Pracovní listy - o vzdělávání

Rozšiřující materiály:

Stupeň vzdělávání:

Předměty:

Vybrané filtry:

Smazat vše

Předměty:

Řadit podle:

Seřadit podle...

Zobrazuji 1-48 z 104

Finanční start po střední

Poplatky, pojištění, pracovní smlouvy?! Tohle všechno na tebe může po maturitě dopadnout. Možná trochu tápeš v tom, co všechno musíš zařídit a co je pro tebe nejvýhodnější. Podíváme se, co si všechno pohlídat a zařídit, když jdeš studovat, nastupuješ do práce nebo začneš podnikat.
Střední škola
O vzdělávání

Co po maturitě: Tvoje kariérní scénáře

Po konci střední se ti otevírá celý svět a jeho nekonečno možností. Možná cítíš strach nebo nepříjemný tlak z otevřeného horizontu. To je naprosto normální! Tady najdeš základní kariérní scénáře, se kterými můžeš zkusit pracovat.
Střední škola
O vzdělávání

Jak dobře mluvit u ústní maturity?

Není to jen o tom, co u ústní maturity říkáš, ale také JAK to říkáš. Mluvíš k publiku a mnohdy i k neznámým lidem. Poradíme ti, jak pracovat na svém řečovém projevu a vylepšit ho tak, abys ústní maturitu zvládl/a jako profík.
Střední škola
O vzdělávání

Sebeřízené učení na maturitu: Zorganizuj si to

Sebeřízené učení (SRL) je proces, kdy aktivně řídíš svoje učení, což je klíčové pro úspěšnou přípravu na maturitu. Tenhle přístup zahrnuje plánování učení, efektivní strategii, motivaci, sebehodnocení a regulaci učení. Zní to složitě? Vůbec ne! Provedeme tě krok po kroku.
Střední škola
O vzdělávání

Článek: Zápis do 1. třídy

Co čeká vaše dítě na zápisu do první třídy? Jak dítě co nejlépe připravit? A kdy je vhodné se rozhodnout pro odklad?
Předškolní
O vzdělávání

Zápis do 1. třídy: Příprava na svět čtení

Jak pomoci svému dítěti před zápisem do 1. třídy? Učit se číst není jen o písmenkách. Čtení je složitý a dlouho se vyvíjející proces, který vyžaduje souhru celé řady schopností a dovedností. Klíčovou roli v tomto ohledu hraje jazyk a řeč.
Předškolní
O vzdělávání

Zápis do 1. třídy: Příprava na svět psaní

Jak pomoci svému dítěti před zápisem do 1. třídy? Základem psaní je pohybová aktivita tvořená souborem psychomotorických činností, které označujeme jako grafomotorické dovednosti.
Předškolní
O vzdělávání

Zápis do 1. třídy: Příprava na svět pohybu, sebeobsluhy a koordinace

Jak pomoci svému dítěti před zápisem do 1. třídy? Dobře rozvinutá koordinace pohybů a sebeobsluha vede u dítěte k radosti z pohybu, posilování jeho těla, obratnosti, ale i k pocitu samostatnosti či lepšímu zapojení do kolektivu vrstevníků.
Předškolní
O vzdělávání

Zápis do 1. třídy: Příprava na svět matematiky

Jak pomoci svému dítěti před zápisem do 1. třídy? Základem pro rozvoj matematického myšlení je řada dílčích dovedností, které se označují jako předmatematické dovednosti. Některé z nich s matematikou nemají na první pohled mnoho společného.
Předškolní
O vzdělávání

Metodický list k lekci: Chystáme se do školy

Metodický list popisující aktivity v lekci Chystáme se do školy.
Předškolní
Hudební a pohybové činnosti
Výtvarné a pracovní činnosti
Myšlenkové operace
O vzdělávání
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Nové přijímačky 2024: Co se mění?

Systém přijímacího řízení na střední školy se v roce 2024 mění, hlavně co se týče podávání přihlášek a rozřazování žáků na školy. Jak se ve změnách neztratit? A jaké jsou důležité termíny? Odpovědi na všechny podstatné otázky najdete zde.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Na co nezapomenout? Přijímačky krok po kroku

Co dělat týden a den před přijímačkami? Jak co nejlépe začít den D? Vypsali jsme ti všechny praktické věci, na které nesmíš zapomenout, a ještě něco navíc.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Strategie přípravy na přijímačky podrobně

Věcí, které se můžou u přijímaček objevit, je opravdu hodně. Pomůžeme ti sestavit tu správnou strategii učení, se kterou to zvládneš levou zadní.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Jak se lépe učit a zvládnout přijímačky s lehkostí

Jak se učit efektivně a s větší lehkostí? Jakkoli jsme každý jedinečný, existují techniky a strategie, které efektivně pomáhají v učení prakticky všem. Tady ti je ukážeme.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Jak zvládnout neúspěch u přijímaček

