04:10
Transgender osoby nejsou v Indii dobře přijímány. Indové individuální odlišnosti příliš nerespektují, tolerují pouze určitou komunitu. Příkladem jsou tzv. hidžrové, příslušníci třetího pohlaví. Ti tvoří v Indii zvláštní společenství. Jsou to muži, kteří prožívají tranzici směrem k ženství. Oblékají se jako ženy, mluví jako ženy i se jako ženy chovají. Přestože nejsou Indové příliš tolerantní k třetímu pohlaví, mohou si jej oficiálně uvést do dokladů.
07:40
Valčík byl od začátku 19. století nejoblíbenějším společenským tancem. Oblibu si získal nejen svojí noblesou, ale i tím, že umožňoval tanečníkům velmi těsný fyzický kontakt. Valčík byl jakousi zveřejněnou intimitou. O něco později se objevuje polka, která posléze opanovala českou národní společnost. Měla reprezentovat ideu slovanství a logicky se s ní proto identifikovaly české vlastenecké kruhy. Přesto však králem tanců zůstal a zůstává valčík.
02:23
Taneční pořádky jsou zajímavým historickým pramenem. Malé knížečky, které vlastnily všechny tanečnice, dnes podávají svědectví o dobovém repertoáru a jejich proměnách, o průběhu plesů a tanečních zábav. Atraktivní bývá i vzhled tanečních pořádků, který často prostřednictvím tvaru zohledňoval, jaký spolek nebo instituce ples pořádá.
02:41
Umělec, dokumentarista a koordinátor iniciativy HateFree Culture Lukáš Houdek se ve svých projektech zabývá problémy menšin a tématy, jako je násilí, nenávist, identita a bezpráví ve společnosti. V jednom ze svých projektů poukazuje na problematiku Romů, které na svých fotografiích oblékl do krojů z míst, odkud pocházejí. Narazil přitom na předsudky a stereotypy.
05:31
Osobní zpovědi dětí a mládeže žijících v dětských domovech a ústavech, ale i vzpomínky dospělých lidí, kteří své traumatické události z dětství překonali a nyní žijí spořádaný, mnohdy i velmi úspěšný život. Co vše ale takový život v dětských domovech obnáší? Jaká jsou jeho úskalí?
04:40
Švédská společnost je otevřená a tolerantní vůči různým typům sexuálních projevů. Její otevřený přístup k sexualitě ale neznamená naprostou volnost pro uprchlíky. Mohu ve Švédsku zůstat, když jsem LGBTQ? To je otázka, kterou si pokládají mnozí uprchlíci, kteří ve Švédsku žádají o azyl. Na přistěhovalectví je nejtěžší začlenění do společnosti a získání zaměstnání, zvláště pokud jste členem sexuální menšiny. (Video v cizím jazyce a s českými titulky.)
03:45
Takzvané třetí pohlaví, vymykající se tradičnímu dělení na muže a ženy, tu bylo už odpradávna. Odborníci zabývající se problematikou genderu dokonce tvrdí, že předkřesťanské evropské společnosti neuznávaly pouze dva gendery spojené s biologickým pohlavím, protože tyto společnosti byly daleko rozmanitější, co se týče sociálních statutů a funkcí. Zajímavý pohled na problematiku genderu najdeme i dnes, např. v Jižním Súdánu a v Albánii, kde žena může složit slib cudnosti a následně vystupovat jako muž.
10:58
Hledání vlastní sexuální identity a uvědomění si odlišné sexuální orientace je mnohdy těžké. A co teprve když člověk vyrůstá v dětských domovech, ústavech nebo v náhradní rodinné péči. Jaké pocity a zkušenosti mají z tohoto prostředí mladí lidé, kteří se identifikují jako LGBT?
07:46
Mezi kosterními pozůstatky, které byly nalezeny v Hrádku nad Nisou, byl jeden atypický hrob, který upoutal pozornost archeologů. A jako u většiny neobvykle pohřbených lidských ostatků se i tentokrát vyrojily spekulace o vampýrismu a "zrodil" se Tobiáš, upír z Hrádku. Neobvyklé zacházení s nebožtíky však může mít různé interpretace. Na Tobiášovi si dále můžeme názorně ukázat, co vše se dá z kostí o člověku zjistit díky osteobiografii.
10:28
S pojmem "společenský tanec" se setkáváme až od 18. století, ale historie tance jako takového sahá mnohem dál. Ne vždy přitom tanec znamenal pouhou zábavu. V 19. století byl brán zároveň jako symbol českého vlastenectví. Sloužil k prezentaci české kultury a k budování české národní identity. I v moderní době obliba párového tance trvá a taneční kurzy vyhledává jak mládež, tak dospělí. Stálicemi mezi společenskými tanci zůstávají polka a valčík.
06:02
Pokud se někdo zajímá o život venkovských obyvatel v předmoderní době, má k dispozici celou řadu archivních pramenů. Jejich praktické využívání se ale nemusí týkat jen odborníků: v současnosti se stala velmi oblíbenou činností amatérská genealogie. Lidé se zajímají o své předky, o rodinnou historii a sestavují vlastní rodokmeny. V ukázce se dozvíte, jaké písemnosti jsou dosažitelné a užitečné, i jaké motivy vedou lidi k pátrání po předcích.
07:28
Rod Sotonů patřil k nejstarším selským rodům u nás, bohužel však i jejich hospodářství převrátila naruby doba násilné kolektivizace v 50. letech. Akce kulak způsobila totální rozvrat venkova a venkovské společnosti, která se utvářela celá staletí. V roce 1956 byl hospodář Sotona ve vykonstruovaném procesu odsouzen a následně vězněn. Jeho rodina přišla o rodový statek a veškerý majetek.