Největší portál vzdělávacích videí v ČR
menu

Poučení o jazyce a řeči

Stupeň vzdělání

Vybrat

Předměty

Vybrat

Délka videa

nerozhoduje do 5 minut do 10 minut do 15 minut do 30 minut do 45 minut nad 45 minut

Našli jsme pro vás videí: 106

Dáme to! Jazykové prostředky

08:56

Dáme to! Jazykové prostředky

Podívejte se na ukázky možných strategií řešení modelové úlohy, v níž mají maturanti prokázat, že rozpoznají v textu expresivní výrazy. V tomto případě pracují z ukázkou z uměleckého textu. Při posuzování expresivity je vždy potřeba posuzovat kontext užití daného výrazu.

Dáme to! Práce s definicemi

07:27

Dáme to! Práce s definicemi

V maturitním testu narazíte na úlohy, při jejichž řešení vás čeká práce se dvěma texty. Bývá to tak, že jeden text obsahuje nějaké odborné informace, kterým musíte porozumět, abyste je mohli použít při práci s druhým textem. Podívejte se, jak postupovat při řešení tohoto typu úloh.

Dáme to! Objektivita a subjektivita textu

09:41

Dáme to! Objektivita a subjektivita textu

Důležitou čtenářskou dovedností je rozeznání toho, co je v textu subjektivní a co naopak objektivní. Aneb jinak - jako čtenář musím rozlišit, zda to, co je mi sdělováno, je konstatováním faktu, nebo jestli jde o vyjádření názoru či domněnky. Podívejte se, jak může v maturitním testu být ověřována tato dovednost a jak takovou úlohu řešit.

Dáme to! Lexikologie a význam slov

08:54

Dáme to! Lexikologie a význam slov

Čím se zabývá lexikologie? A čím sémantika? I to se dozvíte ve videu, které ukazuje jeden z možných typů úloh, jimiž lze ověřovat dovednosti týkající se práce se slovy a jejich významy v textu. To vše s komentářem, nakolik jsou zvolené postupy řešení vhodné a zda vedou ke správnému řešení.

Božena: Česká obrozenecká lékařská terminologie

01:12

Božena: Česká obrozenecká lékařská terminologie

Krátká ukázka z minisérie Božena dokumentuje stav české lékařské terminologie v polovině 19. století, na jejímž vývoji se podílel i Václav Staněk, přední představitel pražské vlastenecké společnosti. Boženu Němcovou jako českou vlastenku vývoj jazyka samozřejmě zajímal.

Škola doma (9. tř.): Vznik básně a útvary českého jazyka

07:17

Škola doma (9. tř.): Vznik básně a útvary českého jazyka

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů! Tým učitelů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva českého jazyka. Povíme si, jak vznikala báseň Havran od E. A. Poa a vysvětlíme si několik pojmů z poezie. Dále se budeme zabývat útvary českého jazyka, kdy a kdo je používá a jaký je mezi nimi rozdíl.

Němcová a čeština

02:16

Němcová a čeština

Božena Němcová je pokládána za autorku, která svým dílem výrazně přispěla ke kultivaci českého jazyka. Její vztah k češtině se ale formoval postupně, nejprve lépe ovládala němčinu. Jak obstála Němcová se svou češtinou mezi ostatními obrozenci své doby?

Jak se proměňuje čeština

09:55

Jak se proměňuje čeština

Jaké je současné pojetí a kvalita výuky českého jazyka? Vyučuje se pravopis správně? Co jsou přechodníky a jaká je jejich funkce? Čím se zabývá Ústav pro jazyk český? Nejen na tyto otázky hledá odpovědi diskuze týkající se současné češtiny.

Slovohrátky: Slova doslova

04:39

Slovohrátky: Slova doslova

V prvním díle Slovohrátek se Anička s Eliškou zabývají významem slov. Jak významem doslovným, tak významem přeneseným. Co znamená zlaté srdce, srdce z kamene nebo mít srdce v kalhotách? To a mnohem více se dozvíte v tomto díle nazvaném Srdce na dlani aneb slova doslova.

Slovohrátky: Kolik řečí umíš

04:40

Slovohrátky: Kolik řečí umíš

V druhém díle Slovohrátek se Anička s Viktorkou zabývají cizími jazyky a vymýšlením tajné české řeči pomocí prohazování samohlásek. Jak se to dělá a mnohem více se dozvíte v tomto díle nazvaném Mómo tojno řoč aneb kolik řečí umíš.

Slovohrátky: Zdvořilé ne

04:40

Slovohrátky: Zdvořilé ne

Ve třetím díle Slovohrátek se Anička s Brunem a Vojtou zabývají spojkami „a“ a „ale“'. K čemu slouží a dávají větě nějakou náladu?

Slovohrátky: Plný zuby

04:41

Slovohrátky: Plný zuby

Ve čtvrtém díle Slovohrátek se Anička s Izabelou zabývají různými rčeními se zuby. Co to znamená držet se něčeho zuby nehty, proč nemáme darovanému koni hledět na zuby a kdo je to zubatá?

Načíst další videa
Probíhá načítání