Největší portál vzdělávacích videí v ČR
menu

Geometrie v rovině

Stupeň vzdělání

Vybrat

Předměty

Vybrat

Délka videa

nerozhoduje do 5 minut do 10 minut do 15 minut do 30 minut do 45 minut nad 45 minut

Našli jsme pro vás videí: 38

Dáme to! Planimetrie

12:07

Dáme to! Planimetrie

Vypočtěte, sestrojte, doplňte, určete, uveďte, zakreslete... Jednomu z toho jde hlava kolem. Zachovejte hlavně klid. Tak jako každá trampota má svou mez, má i každá úloha své řešení. A na to, abyste k němu dospěli, určitě nemusíte být Einsteinem. I když je maturitní zkouška z matematiky každý rok trochu jiná, okruhy popsané CERMATem se příliš nemění a nároky na úspěšné složení maturity jsou popsány poměrně přesně. A my a naše pracovní listy jsme tu proto, abychom vám pomohli je splnit. Dnes se společně podíváme na planimetrii.

Škola doma (9. tř.): Logické úlohy I.

10:23

Škola doma (9. tř.): Logické úlohy I.

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů! Tým lektorů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva matematiky. Marek Valášek vysvětluje, jak postupovat při řešení logických úloh, čeho si všímat a na co si dát pozor. Ukážeme si konkrétní příklad řešení logické úlohy.

Škola doma (9. tř.): Thaletova věta a tečna ke kružnici

08:51

Škola doma (9. tř.): Thaletova věta a tečna ke kružnici

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů! Tým lektorů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva matematiky. Marie Jaroušková vysvětluje využití Thaletovy kružnice a opakuje, jak se sestrojí tečna ke kružnici. Teoretické znalosti uplatníme při řešení konkrétního příkladu.

Škola doma (9. tř.): Konstrukční úlohy

08:43

Škola doma (9. tř.): Konstrukční úlohy

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů! Tým lektorů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva matematiky. Marie Jaroušková názorně ukazuje, jak postupovat při řešení konstrukčních úloh.

Škola doma (9. tř.): Pythagorova věta

12:20

Škola doma (9. tř.): Pythagorova věta

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů! Tým lektorů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva matematiky. Marie Jaroušková se žáky zopakuje základní pojmy pravoúhlého trojúhelníku a znění Pythagorovy věty. Aplikaci Pythagorovy věty si ukážeme na příkladu z přijímacích zkoušek.

Škola doma (9. tř.): Úhel a trojúhelník

09:36

Škola doma (9. tř.): Úhel a trojúhelník

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů. Tým lektorů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva matematiky. V tomto videu připomene Marie Jaroušková žákům pojem úhel a procvičí s nimi základní typy a vlastnosti úhlů.

Škola doma (9. tř.): Úlohy na konstrukci trojúhelníků

11:55

Škola doma (9. tř.): Úlohy na konstrukci trojúhelníků

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů. Tým lektorů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva matematiky. Marie Jaroušková si pro žáky připravila několik konstrukčních úloh s trojúhelníky, během kterých připomene zásady správného rýsování a použití pomůcek.

Škola doma (9. tř.): Obvod a obsah

13:00

Škola doma (9. tř.): Obvod a obsah

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů. Tým lektorů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva matematiky. Společně s Marií Jarouškovou si projdeme vzorečky na obvod a obsah trojúhelníku, čtverce a dalších rovinných útvarů, se kterými se setkáváme na základní škole.

Škola doma (9. tř.): Trojúhelník

09:53

Škola doma (9. tř.): Trojúhelník

Když nemohou děti do školy, pusťte si školu domů. Tým lektorů pomůže žákům s přípravou na přijímací zkoušky a zopakuje s nimi to nejzákladnější z učiva matematiky. Marie Jaroušková s žáky vyřeší úlohu na poměr velikosti úhlů v trojúhelníku. Následně si připomeneme, jak správně narýsovat výšky, těžnice a kružnici opsanou trojúhelníku.

