01:43
Mnoho informací po nás státní správa žádá, ale můžeme my také různé informace zpětně získat? Různé instituce mají otevřená data a jejich podíl se pod tlakem veřejnosti zvětšuje. Přibližujeme se tak pomalu, ale jistě k zahraničním standardům.
05:00
Žáci Poutníka přemluví k návštěvě labyrintu. Poutník souhlasí a společně se vydají na cestu. Průvod žáků, vlastně již téměř dospělých studentů, se prochází labyrintem světa a společně hrají a zpívají píseň radosti a naděje. Ale už je pozdě. Smrt si již připravuje na Poutníka svůj šíp. Přežije nakonec zásah šípem smrti? A co jeho žáci? Pochopí, čemu je jejich učitel učil?
05:00
Poutník přichází zpátky mezi učené. Chce se stát učitelem. Samotnému rektorovi ukáže svět přes modré brýle, které dostal. Ten se na krásu světa nemůže vynadívat. A Poutníkovi dovolí, aby o tom světě učil své žáky. Tak se Poutník stane učitelem národů.
05:00
Poutník nakonec překoná svůj smutek ze ztráty blízkých. A rozhodne se být užitečný. Jde ulicí labyrintu dál a náhle jej potká mladá dívka a ptá se na cestu. Poutník ji doprovodí k manželské ulici, kde dojde k nečekanému shledání.
03:49
Rozesílání řetězových e-mailů je českým specifickým fenoménem. Jde vlastně o spojení nových technologií a tradiční taktiky šíření fám. Předpokladem úspěšnosti u adresátů je silná nedůvěra v systém, ve stát, v oficiální zdroje, a typickým rysem je "být proti něčemu". Řetězové e-maily jsou oblíbené hlavně mezi seniory, ale není to pravidlo. Poslechněte si, proč je tato forma manipulace tak úspěšná.
03:53
Dějiny se dají v informační válce snadno zneužít. Jednak má většina společnosti jen základní znalost historie a jednak důležité historické události a pojmy často automaticky spouštějí v mysli buď pozitivní, nebo negativní asociace, bez ohledu na to, co je pravda. S dějinami v tomto smyslu často pracují např. politici. Stejně tak politici rádi používají dělení na „my“ a „oni“, což je základní princip války a vůbec jakéhokoli konfliktu. Proto se také informační válce říká válka.
02:13
Dezinformace hrají důležitou roli v informační válce. Člověku, který je jim dlouhodobě vystaven a zároveň není dostatečně poučený a odolný, vkládají do vědomí škodlivé obrazy a názory, a to často ve prospěch cizí mocnosti. K šíření dezinformací se dnes v hojné míře využívají sociální sítě, především Facebook. V čem konkrétně spočívá hrozba a zneužitelnost sociálních sítí? Na to odpoví datový analytik František Vrabel.
05:03
Informace se dají použít jako zbraň a správně vedené informační operace umí ovlivnit vnímání a chování lidí. Nástrojem bývají plánované komunikační akce a kampaně, které mají za úkol jednoduše a často podprahově působit na lidské emoce a díky tomu pokřivit realitu v něčí prospěch. Příkladem z nedávné historie je např. kampaň proti vybudování amerického radaru v Brdech, na níž se dá dobře ukázat, že emoce jsou silnější než argumenty.
05:36
V Rusku má propaganda silnou tradici. Pochází odtud i zřejmě historicky nejslavnější „fake news“, antisemitský pamflet Protokoly sionských mudrců. Informační, resp. hybridní válce se věnují mnohé oficiální dokumenty, např. Gerasimova doktrína z roku 2013. Účinným nástrojem šíření propagandy jsou státem ovládaná média. Zajímavé je z hlediska manipulace veřejného mínění také využívání heroických okamžiků z minulosti pro vykreslování svých vlastních dějin a národní identity. Nástrojem propagandy se tak stává manipulace s historií.
02:03
Na konkrétním příkladu si ukážeme, jak může vypadat pokus o ovlivnění názoru lidí ze strany státního aparátu. Tím příkladem je smrt Jana Palacha. Režim tuto očividnou oběť popřít nemohl, vytvořil proto alespoň prostřednictvím dezinformace alternativní historii. Psycholog nám následně vysvětlí, jaký typ lidí podléhá ovlivňování a manipulaci nejčastěji.
01:35
Informační válka (resp. její nástroje) je pro psychologa zajímavým fenoménem, a to především ve dvou rovinách. V popředí zájmu stojí psychologie přesvědčování, tedy techniky, jejichž cílem je člověka zmanipulovat a vnutit mu konkrétní názor. Důležitá je ale i rovina sociologická, protože současný svět, společnost a způsob žití s sebou přinášejí kromě výhod také sociální nejistotu a neukotvenost, což nahrává manipulátorům.
05:00
Poutník se opět objeví na poušti, kde se předtím zavřel do svého srdce. Konečně nachází to, co celou dobu hledal. Je šťastný. Ale jak má teď žít? Kam se vydat? Vrátit se do labyrintu? Ano, musí se vrátit, má tam ženu a děti! V zemi propukne mor. Shledá se Poutník ještě se svými blízkými?