03:18
Seznámení s metodami řešení konfliktů a asertivního jednání. Jak máme správně obhajovat naše stanovisko? Proč je špatné ustupovat a proč není řešením ani agrese? Komentáře Miroslava Táborského k hraným scénkám osvětlují zásady asertivního jednání.
Gestika, mimika, tón hlasu, postoj těla, dokonce i volba oblečení. Toto vše tvoří až 80 % našeho sdělení. Naučte se ji číst! Video nám například vysvětlí, jak poznat lháře, upřímný úsměv od neupřímného a co je to zrcadlení.
Pořad popisuje přípravu Konstantina a Metoděje na misi na Moravu a tvorbu prvního slovanského písma – hlaholice. Ukazuje také osobnost knížete Rastislava a jeho napjatý vztah s franckými duchovními.
Pasáž se formou scénky a odborného výkladu zabývá floskulemi v češtině, uvádí různé příklady a vysvětluje, co tento pojem označuje. Video se zabývá také vycpávkami (vycpávkovými slovy) a uvádí jejich přílady.
Vysvětlení slova kompromis. Občas je potřeba se s někým na něčem shodnout, a proto je dobré v takových situacích udělat kompromis.
Slovní zásoba jazyka se často obohacuje prostřednictvím změn významu slov. Pasáž obsahující scénku uvádí několik příkladů změny významu slova a také vysvětlí, proč a jak k tomuto jevu dochází.
Čtení je zábava. Karaoke čtení je tu proto, aby vám s ním pomohlo. Společně si čteme z knížky Dvanáct usmívajících se ježibab od Aloise Mikulky. Texty zároveň sledujeme na obrazovce. Učíme se správně intonovat, orientovat se v textu a rozšiřujeme si slovní zásobu. Dnes si přečteme příběh Velký vynález.
Slyšeli jste, že si často lidé stěžují, že pro samou práci a přípravy nemají ani čas si vychutnat slavnostní atmosféru? Jak se dozvíte v následujícím dílu Slovíček, alespoň nějakou atmosféru si vychutnáváme vlastně pořád. Atmosféra ve fyzikálním smyslu je něco úplně jiného než takzvané dusno ve třídě, kde došlo k potyčce. Bez ní bychom totiž nemohli dýchat. Proč se nám ve vysokých výškách dýchá hůře? A kde můžeme vidět konec naší atmosféry? Video je vhodné také jako doplňková aktivita k výuce češtiny pro cizince. Úryvek spadá do širšího okruhu videí, které se zaměřují na rozvoj odborné slovní zásoby. Je vhodné pro žáky s dobrou komunikativní znalostí češtiny.
Ukázka z filmového zpracování Jirákova díla F. L. Věk představuje dobu, kdy se na konci 18. století česky mluvilo převážně na venkově, úředním a vyučovacím jazykem na školách byla němčina, kterou v komunikaci běžně používaly i vyšší vrstvy. Vlastenci první fáze Národního obrození se snažili češtinu zachovat, ubránit, „dobré časy se střídaly se špatnými“.
Když děti učí telka! Naučme se s žáky 5. ročníku třídit přídavná jména. Zopakujme si, jaké známe jmenné rody. Budeme vymýšlet vhodná přídavná jména. Naučíme se rozlišovat přídavná jména tvrdá a měkká. Objevíme vzory přídavných jmen a doplníme podle nich správné koncovky. Společně si také zacvičíme!
Podívejme se na pravopisnou poradnu Ústavu pro jazyk český v pořadu O češtině, tentokrát na téma příbuzenské vztahy.
Pasáž vysvětluje, co je kalkování, odkud tento pojem pochází a jaká slova takto vznikají.
Pasáž vysvětluje, co je tempo řeči, co jej určuje a ovlivňuje a jaké je normální tempo řeči. Součástí je scénka.
Když děti učí telka! Naučme se s žáky 1. ročníku vyprávět podle obrázkové osnovy. Jakou pohádku máte nejraději? O jaké pohádce si budeme vyprávět my? Nejprve si ji společně převyprávíme. Podíváme se společně na obrázky a zkusíme je seřadit tak, jak jsme si pohádku vyprávěli. Zkusme ji převyprávět znovu, co je jednodušší? Přiřaďme k jednotlivým obrázkům text. Dokázali byste celou pohádku odvyprávět pomocí tří obrázků? Pojďme se o to pokusit.
V českém prostředí není zcela obvyklé, aby prezident republiky pronášel projev při příležitosti velikonočních svátků. Proto je přinejmenším zajímavé zhlédnout, jak si s tímto tématem poradil prezident Miloš Zeman na jaře 2020.
13 739
769
4 680
1 334
69
Každý měsíc přibývají na ČT edu desítky nových materiálů pro vaši výuku
Novinky posíláme jednou za měsíc. Nebudeme vám posílat žádný spam. Vložením e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů.