Největší portál vzdělávacích videí v ČR
menu

Geometrie v rovině

Stupeň vzdělání

Vybrat

Předměty

Vybrat

Délka videa

nerozhoduje do 5 minut do 10 minut do 15 minut do 30 minut do 45 minut nad 45 minut

Našli jsme pro vás videí: 27

Úhly

09:07

Úhly

Kája musí za trest vést hodinu o úhlech. S přípravou mu naštěstí pomůžou Mat, Ema a Tika. Nejen, že mu názorně popíší stavbu i značení úhlů v rovině, ale poučí ho také o pojmech přímka, polopřímka, přímý úhel, nulový úhel, vrchol úhlu a ramena úhlu. Nakonec mu také ukážou, jak pomocí hodinových ručiček určit velikost úhlu.

Základy geometrie

07:45

Základy geometrie

Geometrie je nedílnou součástí matematiky a základní geometrické útvary - bod, úsečka a přímka - nás obklopují ze všech stran. To se snaží Kájovi vysvětlit jeho kamarádi a tatínek. Na jednoduchých modelech různých staveb se pak společně seznamí i s úhly a objasní si rozdíl mezi kružnicí a kruhem.

Obvod a obsah

11:00

Obvod a obsah

Při venčení školníkova psa se Kája naučí odvozovat vzorce pro výpočet obvodu čtverce, obdélníku, lichoběžníku a trojúhelníku na příkladu budov a jejich tvarů. Po příchodu domů pomáhá tatínkovi vymalovat. Kolik barvy mají koupit? Přichází na řadu obsah a metry čtvereční. Nakonec Kája zvládne vypočítat obsah čtverce i obdélníku.

Osová souměrnost

03:40

Osová souměrnost

Obraz předmětu v zrcadle nemusí být vždy stejný jako jeho skutečný vzor. I to se Kája dozví, když ho Mat, Ema a Tika poučí o souměrnosti, neboli symetrii. Pro vysvětlení mu zobrazí body a rovinné útvary v osové souměrnosti a ukážou mu, co je to polorovina. Nakonec ho letmo seznámí i s rotační symetrií.

UčíTelka (1. tř.): Měříme a odhadujeme metr

22:11

UčíTelka (1. tř.): Měříme a odhadujeme metr

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 1. ročníku, jak odhadovat a měřit délku. Seznámíme se s různými měřidly a pomocí provázku změříme předměty ve svém okolí. Zkusíme i sčítat a odčítat různé délky a zavedeme jednotku jeden metr.

UčíTelka (5. tř.): Poznáváme pravidelné rovinné obrazce

25:52

UčíTelka (5. tř.): Poznáváme pravidelné rovinné obrazce

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 5. ročníku rozpoznávat pravidelné rovinné obrazce podle jejich vlastností. Nejprve se je pokusíme určit a zároveň vymodelovat. Pak si zahrajeme hru „Kdo jsem?“ Určitě vás bude bavit.

UčíTelka (4. tř.): Útvary souměrné podle osy

20:26

UčíTelka (4. tř.): Útvary souměrné podle osy

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 4. ročníku rozhodovat, zda je rovinný útvar souměrný podle osy. Co musí splňovat? Zkusíme to vyzkoumat. Nejprve se o to pokusíme překládáním papíru, potom využijeme čtvercovou síť a také zjistíme, že jde použít i zcela obyčejné zrcátko.

Mnohoúhelníky

02:36

Mnohoúhelníky

Na konstrukci čtverce si Kája konečně ujasní pojem kolmice a pravý úhel. Dále objeví, jaký je rozdíl mezi čtvercem a kosočtvercem, a seznámí se také s dalšími příklady mnohoúhelníků - šestiúhelníkem a osmiúhelníkem. Na závěr zjistí, že od mnohoúhelníků s velkým počtem úhlů je odvozena a definována kružnice.

UčíTelka (1. tř.): Počítáme do 20

25:46

UčíTelka (1. tř.): Počítáme do 20

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 1. ročníku sestavovat obrazce z dřívek. Budeme sledovat spotřebu dřívek, zapisovat ji do tabulky a pokusíme se odhalit systém, podle kterého jde spotřeba spočítat. V úlohách s fazolkami se budeme snažit se o ně spravedlivě rozdělit.

UčíTelka (5. tř.): Poznáváme základní jednotky obsahu

22:49

UčíTelka (5. tř.): Poznáváme základní jednotky obsahu

Když děti učí telka! Naučme se s žáky 5. ročníku poznat základní jednotky obsahu. Veronika Dobrovolná připomene, jak vypadá 1 metr čtverečný a jak se značí jeho obsah. Zkusíme si vytvořit decimetr čtverečný. A přijdou na řadu i záludné otázky: Jak je velký ar? Jak hektar? A jak je velké náměstí v Českých Budějovicích? To všechno se dozvíte.

UčíTelka (3. tř.): Pracujeme se čtvercovou sítí a s geodeskou

21:00

UčíTelka (3. tř.): Pracujeme se čtvercovou sítí a s geodeskou

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 3. ročníku vytvářet geometrické tvary ve čtvercové síti i na geodesce. Pomocí gumiček na geodesce budeme hledat různá řešení znázornění obrazců se zadanými podmínkami a také se naučíme, jak je zakreslit do čtvercové sítě. Vytvořeným obrazcům pak přidělíme jejich správné geometrické názvy.

UčíTelka (1. tř.): Osová souměrnost

23:28

UčíTelka (1. tř.): Osová souměrnost

Když děti učí telka! Vysvětlíme si s žáky 1. ročníku osovou souměrnost. Nejprve si zahrajeme hru na zrcadlo, která pomůže žákům porozumět osové souměrnosti a kinetickému vnímání. Při manipulaci se zrcadlem si ukážeme svislou i vodorovnou osu souměrnosti. Žáci budou dokreslovat osově souměrné tvary a v závěru si obtisknou i motýla.

Načíst další videa
Probíhá načítání