Úhly

09:07

Úhly

Kája musí za trest vést hodinu o úhlech. S přípravou mu naštěstí pomůžou Mat, Ema a Tika. Nejen, že mu názorně popíší stavbu i značení úhlů v rovině, ale poučí ho také o pojmech přímka, polopřímka, přímý úhel, nulový úhel, vrchol úhlu a ramena úhlu. Nakonec mu také ukážou, jak pomocí hodinových ručiček určit velikost úhlu.

Nebojte se matematiky: Geometrické výpočty

18:36

Nebojte se matematiky: Geometrické výpočty

Nebojte se matematiky. Společně s Terezou Bártlovou si zopakujete geometrické výpočty a spočítáte hned několik příkladů, které vás mohou potkat nejen v testech ve škole, ale zároveň také u přijímacích zkoušek na střední školu.

Nebojte se matematiky: Konstrukční úlohy

15:25

Nebojte se matematiky: Konstrukční úlohy

Nebojte se matematiky. Společně s Terezou Bártlovou si zopakujete, jak se řeší konstrukční úlohy. Vypočítáte si hned několik příkladů, které vás mohou potkat nejen v testech ve škole, ale zároveň také u přijímacích zkoušek na střední školu.

Základy geometrie

07:45

Základy geometrie

Geometrie je nedílnou součástí matematiky a základní geometrické útvary - bod, úsečka a přímka - nás obklopují ze všech stran. To se snaží Kájovi vysvětlit jeho kamarádi a tatínek. Na jednoduchých modelech různých staveb se pak společně seznamí i s úhly a objasní si rozdíl mezi kružnicí a kruhem.

Obvod a obsah

11:00

Obvod a obsah

Při venčení školníkova psa se Kája naučí odvozovat vzorce pro výpočet obvodu čtverce, obdélníku, lichoběžníku a trojúhelníku na příkladu budov a jejich tvarů. Po příchodu domů pomáhá tatínkovi vymalovat. Kolik barvy mají koupit? Přichází na řadu obsah a metry čtvereční. Nakonec Kája zvládne vypočítat obsah čtverce i obdélníku.

Osová souměrnost

03:40

Osová souměrnost

Obraz předmětu v zrcadle nemusí být vždy stejný jako jeho skutečný vzor. I to se Kája dozví, když ho Mat, Ema a Tika poučí o souměrnosti, neboli symetrii. Pro vysvětlení mu zobrazí body a rovinné útvary v osové souměrnosti a ukážou mu, co je to polorovina. Nakonec ho letmo seznámí i s rotační symetrií.

UčíTelka (1. tř.): Měříme a odhadujeme metr

22:11

UčíTelka (1. tř.): Měříme a odhadujeme metr

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 1. ročníku, jak odhadovat a měřit délku. Seznámíme se s různými měřidly a pomocí provázku změříme předměty ve svém okolí. Zkusíme i sčítat a odčítat různé délky a zavedeme jednotku jeden metr.

UčíTelka (5. tř.): Poznáváme pravidelné rovinné obrazce

25:52

UčíTelka (5. tř.): Poznáváme pravidelné rovinné obrazce

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 5. ročníku rozpoznávat pravidelné rovinné obrazce podle jejich vlastností. Nejprve se je pokusíme určit a zároveň vymodelovat. Pak si zahrajeme hru „Kdo jsem?“ Určitě vás bude bavit.

UčíTelka (4. tř.): Útvary souměrné podle osy

20:26

UčíTelka (4. tř.): Útvary souměrné podle osy

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 4. ročníku rozhodovat, zda je rovinný útvar souměrný podle osy. Co musí splňovat? Zkusíme to vyzkoumat. Nejprve se o to pokusíme překládáním papíru, potom využijeme čtvercovou síť a také zjistíme, že jde použít i zcela obyčejné zrcátko.

Mnohoúhelníky

02:36

Mnohoúhelníky

Na konstrukci čtverce si Kája konečně ujasní pojem kolmice a pravý úhel. Dále objeví, jaký je rozdíl mezi čtvercem a kosočtvercem, a seznámí se také s dalšími příklady mnohoúhelníků - šestiúhelníkem a osmiúhelníkem. Na závěr zjistí, že od mnohoúhelníků s velkým počtem úhlů je odvozena a definována kružnice.

UčíTelka (1. tř.): Počítáme do 20

25:46

UčíTelka (1. tř.): Počítáme do 20

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 1. ročníku sestavovat obrazce z dřívek. Budeme sledovat spotřebu dřívek, zapisovat ji do tabulky a pokusíme se odhalit systém, podle kterého jde spotřeba spočítat. V úlohách s fazolkami se budeme snažit se o ně spravedlivě rozdělit.

UčíTelka (5. tř.): Poznáváme základní jednotky obsahu

22:49

UčíTelka (5. tř.): Poznáváme základní jednotky obsahu

Když děti učí telka! Naučme se s žáky 5. ročníku poznat základní jednotky obsahu. Veronika Dobrovolná připomene, jak vypadá 1 metr čtverečný a jak se značí jeho obsah. Zkusíme si vytvořit decimetr čtverečný. A přijdou na řadu i záludné otázky: Jak je velký ar? Jak hektar? A jak je velké náměstí v Českých Budějovicích? To všechno se dozvíte.

UčíTelka (3. tř.): Pracujeme se čtvercovou sítí a s geodeskou

21:00

UčíTelka (3. tř.): Pracujeme se čtvercovou sítí a s geodeskou

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 3. ročníku vytvářet geometrické tvary ve čtvercové síti i na geodesce. Pomocí gumiček na geodesce budeme hledat různá řešení znázornění obrazců se zadanými podmínkami a také se naučíme, jak je zakreslit do čtvercové sítě. Vytvořeným obrazcům pak přidělíme jejich správné geometrické názvy.

UčíTelka (1. tř.): Osová souměrnost

23:28

UčíTelka (1. tř.): Osová souměrnost

Když děti učí telka! Vysvětlíme si s žáky 1. ročníku osovou souměrnost. Nejprve si zahrajeme hru na zrcadlo, která pomůže žákům porozumět osové souměrnosti a kinetickému vnímání. Při manipulaci se zrcadlem si ukážeme svislou i vodorovnou osu souměrnosti. Žáci budou dokreslovat osově souměrné tvary a v závěru si obtisknou i motýla.

UčíTelka (5. tř.): Konstruujeme obdélník a čtverec

24:59

UčíTelka (5. tř.): Konstruujeme obdélník a čtverec

Když děti učí telka! Naučme se spolu s žáky 5. ročníku konstruovat obdélník a čtverec. V této lekci se naučíme zapsat postup rýsování čtverce i obdélníku. A konstruovat čtverec a obdélník za pomoci kružítka i trojúhelníku s ryskou.

Nekonečná čokoláda

06:42

Nekonečná čokoláda

Dá se z čokolády udělat nekonečná čokoláda? Taková, kterou budete moci dál a dál rozdělovat mezi kamarády? Nebo je to jen další matematické kouzlo? Podívejte se, jak si můžeme hrát s dělením a rozdělováním. Tentokrát na vás čeká sladká matematika.

UčíTelka (3. tř.): Geometrické skládanky

21:16

UčíTelka (3. tř.): Geometrické skládanky

Když děti učí telka! Pojďme si společně s žáky 3. ročníku skládat obrázky z geometrických tvarů. Dokážete také složit z jednotlivých dílů čtverec, obdélník nebo obrázek podle vzoru?

UčíTelka (5. tř.): Úhel

25:10

UčíTelka (5. tř.): Úhel

Když děti učí telka! Seznámíme se s žáky 5. ročníku s pojmem úhel. Ukážeme si, jak máme rozeznat a modelovat úhel. Vysvětlíme si, jaké jsou rozdíly mezi úhlem pravým, úhlem ostrým a úhlem tupým.

UčíTelka (4. tř.): Geometrický kvíz

22:40

UčíTelka (4. tř.): Geometrický kvíz

Když děti učí telka! Naučme se společně se žáky 4. ročníku rozpoznávat základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Nejprve si představíme, co by o sobě mohly říci čtverec, obdélník, trojúhelník a kruh, pokud by k nám mohly promlouvat. Paní učitelka si pro nás také připravila kvíz, kde si zopakujeme, co už o geometrických tvarech víme.

UčíTelka (4. tř.): Obsah rovinných útvarů

27:46

UčíTelka (4. tř.): Obsah rovinných útvarů

Když děti učí telka! Naučme se s žáky 4. ročníku zjišťovat obsah jednoduchých rovinných útvarů pomocí čtvercové sítě. Lenka Ficová s dětmi počítají obsahy čtverce, obdélníku a trojúhelníku. Všechny tyto znalosti se nám hodí pro slovní úlohu, ve které budeme natírat plochu desky stolu. Dojde i na náročnější úlohy. Dovedeme spočítat i plochu pohádkového zámku, který je nakreslený na čtverečkovaném papíře?

Matematika minigolfu

10:02

Matematika minigolfu

Víte, jak to udělat, aby se při minigolfu dostal míček přesně tam, kam potřebujete? Jaký zvolit úhel, abyste se do jamky dostali na co nejméně pokusů? V tomto dílu se dozvíte něco o úhlu odrazu a úhlu dopadu. Ať žije geometrie a hlavně její využití v praxi!

UčíTelka (2. tř.): Rozpoznáváme rovinné útvary

25:56

UčíTelka (2. tř.): Rozpoznáváme rovinné útvary

Když děti učí telka! Naučme se s žáky 2. ročníku poznat rovinné útvary. Dominika Chalušová s dětmi hledá nejprve stopy geometrických příšerek a postupně pojmenovávají základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh). Zahrajete si s dětmi hru Sova? Uhodnete, na který tvar sova myslí? Otestujeme i svou paměť. A na konci lekce si vymodelujeme útvary ze špejlí a modelíny.

UčíTelka (4. tř.): Počítáme se stavebnicí

18:55

UčíTelka (4. tř.): Počítáme se stavebnicí

Když děti učí telka! Naučme se společně s žáky 4. ročníku pracovat se stavebnicí trochu jinak. Zopakujeme si osovou souměrnost, zahrajeme si různé „stavitelské“ hry, vyřešíme slovní úlohu a zároveň si u toho krásně pohrajeme. Tak hurá do toho!

Rotační symetrie

02:18

Rotační symetrie

Na příkladu otáčení vrtule jednoduchého modelu letadla seznámí tatínek Káju s rotační symetrií. Názorně mu předvede, že na stejném principu se otáčí například spinner nebo turbína leteckého motoru. Kája tak snadno pochopí, že pokud je předmět rotačně symetrický, vrací se při pootočení do zdánlivě původní polohy.

UčíTelka (2. tř.): Zjišťujeme obvod

23:07

UčíTelka (2. tř.): Zjišťujeme obvod

Když děti učí telka! Naučme se s žáky 2. ročníku měřit obvod. Řekněme si, co to obvod je a v čem a jak se měří. Nejprve zkusíme měřit obvod pomocí dřívek. Také se podíváme na rovinné útvary a budeme zjišťovat jejich obvod. Na konci zjistíme i míry potřebné pro zakoupení nové helmy a kalhot.

UčíTelka (5. tř.): Odhad délky, slovní úloha

24:18

UčíTelka (5. tř.): Odhad délky, slovní úloha

Když děti učí telka! Naučme se s žáky 5. ročníku odhadovat jednotky délky. Dokážete odhadnout délku jednoho metru? Kde na svém těle najdeme pomůcku k odměření jednoho metru? Veronika Dobrovolná s dětmi si s vámi zopakuje jednotky délky a pak se zaměří na slovní úlohu směřující k výpočtu obsahu čtvercové nebo obdélníkové plochy. Ukážeme si také, jak velký je jeden metr čtverečný.

UčíTelka (3. tř.): Řešíme bludiště a výstaviště

19:51

UčíTelka (3. tř.): Řešíme bludiště a výstaviště

Když děti učí telka! Naučme se spolu s žáky 3. ročníku, jak se orientovat ve schématu. Představíme si bludiště a zkusíme jím projít. Pomocí šipkového zápisu se pak budeme orientovat ve čtvercové síti. Vymyslíme si i svou cestu a zaznamenáme ji. Také zkusíme projít tzv. výstavištěm tak, abychom dodrželi všechna pravidla. Povede se vám navštívit každou místnost právě jednou?

Načíst další videa
Probíhá načítání