Podíváme se na média od tištěných až po ty digitální: plakáty, časopisy a nově se rozvíjející oblast motion designu. Zamyslíme se také nad tím, jaká je budoucnost vizuální komunikace.
Cílem lekce je naučit děti, jak funguje tok informací na internetu a kam všude se mohou informace dostat. Děti se naučí na jednoduchém schématu internetu zakreslit tok informací.
Tento pracovní list je určen žákům 1. stupně základní školy. Cílem pracovního listu je ověřit znalosti z videí Mazání dat z počítače a Svět v počítači.
Tento pracovní list je určen žákům 1. stupně základní školy. Cílem pracovního listu je ověřit znalosti z videí Počítačové viry a antiviry a Počítačové viry:co umí a jak škodí.
Tato lekce seznámí žáky s tím, jak se mohou hackeři dostat do našich zařízení. Zopakují si, co je to Wi-Fi router, IP adresa, hackování a kdo je to etický hacker.
Tato lekce seznámí žáky s tím, jaký mají aplikace vliv na výkon zařízení. Zopakují si, co je to procesor, proč je důležité restartovat počítač či co je to operační paměť.
Pokud vás zajímá, co se děje v jednotlivých dílech druhé série Datové Lhoty z technického hlediska, dozvíte se to v tomto textu. Doporučujeme číst zároveň se sledováním příslušných dílů. Uvádíme i pár didaktických tipů.
Metodické doporučení je zaměřeno na získávání informací a následnou práci s nimi. Je určeno pro žáky 4. až 5. ročníků. Práce s informacemi, jejich ověřování, zpracování a uvádění zdrojů směřuje k rozvíjení digitální kompetence.
Žáci dostanou za úkol vytvořit vlastní audiozáznam svého pečení. Hlavním cílem doporučených aktivit v MD je seznámit žáky s pracovním postupem, posílit u žáků finanční gramotnost a rozvíjet pracovní dovednosti s audiovizuálními technologiemi. Úkol je vhodný pro 4. až 5. třídu
Zde najdete metodickou lekci k povídce No more drama od autora Vratislava Maňáka. Povídka je součástí knihy Kapuce od mikiny, ve které čeští spisovatelé líčí nesnadné životní situace, do nichž se dostávají náctiletí. Povídka vznikla v rámci projektu Celé Česko čte dětem.
Povídka No more drama od Vratislava Maňáka je součástí knihy povídek Kapuce od mikiny, v níž čeští spisovatelé líčí nesnadné životní situace a témata, do nichž se dostávají náctiletí. Sbírka povídek vznikla v rámci projektu Celé Česko čte dětem a je doplněná o metodické lekce.
Povídka Pogo andělů na špičce jehly od autora Petra Stančíka je součástí knihy povídek Kapuce od mikiny, v níž čeští spisovatelé líčí nesnadné životní situace a témata, do nichž se dostávají náctiletí. Celá sbírka povídek vznikla v rámci projektu Celé Česko čte dětem a je doplněná o metodické lekce.
Zde najdete metodickou lekci k povídce Pogo andělů na špičce jehly od autora Petra Stančíka. Povídka je součástí knihy Kapuce od mikiny, ve které čeští spisovatelé líčí nesnadné životní situace, do nichž se dostávají náctiletí. Povídka vznikla v rámci projektu Celé Česko čte dětem.
Žák porozumí textu v kontextu zhlédnutého videa, vyvozuje význam slov, která jsou podstatná
k pochopení textu. Podle návodu vytvoří podobné video (návod/recept) a prezentuje je.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Co způsobí, že se nějaké video stane virálním? Co znamená „deep fake“? Na tyto otázky si po zhlédnutí videa odpovíme prostřednictvím úkolů v pracovním listu. Žáci budou potřebovat digitální technologie a přístup na internet.
Pracovní list je určen pro žáky 5. tříd a pojednává o tématu sdílení informací na sociálních sítích. Žáci budou potřebovat psací potřeby, případně přístup na internet.
Tento pracovní list navazuje na video o nebezpečí závislosti na online hrách. Prostřednictvím několika úkolů se žáci zamyslí nad příznaky závislosti na počítačových hrách a také nad klady a zápory hraní počítačových her.