Nedostal/a jsem se na školu. Znamená to, že jsem hloupý/hloupá? Vůbec ne! Vysvětlíme ti proč a ukážeme, že to není konec světa. Nakonec ti poradíme, jak ze své situace můžeš vytěžit co nejvíc.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Jak se z toho všeho nezbláznit? Přijímačkový wellbeing

Přijímačky jsou velká a náročná událost, kterou provází často i stres. Jak si zachovat duševní zdraví a zvládnout to celé v pohodě od příprav až po ostrý test? Přesný návod najdeš tady.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Na co si dát pozor při vyplňování přijímačkového testu

Jakou propiskou psát a jak opravit odpověď? Shrnuli jsme pro tebe 6 důležitých pravidel vyplňování záznamových archů u přijímaček, bez kterých se neobejdeš.
2. stupeň ZŠ
O vzdělávání

Metodický list: Jak si povídat s dětmi o emoci: Osamocení

Cílem aktivit zaměřených na emoci osamocení je, aby si žáci uvědomili své pocity, pojmenovali je a následně s nimi dokázali pracovat.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
Prvouka
Komunikace a vztahy
Výchova ke zdraví
Pro pedagogy
O vzdělávání

Metodický list: Jak si povídat s dětmi o emoci: Smutek

Cílem aktivit zaměřených na emoci smutek je, aby si žáci uvědomili své pocity, pojmenovali je a následně s nimi dokázali pracovat. Díky vzájemnému sdílení prožitků a představ žáci zjišťují, že u každého se smutek může projevit jiným způsobem, přesto se žáci vzájemně nehodnotí a nesrovnávají.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
Prvouka
Komunikace a vztahy
Výchova ke zdraví
Pro pedagogy
O vzdělávání

Článek: Školní wellbeing může přispívat k prevenci školního neúspěchu

Psycholožka a autorka okruhu Školní wellbeing do třídnických hodin Markéta Švamberk Šauerová sepsala, jaké benefity může žákům přinést výuka o duševním zdraví a osobnostním rozvoji.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Člověk a společnost
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Metodický list: Rozvoj sebehodnocení a vrstevnického hodnocení

Jak u žáků rozvíjet dovednost sebehodnocení? Co je fonogestika a jak probíhá hodnocení na škále? Nejen to přibližuje tento metodický list. Autorkou textu je Veronika Laufková. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
30 minut

Metodický list: Losování žáků (no hands up)

Jednou ze základních technik zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků jsou tzv. „losovátka/špachtličky“. Jak je zařadit do svých hodin? Techniku představuje následující metodický materiál. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Vrstevnické hodnocení

Vrstevnické hodnocení vychází z autonomního hodnocení a tzv. vrstevnického učení, resp. vrstevnické pomoci při učení. Jak na vrstevnické učení? Přiblíží tento metodický list. Autorkou textu je Veronika Laufková. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
20 minut

Metodický list: Komunikační překážky: Poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům

Přečtěte si o dvanácti komunikačních blocích, které jsou překážkou v další komunikaci: zpomalí, naruší či zastaví oboustrannou komunikaci, která je nezbytná k tomu, aby učitel mohl žákovi pomoci. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Komunikační překážky: Co otevírá komunikaci?

Co otevírá komunikaci s žáky? Jak jim naslouchat? Přečtěte si k tématu více v tomto metodickém materiálu. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Článek: Zkušenosti s výukou v malotřídní škole. Vrstevnické učení a malotřídka

Jaká je výuka v malotřídních školách? Jak se na výuku v tomto typu školy připravují pedagogové? Přečtěte si článek, kde své zkušenosti sdílí ředitelka a učitelka z malotřídky J. Rybová.
1. stupeň ZŠ
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Komunikační překážky: Uvážlivé používání chvály

Nejenom výtky a obviňování, ale rovněž chvála může mít protichůdný efekt na dětské a žákovské sebepojetí. Přečtěte si k tématu více v tomto metodickém materiálu. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
10 minut

Doporučení pro využívání umělé inteligence na základních a středních školách

Přinášíme vám dokument, který může sloužit jako startovní bod pro zapojení AI i do vaší školy. Doporučení poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se sedmi základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI nebo například práv dětí.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Štítek Aktuálně

Řešení a metodický list: Putování s Janem Amosem pro 3. ročník (vrstevnické učení)

Řešení a metodika k pracovnímu listu Putování s Janem Amosem. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
30 minut

Řešení a metodický list: Putování s Janem Amosem pro 5. ročník (vrstevnické učení)

Řešení a metodika k pracovnímu listu Putování s Janem Amosem. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
30 minut

Řešení a metodický list: Putování s Janem Amosem pro 4. ročník (vrstevnické učení)

Řešení a metodika k pracovnímu listu Putování s Janem Amosem. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Putování s Janem Amosem pro 5. ročník (vrstevnické učení)

Vědí vaši žáci, kdo byl Jan Amos Komenský? Pomocí pracovního listu si tohoto významného reformátora školství a „učitele národů“ můžete představit. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
45 minut

Pracovní list: Putování s Janem Amosem pro 4. ročník (vrstevnické učení)

Vědí vaši žáci, kdo byl Jan Amos Komenský? Pomocí pracovního listu si tohoto významného reformátora školství a „učitele národů“ můžete představit. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
45 minut

Pracovní list: Putování s Janem Amosem pro 3. ročník (vrstevnické učení)

Vědí vaši žáci, kdo byl Jan Amos Komenský? Pomocí pracovního listu si tohoto významného reformátora školství a „učitele národů“ můžete představit. Materiál je dostupný ve třech verzích - pro třetí, čtvrtý a pátý ročník. Využívá vrstevnického učení.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
ČJ a literatura
Matematika
O vzdělávání
Časová náročnost:
45 minut

Aktivita na začátek hodiny: Průmyslová revoluce

Jaké aktivity zařadit do hodiny vedené tandemově? Tuto můžete využít na úplném začátku, a to k připomenutí již probíraného učiva, konkrétně průmyslové revoluce.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

Aktivita na začátek hodiny: Pedosféra

Jaké aktivity zařadit do hodiny vedené tandemově? Tuto můžete využít na úplném začátku, a to k připomenutí již probíraného učiva, konkrétně pedosféry.
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Zeměpis
O vzdělávání

Metodický list: 10 principů formativního hodnocení

Dokument představí sedm situací, se kterými se můžete potkat ve "formativní" třídě. Dále přiblíží, co je a co naopak není formativní hodnocení. Materiál vznikl ve spolupráci organizací EDUin a Učitel naživo.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Pro pedagogy
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Pro pedagogy: Známky, nebo...

Materiál je určen pro učitele, kteří se zamýšlejí nad vlastní výukou a hledají cesty k jejímu zlepšení. Jeho prostřednictvím můžou zreflektovat svůj pohled na problematiku školního hodnocení.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
20 minut

Tipy na vzdělávací exkurze: Technické předměty

Kam s žáky vyrazit na exkurzi? Odborní spolupracovníci ČT edu vám přináší tipy na osvědčená místa pro technické předměty.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Přírodověda Vlastivěda
Zeměpis
O vzdělávání
Věda a technika

Tipy na vzdělávací exkurze: Humanitní předměty

Kam s žáky vyrazit na exkurzi? Odborní spolupracovníci ČT edu vám přináší tipy na osvědčená místa pro humanitní předměty.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Dějepis
Člověk a společnost
O vzdělávání

Tipy na vzdělávací exkurze: Přírodovědné předměty

Kam s žáky vyrazit na exkurzi? Odborní spolupracovníci ČT edu vám přináší tipy na osvědčená místa pro přírodovědné předměty.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Přírodověda Vlastivěda
Zeměpis
Biologie
Pro pedagogy
O vzdělávání
Přírodopis

Hejného metoda: Představení metody

Magdalena Málková v metodice představila Hejného metodu, její charakteristiky i specifika. V dokumentu naleznete i ukázky z různých prostředí a návrhy aktivit.
1. stupeň ZŠ
Matematika
O vzdělávání

Organizace školního roku 2023/2024

Organizace školního roku 2023/2024 s praktickými tipy do výuky.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Pro pedagogy
O vzdělávání
Časová náročnost:
5 minut

Metodický list: Jak si povídat s dětmi o emoci: Překvapení

Cílem aktivit zaměřených na emoci překvapení je, aby si žáci uvědomili své pocity, pojmenovali je a následně s nimi dokázali pracovat. Díky vzájemnému sdílení prožitků a představ zjišťují, že u každého se tato emoce projevuje jiným způsobem, přesto se žáci vzájemně nehodnotí a nesrovnávají.
1. stupeň ZŠ
Přírodověda Vlastivěda
Prvouka
Výchova ke zdraví
O vzdělávání

Vysvědčení: 6 tipů pro rodiče

Špatné známky na vysvědčení mohou být velmi stresující, jak pro děti, tak pro rodiče. Jak s dětmi mluvit? Jaká je ta nejlepší rada? Zásadní je, abyste nereagovali zklamáním. Podívejte se i na další tipy. Materiál poskytlo Centrum LOCIKA.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
5 minut

Pracovní list: Emoce zlost

Zde najdete pracovní list, ve kterém si děti uvědomují, co jim pomáhá překonat zlost.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
Prvouka
Komunikace a vztahy
Pro pedagogy
O vzdělávání

Metodický list: Jak si povídat s dětmi o emoci: Zlost

Cílem aktivit zaměřených na emoci zlost je, aby si žáci uvědomili své pocity, pojmenovali je a následně s nimi dokázali pracovat. Díky vzájemnému sdílení prožitků a představ zjišťují, že u každého se tato emoce projevuje jiným způsobem, přesto se žáci vzájemně nehodnotí a nesrovnávají.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
Prvouka
Komunikace a vztahy
Výchova ke zdraví
Pro pedagogy
O vzdělávání

ČT edu nejsou pouze videa

1 134

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání