. I tvůrčí proces samotný může léčit. A to nejen tvůrce samotného, ale i toho, kdo umělecké dílo vnímá. Máme na mysli jak léčbu duše, tak těla. Léčba duše je zároveň i tvůrčím procesem, jak potvrzují mnozí psychoterapeuti ze zkušeností z muzikoterapie, zvukoterapie, arteterapie a dalších psychoterapií. Emoce a umění jsou zkrátka spojené nádoby.

Náhradní rodinná péče: Na přechodnou dobu
24:21

Náhradní rodinná péče: Na přechodnou dobu

Skoro dvouletá Vendulka, jejíž maminka Renata je ve výkonu trestu, se dostala do péče pěstounky Jiřiny na přechodnou dobu, tedy na jeden rok. Žijí spolu v malém bytě v klidné části města. Vendulka je chytrá, učenlivá a svou pěstounku, která jí věnuje spoustu pozornosti, oslovuje „babi“. Společně se vydávají na návštěvu do vězení za Vendulčinou maminkou. Co bude s Vendulkou dál? Bude muset do ústavního zařízení, nebo se pro ni najde nová adoptivní či pěstounská rodina?

Náhradní rodinná péče: Tři děti a jejich příbuzní
24:50

Náhradní rodinná péče: Tři děti a jejich příbuzní

Veronika a Mirek ve svém venkovském domě vychovávají celkem šest dětí. Jedna dcera a dva synové jsou jejich vlastní, tři dcery jsou v pěstounské péči. Každé z přijatých i vlastních dětí je individualita, kterou rodiče milují a respektují. Rodina je v kontaktu také s biologickou babičkou sester Báry a Gábinky a dokonce i s Katčinou biologickou matkou závislou na drogách, které podali pomocnou ruku, když neměla žádné bydlení ani práci.

Vietnamské děti v české škole
03:55

Vietnamské děti v české škole

„Je to hezká země, je tam horko, vlhko a jsem tam ráda.“ Takto popisuje Vietnam dívenka Jana ze šesté třídy. Její rodina se do České republiky přistěhovala za prací a prodávají zde oblečení. Jak ale integraci prožívají vietnamské děti navštěvující českou školu? Zvládají překonávat jazykové bariéry a kulturní odlišnosti?

Náhradní rodinná péče: Příbuzní jako pěstouni
25:07

Náhradní rodinná péče: Příbuzní jako pěstouni

Šestašedesátiletá Kristina, babička osiřelé dospívající Terezy a zanedbávaného Mirka, přijala vnoučata do příbuzenské pěstounské péče. Vnučku Terezu vede k práci na sobě, k dobrým školním výsledkům, k péči o domácnost a také k upřímnosti. Terezin nevlastní mladší bratr Mirek byl po smrti matky v péči otce alkoholika. Babička nakonec přijímá domů i jeho. Zvládnou Kristina i Tereza tuto velkou změnu?

Emoce v těžkých životních situacích
24:39

Emoce v těžkých životních situacích

Emoce hrají významnou roli v průběhu celého lidského života. Je například prokázáno, že vývoj dítěte včetně prenatálního období je silně ovlivněn emocemi matky. Zlomovým okamžikem v lidském životě zase bývá vážné onemocnění. Jeho zvládání je obtížné pro všechny zúčastněné a nenahraditelné je tu pozitivní myšlení. Nejtěžším oborem je z hlediska emocí dětská onkologie, přesto právě dětští pacienti jsou na rozdíl od dospělých v mnoha aspektech specifičtí. A emoce souvisejí i s tématem seniorů, konkrétně se stařeckou demencí a diskriminací z důvodu věku. Pořadem provází současný ředitel Národního ústavu duševního zdraví Cyril Höschl.

Náhradní rodinná péče: Děti s handicapem
24:59

Náhradní rodinná péče: Děti s handicapem

Markéta a Roman ke své vlastní dceři Elišce přijali do pěstounské péče Terezku a Jirku, dvě děti se zdravotním handicapem, i když to takhle původně vůbec neplánovali. Terezka je kvůli dětské mozkové obrně upoutaná na vozík a své biologické rodiče nikdy nepoznala. V centru, které pomáhá rodičům pečujícím o postižené děti, se pak seznámili s Terezčiným kamarádem Jirkou. Toho si nejprve začali brát domů na víkendy do hostitelské péče. Hostitelská péče se potom změnila v péči pěstounskou.

