06:04
Jiří Voskovec, Jan Werich a Jaroslav Ježek společně vytvořili v Osvobozeném divadle legendární satirická představení. Po Mnichovu byla činnost divadla zastavena, což pravděpodobně hlavním aktérům zachránilo život. Jak se vyvíjela jejich společná kariéra po válce?
Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje okolnosti přeměny Prozatímního divadla na Národní divadlo, vyhoření Národního divadla a jeho znovuotevření. Dále se zmiňuje o cizích operách, které byly v Národním divadle jako první hrány, a v poslední řadě připomíná spor o Rukopisy zelenohorský a královédvorský a jejich vliv na vnímání české historie.
Josef Švejk se stal ikonickou postavou a literárním typem. Co je to švejkování? Jak vnímali Haškovi současníci román Švejk a proč jej kritizovali? Jak Jaroslav Hašek ve svém románu pojal zobrazení první světové války? Kromě diskuse nad těmito tématy se podíváme i na několik ukázek z filmu Dobrý voják Švejk od Karla Steklého.
Dušan D. Pařízek vytvořil koprodukční projekt Kauza Schwejk / Fall Švejk. Bez přítomnosti hlavního hrdiny Haškova románu, vojáka Švejka, probíhá vyšetřování údajné dezerce onoho vojáka u rakousko-česko-maďarského vojenského soudu.
Za uměleckým jménem Ewald Murrer se skrývá Michal Wernisch, český básník, prozaik a žurnalista. Jeho první knihou, která se dostala mezi čtenáře, byla samizdatová sbírka básní Holub na střeše. V ukázce čte básník svou báseň O krásných květinách. Hovoří o svých vnitřních světech a imaginárních květinách, které jsou pro něho krásnější a voňavější než ty skutečné.
Národní divadlo spojilo v roce 2007 Jiráskovo drama Otec s dramatem Martina Františáka Doma. Obě hry od sebe dělí více než sto let, přesto je spojují témata komplikovaných vztahů synů a otců i vztahů synů k domovu. Obě hry v jednom večeru uvedl na scénu režisér Michal Dočekal.
Doma i v zahraničí oceňovaný český básník moravské národnosti Jan Skácel, prozaik a autor poezie pro děti, který po roce 1969 nesměl publikovat a přešel k samizdatu a exilové literatuře, očima mladé generace, studentů břeclavského gymnázia, které autor sám také v minulém století studoval.
Za jakou cenu byste byli ochotni se upsat ďáblu? Za žádnou? Opravdu? Jste si tím naprosto jisti? Havlovu variaci na faustovské téma z roku 1985 představí Ivan Trojan a Martin Myšička. Video vzniklo v produkci Knihovny Václava Havla.
Před postavením budovy Národního divadla Češi dlouho toužili po vlastní divadelní scéně, která by patřila jen jim a sloužila by jako domácí scéna české národní hudbě. Od návratu ze Švédska toužil v repertoáru nově postaveného Prozatímního divadla prosazovat svá operní díla také Bedřich Smetana, jeden z tvůrců české národní hudby. Poslechněte si s námi zajímavé vyprávění o předchůdci Národního divadla.
Divadlo Semafor (SEdm MAlých FORem) Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra bylo populární už od premiéry první hry Člověk z půdy. Netrvalo dlouho a písničky této autorské dvojice se zpívaly od Šumavy k Tatrám.
Pasáž z dokumentárního cyklu Národní divadlo: Mýtus a realita seznamuje s historií Národního divadla. Přibližuje osobnost divadelního režiséra Jaroslava Kvapila a divadelní tvorbu z období první světové války, tzv. shakespearovský cyklus a známé drama Gabriely Preissové Její pastorkyňa, jejíž libreto vytvořil Leoš Janáček.
Nové pojetí známého dramatu bratří Mrštíků Maryša vytvořil režisér Lukáš Brutovský společně s hereckým souborem HaDivadla.
13 495
756
4 597
1 301
68
Každý měsíc přibývají na ČT edu desítky nových materiálů pro vaši výuku
Novinky posíláme jednou za měsíc. Nebudeme vám posílat žádný spam. Vložením e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.