04:00
Pasáž ukazuje některé rostliny, které kvetou brzy na jaře. Zavádí diváky do míst, kde mohou najít bledule či vzácnou liliovitou rostlinu kandík psí zub. Součástí pořadu je i téma migrace žab na jaře a zajímavosti o jalovci.
„V úvodu hodiny se žáků zeptejte, jaké rostliny kvetou brzy na jaře
a kde je lze najít. Můžete jim ukázat obrázky bledulí či kandíku psího
zubu a nechat je odhadnout, kde se vyskytují. Žáci si při těchto
aktivitách uvědomují vzájemnou propojenost společenských a ekologických
aspektů různých situací ve svém okolí.
Před puštěním videa žáky požádejte, aby si během sledování všímali
odpovědí na konkrétní otázky, například jaké rostliny jsou ve videu
zmíněny, kde roste kandík psí zub, jaký problém představuje jarní
migrace žab a podobně. Po zhlédnutí nechte žáky odpovědět na položené
otázky a vést diskusi. V té se můžete zaměřit na význam chráněných
území pro vzácné rostliny, na to, proč některé druhy kvetou tak brzy, či
na to, jak lidé pomáhají migrujícím žábám.
Pokud je to možné, vezměte žáky ven a zkuste společně najít jarní
květy či stopy po žábách. Pokud se v okolí nachází chráněné území,
mohou žáci sami zkoumat prostředí a zapisovat své pozorování.
• Nechte žáky nakreslit nebo nafotit jarní květiny a vytvořit k nim
krátký popis.
• Žáci mohou napsat fiktivní „deník žáby“, která se na jaře
vydává na cestu za rozmnožováním.
• Společně s žáky vytvořte informační plakát o ochraně jarní
přírody.“