Školní hodnocení není jen známka v žákovské knížce. Jedná se o důležitou součást výuky, která může významně ovlivnit motivaci žáků. V námětu se zaměříme na hodnocení formativní, vrstevnické či sebehodnocení. A pro pedagogy, kteří se rádi zamýšlejí nad vlastní výukou, jsme připravili materiál, se kterým mohou zreflektovat svůj pohled na problematiku školního hodnocení.
V úvodu je důležité rozlišit dva pojmy - sumativní a formativní hodnocení. První zmíněné má za cíl souhrnně zhodnotit dosažené výsledky, změřit výkon žáka na konci procesu. Typickým příkladem jsou známky z testů nebo vysvědčení. Oproti tomu formativní hodnocení probíhá už v samotném průběhu učení. Jeho cílem je zjistit, jaké jsou vzdělávací potřeby žáků a přizpůsobit jim výuku. Pedagog poskytuje okamžitou zpětnou vazbu.
Jednou z metod formativního hodnocení je sebehodnocení. Žáci by se totiž neměli naučit pouze přijímat zpětnou vazbu od učitele, ale také reflektovat své úspěchy i chyby. Další metodou je pak vrstevnické hodnocení, kdy se žáci učí hodnotit druhé. Zajímá vás, jak jednotlivé metody zapojit do výuky? Podívejte se na naše materiály.