Hodnocení: formativní, vrstevnické, sebehodnocení. Jak na ně?

Školní hodnocení není jen známka v žákovské knížce. Jedná se o důležitou součást výuky, která může významně ovlivnit motivaci žáků. V námětu se zaměříme na hodnocení formativní, vrstevnické či sebehodnocení. A pro pedagogy, kteří se rádi zamýšlejí nad vlastní výukou, jsme připravili materiál, se kterým mohou zreflektovat svůj pohled na problematiku školního hodnocení.

Hodnocení: formativní, vrstevnické, sebehodnocení. Jak na ně?

V úvodu je důležité rozlišit dva pojmy - sumativní a formativní hodnocení. První zmíněné má za cíl souhrnně zhodnotit dosažené výsledky, změřit výkon žáka na konci procesu. Typickým příkladem jsou známky z testů nebo vysvědčení. Oproti tomu formativní hodnocení probíhá už v samotném průběhu učení. Jeho cílem je zjistit, jaké jsou vzdělávací potřeby žáků a přizpůsobit jim výuku. Pedagog poskytuje okamžitou zpětnou vazbu.


Jednou z metod formativního hodnocení je sebehodnocení. Žáci by se totiž neměli naučit pouze přijímat zpětnou vazbu od učitele, ale také reflektovat své úspěchy i chyby. Další metodou je pak vrstevnické hodnocení, kdy se žáci učí hodnotit druhé. Zajímá vás, jak jednotlivé metody zapojit do výuky? Podívejte se na naše materiály.

Videa k námětu

Materiály k námětu

Pro pedagogy: Známky, nebo...

Materiál je určen pro učitele, kteří se zamýšlejí nad vlastní výukou a hledají cesty k jejímu zlepšení. Jeho prostřednictvím můžou zreflektovat svůj pohled na problematiku školního hodnocení.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
20 minut

Metodický list: 10 principů formativního hodnocení

Dokument představí sedm situací, se kterými se můžete potkat ve "formativní" třídě. Dále přiblíží, co je a co naopak není formativní hodnocení. Materiál vznikl ve spolupráci organizací EDUin a Učitel naživo.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
Pro pedagogy
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Vrstevnické hodnocení

Vrstevnické hodnocení vychází z autonomního hodnocení a tzv. vrstevnického učení, resp. vrstevnické pomoci při učení. Jak na vrstevnické učení? Přiblíží tento metodický list. Autorkou textu je Veronika Laufková. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
20 minut

Metodický list: Rozvoj sebehodnocení a vrstevnického hodnocení

Jak u žáků rozvíjet dovednost sebehodnocení? Co je fonogestika a jak probíhá hodnocení na škále? Nejen to přibližuje tento metodický list. Autorkou textu je Veronika Laufková. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
30 minut

Metodický list: Komunikační překážky: Poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům

Přečtěte si o dvanácti komunikačních blocích, které jsou překážkou v další komunikaci: zpomalí, naruší či zastaví oboustrannou komunikaci, která je nezbytná k tomu, aby učitel mohl žákovi pomoci. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Komunikační překážky: Co otevírá komunikaci?

Co otevírá komunikaci s žáky? Jak jim naslouchat? Přečtěte si k tématu více v tomto metodickém materiálu. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Metodický list: Komunikační překážky: Uvážlivé používání chvály

Nejenom výtky a obviňování, ale rovněž chvála může mít protichůdný efekt na dětské a žákovské sebepojetí. Přečtěte si k tématu více v tomto metodickém materiálu. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
10 minut

Metodický list: Losování žáků (no hands up)

Jednou ze základních technik zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků jsou tzv. „losovátka/špachtličky“. Jak je zařadit do svých hodin? Techniku představuje následující metodický materiál. Autory textu jsou Veronika Laufková a Karel Starý. Zdroj: Hodnocení pro učení.
Předškolní
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání
Časová náročnost:
15 minut

Ochránce: 12 ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce - publikace

Publikace Step by Step ČR a Gender Studies, o.p.s. nabízí učitelům konkrétní nástroje, jak ve svých třídách vytvářet férové prostředí a poskytovat všem dětem stejné příležitosti k učení. 12 metod, které umožňují vyučujícím lépe rozpoznávat a poskytovat příležitosti pro učení.
1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Střední škola
O vzdělávání

ČT edu nejsou pouze videa

1 114

pořadů

Každý měsíc
přibývají na ČT edu
desítky nových
materiálů
pro
vaši výuku

Probíhá načítání