Úsvit atomového věku

Před osmdesáti lety, 6. srpna 1945, americká letadla svrhla atomovou bombu Little Boy na Hirošimu. O tři dny později následoval útok bombou Fat Man na Nagasaki. Tyto útoky znamenaly mimo jiné začátek tzv. atomového věku – období, které zásadně ovlivnilo další vývoj vědy, politiky i celé společnosti.

Úsvit atomového věku

Jedinému vojenskému použití jaderné zbraně předcházely vědecké objevy vedoucí k jadernému štěpení i politická rozhodnutí související s nasazením atomové bomby. Ve videích se žáci seznámí jak s projektem Manhattan (americký program vývoje bomby), tak s osobnostmi, které stály u zrodu jaderné zbraně – Robertem Oppenheimerem, Albertem Einsteinem, ale i s českými stopami v projektu: Lilli Hornigovou z Ústí nad Labem či Georgem Placzkem z Brna, kteří se rovněž na projektu podíleli. Námět otevírá i téma morální odpovědnosti vědců.

Videa k námětu

Materiály k námětu

Vývoj atomové bomby (verze pro střední školy)

Od roku 1942 probíhal v USA přísně tajný projekt k vývoji atomové bomby. Tento pracovní list se věnuje právě tomuto tématu a spadá do stejnojmenného námětu. Využít můžete i další videa s klíčovými slovy vývoj atomové bomby, kde najdete rovněž mnoho tipů do výuky.
Střední škola
Dějepis

Vývoj atomové bomby (verze pro základní školy)

Od roku 1942 probíhal v USA přísně tajný projekt k vývoji atomové bomby. Tento pracovní list se věnuje právě tomuto tématu a spadá do stejnojmenného námětu. Využít můžete i další videa s klíčovými slovy vývoj atomové bomby, kde najdete rovněž mnoho tipů do výuky.
2. stupeň ZŠ
Dějepis

Robert Oppenheimer (verze pro střední školy)

Pracovní list se zaměřuje na osobnost Roberta Oppenheimera a jeho roli ve vývoji atomové bomby. Jeho hlavním cílem je u žáků rozvíjet schopnost kriticky přemýšlet o etice a odpovědnosti za technický pokrok. Aktivity rozvíjejí kompetenci k občanství i čtenářskou a pisatelskou gramotnost.
Střední škola
Dějepis

Robert Oppenheimer (verze pro základní školy)

Pracovní list se zaměřuje na osobnost Roberta Oppenheimera a jeho roli ve vývoji atomové bomby. Jeho hlavním cílem je u žáků rozvíjet schopnost kriticky přemýšlet o etice a odpovědnosti za technický pokrok. Aktivity rozvíjejí kompetenci k občanství i čtenářskou a pisatelskou gramotnost.
2. stupeň ZŠ
Dějepis

ČT edu nejsou pouze videa

1 337 pořadů

1 337

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání