Okruh pro:

Jak rozumíme jazyku

Jazyk je živá věc. To znamená, že se neustále vyvíjí a mění. Existují stará rčení a přísloví, která platí času navzdory. A pak jsou tu úplně nová slova, která do našeho jazyka vstoupila teprve nedávno. U některých z nich si to už ani neuvědomujeme. Jazyk, to je hra. Hra se slovy. Tak proč si ji nezahrát?

Čeština je stejně jako ostatní jazyky velmi pružná. Jak ale vznikají slova, rčení, přirovnání? Vlastně to není tak těžké. Pojďme se nad tím trochu zamyslet. Co znamená, když se něčeho držíme zuby nehty? A jak do naší mateřštiny doputovaly šortky? Způsobů, jak se formuje jazyk, je vícero. Ukážeme si ty nejběžnější a trochu si s češtinou pohrajeme. Proč? Protože jazyk je něco, co nás jako lidi všechny spojuje.

Jak rozumíme jazyku

Náměty do výuky

Nejsledovanější videa

7 videí
Zobrazit vše

Nejstahovanější pracovní listy

5 listů

Pracovní list: Slovohrátky: slova přejatá

V pracovním listě se děti seznámí se slovy přejatými a pokusí se najít jejich ekvivalenty. Pracovní list je určen žákům 4.–5. tříd.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Časová náročnost:
30 minut

Aktivita k rozvoji čtenářské, digitální a matematické kompetence: Poznej nebo zakóduj přísloví

Žák si osvojí jeden ze způsobů kódování a dekódování informace – kódování obrázkem. www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Informatika
Matematika
Štítek Digitální kompetence

Pracovní list: Slovohrátky: chodidlo chodí

V pracovním listě si děti procvičí tvorbu příbuzných slov. Vyzkouší si vytvořit vlastní slovo a seznámí se s významem některých uměle vytvořených slov, které se v současné době nepoužívají. Pracovní list je určen žákům 3. třídy.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Časová náročnost:
25 minut

Pracovní list: Slovohrátky: od srdce až po zuby

Podobně, jako si ve videích holky hrají se slovy, budeme si také hrát a hledat, co je za slovy schované. Nejprve si videa pusťte a poté vás v pracovním listu čekají hravé úkoly.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Časová náročnost:
30 minut

Pracovní list: Vznik názvů obcí a měst

V pracovním listě se děti seznámí s názvy některých obcí a měst a zamyslí se nad jejich vznikem. Pracovní list je určen žákům 4.–5. tříd. Děti budou potřebovat mapu ČR.
1. stupeň ZŠ
ČJ a literatura
Časová náročnost:
45 minut

ČT edu nejsou pouze videa

1 213

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání