Příručka se zaměřuje na problematiku rizikového chování dětí a dospívajících. Poskytuje rodičům i pedagogům přehled o nejčastějších formách rizikového chování, jejich příčinách a možnostech prevence, a nabízí praktické rady, jak děti vést k bezpečnějším a zdravějším volbám. Příručku vytvořila Martina Jindrová.
Příručka „V rozmanitosti je síla“ pomáhá otevírat témata identity, genderu, pohlaví a sexuality ve školním prostředí. Nabízí autentické příběhy, srozumitelná vysvětlení a aktivity, které vedou žáky k respektu, empatii a přijetí rozmanitosti. Příručka vznikla za podpory Evropské unie. Autorkami publikace jsou Irena Smetáčková a Marcela Macháčková.
Publikace přináší srozumitelný návod, jak uplatňovat principy laskavého rodičovství. Nabízí tipy a postupy pro každodenní výchovu, podporu vzájemného respektu a budování zdravého vztahu mezi rodiči a dětmi. Příručku vytvořilo centrum Locika.
Metodika pro rodiče a učitele nabízí aktivity a strategie prevence užívání návykových látek u dětí od 4 do 15 let, včetně pracovních listů a námětů na spolupráci s rodinou. Metodiku vytvořila Lenka Skácelová.
Dokument MŠMT se věnuje prevenci a řešení šikany ve školním prostředí. Definuje různé formy šikanování, popisuje jeho dopady a stanovuje postupy školy při prevenci, odhalování i intervenci, včetně legislativního rámce a spolupráce s odbornými institucemi.
Infografika přehledně shrnuje doporučení, jak mohou žáci mluvit se spolužákem či kamarádem, který v poslední době působí smutně nebo se necítí dobře. Materiál vytvořilo Centrum Locika.
Příručka je určena převážně rodičům a nabízí praktické informace o tom, co je závislost, jak vzniká, co ji ovlivňuje, jaké jsou možnosti její léčby a kde hledat pomoc. Ukazuje, že přehnaná kontrola ani hledání viny problém závislosti neřeší, a místo toho nabízí cestu k pochopení a změně. Příručku vydala o.p.s. Magdaléna v roce 2019.
Karta KID je nástroj určený pedagogickým pracovníkům pro rozpoznání možného špatného zacházení s dětmi. Obsahuje přehled fyzických znaků, projevů v chování dítěte i indikátorů rizikového chování ze strany pečujících osob. Součástí karty je také doporučený postup, jak postupovat při pomoci ohroženému dítěti.
Karty KID byly vytvořeny organizací Society for All.
Metodický pokyn se zaměřuje na řešení šikany ve školním prostředí. Věnuje se především prevenci šikany, nastavení bezpečného klimatu ve škole, právní odpovědnosti školy a ochraně dětí. Zahrnuje také další důležitá témata související s tímto problémem. Metodický pokyn byl vydán Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v roce 2016.
Příručka nabízí pracovníkům škol přehled o formách násilí na dětech, jejich dopadech a roli pedagogů při rozpoznávání a řešení těchto situací. Věnuje se komunikaci s dítětem, doporučeným postupům při podezření na týrání a spolupráci se sociálně-právní ochranou dětí a Policií ČR. Příručku vydala obecně prospěšná společnost Sirius v roce 2023.
Metodická příručka pro učitele základních škol se zaměřuje na porozumění dětskému traumatu, zejména v souvislosti s domácím násilím. Vysvětluje jeho neurobiologické základy, dopady na chování a učení a nabízí praktické návody, jak rozpoznat varovné signály a jak na ně ve školním prostředí reagovat.
Příručku vydalo Centrum LOCIKA v roce 2019.
Příručka je určena učitelům a poskytuje jim pomoc při vedení diskuzí o kontroverzních tématech, která často vyvolávají silné emoce a vyžadují citlivý přístup. Zdůrazňuje také důležitost otevřeného dialogu.
Příručka byla vydána Centrem občanského vzdělávání Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy v roce 2017.