09:22
V pasáži je představeno dílo – scénář k filmu Konzultant, které napsal známý americký spisovatel Cormac McCarthy. Překladatel Martin Svoboda hovoří o autorském stylu McCarthyho, o hře s různými literárními žánry a o tématech v dílech tohoto spisovatele.
06:02
Seriál 30 případů majora Zemana je snímek, který byť vznikl v dobách normalizace, stále budí emoce a zájem. Byl založen na skutečných kriminálních případech, avšak náležitě ideově upravených a prezentovaných tak, aby podporovaly komunistickou propagandu. Výpravný seriál se vysílá dodnes a nachází si své diváky, a to nejen mezi pamětníky. Dokonce má svůj fanklub. Přes všechna negativa se mu nedá upřít, že ve veřejném prostoru vzbuzuje tolik potřebnou debatu o naší minulosti.
00:55
Na drony lze umístit kameru. A dron s kamerou lze použít k natáčení filmových scén. Jaké typy scén se s nimi točí a jaký druh dronů filmaři používají? Co potřebují k jejich ovládání?
03:35
Obecně se má za to, že 2. světová válka a zábava nejdou dohromady. Nacisté však potřebovali, aby pro ně Češi pracovali, a protože to mohli očekávat jen od lidí relativně spokojených, zábavu jim tolerovali. Oči přimhouřili dokonce i nad nežádoucí americkou hudbou. Herci (kteří se ve volném čase museli zapojit do manuální výroby) natáčeli apolitické filmy, a není bez zajímavosti, že právě v tomto neradostném období vznikly komedie patřící dnes do zlatého fondu české kinematografie.
01:25
30 případů majora Zemana, známý seriál ze 70. let, byl ve své době velmi silným nástrojem komunistické propagandy, jejímž cílem bylo masově ovlivnit vnímání našich vlastních dějin. Autoři scénáře měli k dispozici policejní svazky a výslechové protokoly a věrně kopírovali skutečné kriminální příběhy, ovšem s vlastním účelovým výkladem. Jelikož seriál je uměleckou formou a působí přes emoce, byl jako přesvědčovací nástroj opravdu účinný.
04:54
Kvóty Americké filmové akademie, které mají podpořit rozmanitost lidí před kamerou i za ní, v Česku zatím nemáme. Nicméně u nás stále přetrvávají pocity a předsudky, že žena nemůže určité profese vykonávat nebo že film, který režírovala žena, je určený primárně ženám. V českých filmech také nebývají příliš zastoupené etnické menšiny, například Romové jsou ve filmech zobrazovaní jen zřídka. Jaké názory na to mají lidé z branže?
03:49
Pérák byl záhadnou postavou v období protektorátu. Maskovaný mstitel, který údajně po nocích skákal po českých městech a bojoval s nacisty a kolaboranty. Šlo o tzv. městskou legendu a někteří v něj skutečně věřili. Téma bylo po válce umělecky zpracováno v animovaném filmu a natrvalo se tak zapsalo do české kultury. Tím ale „život“ Péráka neskončil, protože filmoví i literární tvůrci se k němu stále vracejí.
01:20
Krátká ukázka popisuje rozmach zvukového filmu za první Československé republiky.
02:37
Vybrat dětské dabéry není jednoduchá záležitost. Nejdůležitějším předpokladem je, aby dítě umělo dobře a plynně číst.
01:44
První dabingy se dělaly živě přímo do televize a rovnou se vysílalo. Koncem padesátých let vznikla dabingová studia na Barrandově i v České televizi. Dabingu se také nevyhnula totalitní cenzura. V současné době je situace dabingu složitá: v produkci se upřednostňují titulky, které jsou levnější, a navíc se diváci díky nim učí cizím jazykům.
02:44
Jaké jsou fáze dabingu? Originál musí nejprve přeložit překladatel, pak se dá scénář „úpravci“. Ten vytváří finální verzi scénáře, podle které pak samotní herci dabují.
04:40
Video o tom, co je to dabing, dabér a jak se dabuje film. Dále nabízí připomenutí slavných českých dabérů a zabývá se otázkou, co to znamená být dobrý dabér. Vysvětlení rozdílu mezi dabingem a postsynchronem.