Inkluze a specifické poruchy učení a chování
04:50

Inkluze a specifické poruchy učení a chování

Funkčnost inkluze neboli společného vzdělávání dětí s postiženími i bez, Čechů i cizinců, dětí s různým stupněm nadání a z různých rodinných zázemí je v poslední době námětem emotivních debat dospělých. Pedagogové upozorňují na nedostatečné proškolení učitelů ve všech oblastech specifických poruch učení a chování a na potřebu asistenta pedagoga v hodinách. A jak vše vnímají sami žáci se specifickými poruchami učení a jejich spolužáci?

Emoce a my – základ života
22:25

Emoce a my – základ života

Jak vznikají emoce? Co vše se s emocemi děje v mozku a v ostatních orgánech v lidském těle? Jakou souvislost mají naše emoce a psychika se zvířecí říší? Co jsou to základní emoční potřeby člověka? Na všechny tyto otázky se pokusíme odpovědět. Nebude chybět ani rozbor toho, jaké role v našem životě hrají rozumová a emoční inteligence. Jak totiž praví stará moudrost, k rozumnému chování pouhý rozum nestačí.

Pojetí krásy a lidské identity v 21. století
04:25

Pojetí krásy a lidské identity v 21. století

V čem spočívá krása a jak se mění lidská identita v 21. století? Zatímco většina modelingového světa stále kopíruje zavedený stereotyp standardizované krásy „90–60–90“, existují i lidé, kteří jdou jiným směrem. Už i v Česku existuje a funguje trend, zaměřovat se na lidi, kteří ze standardů mainstreamové estetiky vybočují. Jde o lidi, kteří sami cítí, že jejich identita je oproti většinové společnosti jiná. A nejenže se za ni nestydí, ale mají odvahu ji okázale vystavovat.

Žák s autismem
04:15

Žák s autismem

Simonovi byl diagnostikován Aspergerův syndrom. Jedná se o vrozenou vývojovou vadu mozku a patří mezi poruchy autistického spektra. Projevuje se jako neschopnost integrace jedince do společnosti či absence emocí. Současně jsou však syndromem postižení jedinci velmi inteligentní či jinak abnormálně nadaní. Simon nad svými vrstevníky vyniká v matematice, na kterou dochází ve škole dokonce o dva ročníky výš.

Emoce a náboženství
24:55

Emoce a náboženství

Emoce z pohledu víry a věřících lidí. Na to, jak spolu emoce a víra souvisejí, se pokusí odpovědět osobnosti, které spojuje víra. Jak může víra pomáhat v běžném životě nebo ve zdravotnických či pomáhajících profesích? A co když se zvrhne ve fanatismus? Jak říká profesor Tomáš Halík, víra může být i nebezpečná, pokud se zvrhne v „kosmickou válku“ mezi dobrem a zlem. Na druhou stranu má také nesmírně bohatý psychoterapeutický potenciál.

Emoce a záchrana života
25:07

Emoce a záchrana života

Jak vypadají emoce z pohledu kardiochirurga, obecného chirurga, neurochirurga a odborníků v popáleninové a urgentní medicíně nebo z pohledu zdravotní sestry? Jak se ti, kteří zachraňují, vyrovnávají se stresem? Jak se mohou bránit syndromu vyhoření, který se tak často vyskytuje v pomáhajících profesích a nevyhýbá se ani zdravotníkům? A jak se hrozícímu syndromu vyhoření můžeme ubránit my?

Příběh matky, která donosila dítě s vývojovou vadou
20:12

Příběh matky, která donosila dítě s vývojovou vadou

Martina se s plnou odpovědností rozhodla přivést na svět dítě trpící vrozenou vývojovou vadou, tzv. anancefalií. Neposlechla doporučení lékařů ohledně potratu, porodila Andělku a nechala ji zemřít přirozenou cestou při porodu. Její malé děti spolu s rodiči celý příběh prožívaly také, včetně pochování mrtvé sestřičky v porodnici. Rodina se pak s Andělkou rozloučila při pohřbu, rituálu, který je pro pozůstalé po smrti blízkých vždy velmi důležitý. Příběh je inspirací pro všechny především v tom, že každý je za své rozhodnutí odpovědný sám a vždy jde jen o jeho volbu.

Probíhá načítání