Pracovní list je určen žákům 4.–5. tříd a zaměřuje se na základy digitální gramotnosti v souvislosti s ochranou proti kyberšikaně. Pokud budou žáci vyhledávat v online slovníku, budou potřebovat vhodné technologie a připojení na internet.
Pracovní list cílí na to, aby si žáci uvědomili, že jejich online hry jsou zdarma jen díky tomu, že obsahují cílenou reklamu. Dosáhnout takto zacílené reklamy je možné proto, že každý na internetu zanecháváme online stopu. Žáci mají také možnost si uvědomit, jaké stopy nevědomky zanechávají oni.
Je možné dostat facku přes internet? V pravém slova smyslu asi ne, ale přesto nám někdo může přes internet vyhrožovat, vydírat nás nebo nám jinak ubližovat.
Během vyplňování toho pracovního listu se žáci stanou filmovým režisérem, který má za úkol natočit dokumentární film o internetových šmejdech – tedy o nebezpečí, které na nás číhá na internetu.
Co se ti vybaví, když se řeknou roky 1981, 1990 a 2004? Přestavují uvedení prvního osobního počítače typu IBM na trh, publikování první webové stránky a spuštění sociální sítě Facebook. V tomto pracovním listu se s počátky těchto technologií seznámíš podrobněji.
Pracovní list je určen pro žáky 8.-9. třídy ZŠ nebo studenty SŠ. Pomůcky nejsou potřeba. Cíl pracovního listu: Vzdělat žáky o existenci a metodách informační války jako nenásilného a rafinovaného způsobu „boje“, kterým organizace, státy a mocnosti prosazují svoje zájmy mezi ostatními.
Žák vyrobí zápich z drátku podle instrukcí a prostřednictvím vlastní činnosti si ověří správnost popisu pracovního postupu. Napíše vlastní popis pracovního postupu.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák přečte algoritmus zapsaný pomocí symbolů, nalezne v algoritmu chybu (analýza problému) a opraví ji podle souvislosti. V obtížnější variantě žák sestaví a zapíše algoritmus.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák ve spolupráci s ostatními popíše rizika nevhodného postupu při vyhledávání informací online; navrhne způsob, jak tato rizika omezit, a s využitím informací získaných z vybraných zdrojů formuluje pravidla správné péče o chrup.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák na základě předchozí zkušenosti práce s textem popíše postavu zvířete, při vlastní tvorbě obrázku a psaní textu využije doporučené aplikace.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák identifikuje matematický problém, který vyplývá z uvedené situace, a zvolí si způsob, jak jej bude řešit. Dohledá potřebné informace v doporučených zdrojích.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák formuluje zásady bezpečného chování při bouřce. Žák zpracuje leták v digitální podobě formou „storytellingu“.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák připraví a naplánuje jednodenní výlet do okolí. Žák si prakticky vyzkouší tvorbu pozvánky na výlet s využitím digitálních technologií.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Pracovní list je určen pro žáky 5. ročníků. Je zaměřen na podporu rozvoje matematické gramotnosti (čtení informací z různých typů záznamů) a digitální kompetence. Porovnáváním informací z různých zdrojů se žáci učí ověřovat jejich pravdivost a zamýšlet se nad jejich důvěryhodností.
Žák si osvojí základní informace o Londýnu, s využitím internetu přiřadí k fotografiím názvy staveb a míst, ověří správnost dat a samostatně vyhledá zajímavou informaci.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák se seznámí s podobou jednoduchého formuláře, naučí se vyplnit údaje do formuláře, uvědomí si, že si má chránit své osobní údaje.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák si osvojí novou slovní zásobu (ovoce a zelenina), upevní si dříve osvojenou slovní zásobu (čísla, barvy) a gramatické struktury (-s u množného čísla). Seznámí se s použitím slovesa like a procvičí si frázi there is / are.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Žák objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů, vyhledá požadované informace také prostřednictvím digitálních technologií a ověří jejich relevantnost pomocí jiných zdrojů.
www.gramotnosti.pro/epublikace // autoři: PPUC-ČG-OVU-tým
Pracovní list je určen pro mladší žáky druhého stupně. Jeho cílem je, aby žáci rozuměli nebezpečí počítačových virů a phishingu a věděli, jak se bránit. Pomůcky nejsou potřeba. Pracovní list může posloužit jako inspirace pro hodinu informatiky.