Největší portál vzdělávacích videí v ČR
menu

Praktické poznávání přírody

Stupeň vzdělání

Vybrat

Předměty

Vybrat

Délka videa

nerozhoduje do 5 minut do 10 minut do 15 minut do 30 minut do 45 minut nad 45 minut

Našli jsme pro vás videí: 17

Hlavonožci

04:39

Hlavonožci

Věděli byste, kdo to jsou hlavonožci? Kolik jich je, jak se pohybují a kde bychom je mohli najít? Ukážeme si zkameněliny nejstarších hlavonožců a povíme si, co všechno dokážou ti nejchytřejší z nich.

Mikroskop

01:45

Mikroskop

Jeden z prvních optických mikroskopů sestrojil Anthony van Leeuwenhoek. Tyto mikroskopy dokázaly obraz zvětšit až 500x. Anthony van Leeuwenhoek poprvé uviděl krvinky a bakterie a stal se tak objevitelem mikroorganismů. Jak funguje optický mikroskop vám objasní Dr. Michael Londesborough v pořadu Lovci záhad.

Přikrmování ptáků v zimě

03:58

Přikrmování ptáků v zimě

Přežít zimu je pro volně žijící ptáky velmi náročné. Věděli jste, že správné přikrmování pro ně může představovat rozdíl mezi životem a smrtí? Dozvíte se, čím ptáky v zimě přikrmovat a jak si doma vyrobit krmítko.

České geoparky

02:06

České geoparky

V současné době se v České republice nachází jediný geopark: Český ráj. Kousek od Prahy je ovšem unikátní místo, které na své zapsání do seznamu geoparků teprve čeká. Jedná se o Geopark Barrandien, který je pojmenován podle Joachima Barranda, který tuto oblast popsal ve své rozsáhlé publikaci.

Pokus: Zjištění koncentrace vitamínu C

03:07

Pokus: Zjištění koncentrace vitamínu C

Co obsahuje více vitamínu C, pomeranč nebo citron? Zjistíme to díky jednoduchému pokusu se šťávou z citronu a pomeranče, kukuřičným škrobem a jódem. Roztok vody, jodu a škrobu působí jako indikátor vitamínu C.

Semena rostlin pod elektronovým mikroskopem

01:40

Semena rostlin pod elektronovým mikroskopem

Viktor Sýkora z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy zaujal vědecký svět unikátními snímky rostlin. Pomocí elektronového mikroskopu lze vidět podivuhodné tvary mikrosvěta, například semena rostlin. Dozvíte se také, jak je třeba objekt před snímáním upravit.

Jedinečný Madagaskar

22:40

Jedinečný Madagaskar

Madagaskar je čtvrtý největší ostrov na světě. Díky miliony let trvající izolovanosti od okolní pevniny zde žije řada endemických druhů, např. lemuři a chameleoni. Pestrou škálu biotopů tvoří mangrovy, trnité buše, savany, horské mlžné pralesy, opadavé lesy i tropické deštné lesy. Kácení a vypalování tropických lesů bylo v posledních letech zastaveno a země se zaměřila na ekoturistiku.

Věda, umění a psaní

9:59:59

Věda, umění a psaní

Britského projektu Věda, umění a psaní se účastní děti, vědci, umělci a spisovatelé. Dva mladí vědci z Ústavu rostlinné fyziologie vytvořili projekt. Nejdřív dětem ukázali obrázky, které spolu zdánlivě nesouvisí. V laboratoři si vyzkoušeli, jak se z rostlin získává pigment, po přestávce se dětí ujali básníci a nakonec sochař.

Listonoh: Potomek trilobita

02:34

Listonoh: Potomek trilobita

Existuje pratvor? V naší přírodě žije podivuhodný tvor listonoh, potomek trilobita. Co potřebuje ke svému životu, jak se rozmnožuje a kde ho můžeme v české krajině najít?

Jaký je smysl zoologické zahrady

05:32

Jaký je smysl zoologické zahrady

Proč jsou zoologické zahrady důležité, jaký je jejich smysl? Nejde jen o to ukazovat lidem výběhy s různými zvířaty. Kromě účelu rekreačního probíhá v zoo vzdělávání, výzkum, ochrana druhů, jejich zachování a chov samotný. Často je to i jediný způsob, jak udržet nějaký živočišný druh na Zemi. Zoo Praha se angažuje například v ochraně užovky podplamaté nebo zubrů evropských.

Výuka v přírodní škole

05:00

Výuka v přírodní škole

Podíváme se do výuky jednoho unikátního pražského gymnázia, které klade velký důraz na ekologickou výchovu. Vedení školy mělo zpočátku velké problémy, dokonce škole hrozilo zrušení, protože vyučování probíhalo převážně v terénu. Jak ale říká ředitel přírodního gymnázia František Tichý, dnes už za nimi jezdí pedagogové z celé republiky na zkušenou. Žáky zastihneme i na jedné z výprav, kde mají za úkol podle pozůstatků živočichů nalezených na silnici odhadnout, kolik zvířat asi končí pod koly automobilů.

Funkce lesa: Fotosyntéza a koloběh živin

02:31

Funkce lesa: Fotosyntéza a koloběh živin

Stromy, tedy les, jsou významným zdrojem kyslíku ve vzduchu. Jeden strom může díky fotosyntéze vyrobit kyslík pro 5 až 6 lidí na celý den. Stromy dále ovlivňují vzdušnou vlhkost, uvolňují vonné silice a v neposlední řadě zachycují prach, díky čemuž vzduch pročišťují. Svůj účel plní strom i po odumření – stává se biotopem mnoha jiných živých organismů a posléze přispívá ke vzniku půdní biomasy.

Načíst další videa
Probíhá načítání